Første grønne asfalt i Roskilde
Karsten Rasmussen fra SuperAsfalt A/S.

Første grønne asfalt i Roskilde

Opkørslen fra Byvolden til den gamle Maglekilde Maskinfabrik er blevet asfalteret. Og som det første sted i kommunen er den lille, private vej belagt med miljøvenlig asfalt. Politiker kalder det forbilledligt og håber, der kommer grøn asfalt flere steder i Roskilde

Den historiske gamle Maglekilde Maskinfabrik ligger på en af de stejle skråninger for foden af Roskilde Domkirke. Mens de fleste kun ser facaden af den gamle hovedbygning ud mod Maglekildevej, så er der på bagsiden et lukket område, hvor de gamle maskinbygninger er ombygget og nu huser en håndfuld private virksomheder og private boliger.

Man kommer ind til det lukkede område fra Byvolden, og i årtier har den private vej været belagt med grus, der hvert forår skulle repareres for huller og ødelæggelser efter vinteren. Men det er slut nu. Den gamle grusvej er i år blevet asfalteret til glæde for medarbejdere, gæster og andre, der besøger virksomhederne og beboerne.

Grøn asfalt imødekommer stigende miljøfokus

Mens den private vej er en af de sidste i Roskilde bymidte, der får asfaltbelægning, så er det første gang, der bliver brugt en helt ny og mere miljøvenlig asfalttype i Roskilde Kommune. Produktet hedder BituAsfalt og er udviklet af SuperAsfalt, der er et af Danmarks nyeste og mest moderne asfaltværker – og har i øvrigt Roskilde-virksomheden AluFlam i ejerkredsen.

TarPaper Recycling, der er den anden hovedaktionær i SuperAsfalt, har udviklet en patenteret proces, så bitumen fra indsamlet tagpap kan udvindes og anvendes som bindemiddel i asfalten i stedet for jomfruelig bitumen, der skal udvindes af råolie.

Hvert ton tagpap er der 550 kg bitumen, så det er enorme mængder naturressourcer, der kan skånes ved denne metode. Herudover kan det resterende tagpap anvendes som granulat i asfaltproduktionen, så det er store miljøgevinster, der kan hentes ved at bruge den nye asfalttype, fortæller Karsten Rasmussen, der er administrerende direktør hos SuperAsfalt.

Byrådsmedlem hilser udviklingen velkommen

Med den nye teknologi sparer SuperAsfalt atmosfæren for 6.000 tons CO2, hver gang der produceres 100.000 tons asfalt. Og det vækker begejstring hos Jeppe Trolle, der er radikalt byrådsmedlem i Roskilde.

Jeppe Trolle

 

- Nu foretrækker jeg personligt cykelstier frem for veje, men uanset om man kører på cykel eller i bil, så er det jo nødvendigt med asfalt i forbindelse med vores infrastruktur. Den nye asfalttype imødekommer netop de politiske mål, vi fik indskrevet i budgetforliget for 2018. Fra kommunernes side skal vi presse på for at industrien udvikler mere bæredygtige løsninger og det glæder mig derfor, at det selv inden for asfaltproduktion er muligt at sætte positive fodaftryk på det grønne miljøregnskab, siger Jeppe Trolle.

Asfaltproducent glad for politisk udmelding

Hos SuperAsfalt A/S har Karsten Rasmussen noteret sig de grønne markeringer fra Roskilde byråd og glæder sig over det politiske fokus på mere bæredygtig asfaltproduktion.

- Der står blandt andet i den politiske budgetforligstekst, at Roskilde Kommune vil følge og skubbe til udviklingen, så der prioriteres produkter, der er mere miljøvenlige og samtidig kan leve op til kravene om levetid. Det er jo lige netop den vej, alle kommuner bør gå, så vi i fællesskab både kan indfri behovene om moderne infrastruktur, samtidig med at vi passer bedst muligt på miljøet, siger Karsten Rasmussen, der også i forbindelse med distributionen af asfalt har tænkt nyt.

Også miljøvenlig distribution

Udover den moderne og energieffektive fabrik på Prøvestenen i København har SuperAsfalt således opstillet en række asfaltsiloer rundt om i hovedstadsområdet, så de private asfaltudlæggere og kommunernes vejfolk ikke skal køre helt til København for at hente asfalt. En af siloerne står hos Dansk Miljøforbedring A/S på Søndre Mellemvej i Roskilde.

- Det decentrale distributionskoncept sparer hver dag tid, brændstof og CO2, så også her er der grønne gevinster at hente, forklarer Karsten Rasmussen.

15/1 2018
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern