Første grønne asfalt i Roskilde
Karsten Rasmussen fra SuperAsfalt A/S.

Første grønne asfalt i Roskilde

Opkørslen fra Byvolden til den gamle Maglekilde Maskinfabrik er blevet asfalteret. Og som det første sted i kommunen er den lille, private vej belagt med miljøvenlig asfalt. Politiker kalder det forbilledligt og håber, der kommer grøn asfalt flere steder i Roskilde

Den historiske gamle Maglekilde Maskinfabrik ligger på en af de stejle skråninger for foden af Roskilde Domkirke. Mens de fleste kun ser facaden af den gamle hovedbygning ud mod Maglekildevej, så er der på bagsiden et lukket område, hvor de gamle maskinbygninger er ombygget og nu huser en håndfuld private virksomheder og private boliger.

Man kommer ind til det lukkede område fra Byvolden, og i årtier har den private vej været belagt med grus, der hvert forår skulle repareres for huller og ødelæggelser efter vinteren. Men det er slut nu. Den gamle grusvej er i år blevet asfalteret til glæde for medarbejdere, gæster og andre, der besøger virksomhederne og beboerne.

Grøn asfalt imødekommer stigende miljøfokus

Mens den private vej er en af de sidste i Roskilde bymidte, der får asfaltbelægning, så er det første gang, der bliver brugt en helt ny og mere miljøvenlig asfalttype i Roskilde Kommune. Produktet hedder BituAsfalt og er udviklet af SuperAsfalt, der er et af Danmarks nyeste og mest moderne asfaltværker – og har i øvrigt Roskilde-virksomheden AluFlam i ejerkredsen.

TarPaper Recycling, der er den anden hovedaktionær i SuperAsfalt, har udviklet en patenteret proces, så bitumen fra indsamlet tagpap kan udvindes og anvendes som bindemiddel i asfalten i stedet for jomfruelig bitumen, der skal udvindes af råolie.

Hvert ton tagpap er der 550 kg bitumen, så det er enorme mængder naturressourcer, der kan skånes ved denne metode. Herudover kan det resterende tagpap anvendes som granulat i asfaltproduktionen, så det er store miljøgevinster, der kan hentes ved at bruge den nye asfalttype, fortæller Karsten Rasmussen, der er administrerende direktør hos SuperAsfalt.

Byrådsmedlem hilser udviklingen velkommen

Med den nye teknologi sparer SuperAsfalt atmosfæren for 6.000 tons CO2, hver gang der produceres 100.000 tons asfalt. Og det vækker begejstring hos Jeppe Trolle, der er radikalt byrådsmedlem i Roskilde.

Jeppe Trolle

 

- Nu foretrækker jeg personligt cykelstier frem for veje, men uanset om man kører på cykel eller i bil, så er det jo nødvendigt med asfalt i forbindelse med vores infrastruktur. Den nye asfalttype imødekommer netop de politiske mål, vi fik indskrevet i budgetforliget for 2018. Fra kommunernes side skal vi presse på for at industrien udvikler mere bæredygtige løsninger og det glæder mig derfor, at det selv inden for asfaltproduktion er muligt at sætte positive fodaftryk på det grønne miljøregnskab, siger Jeppe Trolle.

Asfaltproducent glad for politisk udmelding

Hos SuperAsfalt A/S har Karsten Rasmussen noteret sig de grønne markeringer fra Roskilde byråd og glæder sig over det politiske fokus på mere bæredygtig asfaltproduktion.

- Der står blandt andet i den politiske budgetforligstekst, at Roskilde Kommune vil følge og skubbe til udviklingen, så der prioriteres produkter, der er mere miljøvenlige og samtidig kan leve op til kravene om levetid. Det er jo lige netop den vej, alle kommuner bør gå, så vi i fællesskab både kan indfri behovene om moderne infrastruktur, samtidig med at vi passer bedst muligt på miljøet, siger Karsten Rasmussen, der også i forbindelse med distributionen af asfalt har tænkt nyt.

Også miljøvenlig distribution

Udover den moderne og energieffektive fabrik på Prøvestenen i København har SuperAsfalt således opstillet en række asfaltsiloer rundt om i hovedstadsområdet, så de private asfaltudlæggere og kommunernes vejfolk ikke skal køre helt til København for at hente asfalt. En af siloerne står hos Dansk Miljøforbedring A/S på Søndre Mellemvej i Roskilde.

- Det decentrale distributionskoncept sparer hver dag tid, brændstof og CO2, så også her er der grønne gevinster at hente, forklarer Karsten Rasmussen.

15/1 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen