El-køletrailere skal bane vej for CO2-reduktion

El-køletrailere skal bane vej for CO2-reduktion

Danish Crown og DFDS tager køletrailere i brug, der udelukkende kører på strøm. Det sker for at reducere CO2-udledningen på kødtransport. Samarbejdet skal samtidig give erfaringer med en teknologi, som på sigt kan udvikles til at erstatte de dieseldrevne køletrailere

Når produkter som flæskestege, skinker og bacon fremover ruller ud fra Danish Crown til forbrugere over hele verden, vil nogle af disse blive transporteret i køletrailere drevet på strøm fremfor dieselolie.

Som en del af Danish Crowns samarbejde med DFDS tager fødevarekoncernen nu tre eldrevne køletrailere i brug.

- Det er et første skridt på vejen mod at gøre transporten af vores produkter grønnere. Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den. Med tre trailere vil både vi og DFDS få værdifulde erfaringer, så vi forhåbentlig over en årrække kan omstille alt transport til eldrevne køletrailere, siger Lars Feldskou, der er koncernindkøbsdirektør i Danish Crown.

Den 13,6 meter lange køletrailer har i stedet for en dieseltank et stort batteri, så køletraileren ikke i sig selv udleder CO2. Batteriet kan drive køletraileren i op til 3,5 timer.

Samtidig er den midterste af de tre aksler på traileren udstyret med en generator, som oplader batteriet så snart, hastigheden er over 20 kilometer i timen.

Ifølge Danish Crown bruger lastbilen, der trækker køletraileren, lidt mere brændstof, end hvis køletraileren har sin egen dieselgenerator, men det samlede forbrug reduceres betydeligt.

Bag konceptet ligger flere års udvikling og i ingeniørsprog, så handler det om at udnytte den kinetiske energi, der opstår under kørslen.

Hvor meget brændstof, der mere præcist spares under danske forhold, og hvor meget CO2-udledningen dermed nedbringes, er der endnu ikke præcise data for. Det er noget af det, Danish Crown og DFDS har sat sig for at afdække.

- Hos DFDS arbejder vi med den grønne omstilling med afsæt i, at det først og fremmest handler om at blive klogere på præcis, hvad der skaber de bedste resultater. Ved løbende at afprøve nye metoder og teknologier i tætte og agile partnerskaber tror vi på, at vi kommer hurtigere fremad.

- I samarbejdet med Danish Crown tager vi en kendt teknologi i brug på en helt ny måde og ser det som en investering i at frembringe viden, blandt andet om hvordan vi skaber de optimale processer og løsninger, der kan komme mange flere til gode på den lange bane, siger Martin Gade Gregersen, der er ansvarlig for køletransport i DFDS.

Køletraileren, der er produceret af tyske Krone og kølemaskinen af franske Carrier Transicold, har et batteri, der kan oplades på bare to timer.

Selv om både batteri og generator har en betydelig vægt, så er de nye trailere lettere end de nuværende trailere, når de er fuldt tanket med dieselolie.

Samtidig har de nye trailere den store fordel, at de støjer langt mindre end dieseldrevne køletrailere (ca. 60 dB(A), hvilket svarer til niveauet for f.eks. en vaskemaskine.

Det muliggør derfor fødevareleverancer i byområder om natten, og samtidig kan trafikken i byområderne aflastes i dagtimerne.

- Vi tror på, at der er store perspektiver i de eldrevne køletrailere, og derfor investerer vi i projektet sammen med DFDS. Transport står faktisk for den næststørste belastning i vores forsyningskæde, så derfor kan el-køletrailere komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden, siger Lars Feldskou.

-hawin

 

Fakta om teknologien:

DFDS og Danish Crown anvender Carrier Transicold, der har skabt en fuldt ud elektrisk E-Drive teknologi med en nyt banebrydende energigenvinding og lagringssystem.

Systemet omdanner den kinetiske energi, der genereres af trailerens aksler til elektricitet, som derefter lagres i en batteripakke, der driver køleenheden. Denne cyklus skaber et fuldstændigt selvstændigt system, der ikke producerer nogen direkte kuldioxid (CO2) eller partikelemissioner.

25/1 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning