Højere hastighed tillades for lastbiler

Højere hastighed tillades for lastbiler

Regeringen præsenterer i dag et udspil med 42 initiativer, der skal lette erhvervslivets byrder.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Dermed vil byrderne ifølge regeringen være lettet med 3,8 milliarder kroner i perioden fra 2015 frem til og med 2020.
For transportsektoren får primært to af initiativerne betydning, idet regeringen blandt andet vil tillade højere hastig for lastbiler uden for bymæssig bebyggelse:

- Med det nye udspil forbedrer vi vilkårene for vejtransportbranchen, der hver dag holder hjulene i gang i Danmark. Det gør vi ved at tillade en større højde for lastbiler, så lastbiler kan transportere mere gods. Derudover sikrer vi en forbedret mobilitet ved at hæve hastighedsgrænsen for lastbiler samt lette og tunge vogntog uden for tættere bebyggelse og på motortrafikveje. På den måde kan varerne hurtigere komme frem til supermarkederne, ligesom transportomkostningerne bliver lavere, og antallet af lastbiler på vejene bliver reduceret, siger erhvervsminister Rasmus Jarlov blandt andet.

Færre ulykker
Regeringen vil forhøje hastighedsgrænsen for lastbiler samt lette og tunge vogntog fra 70 til 80 km/t. uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje med henblik på en tidsmæssig gevinst for transportsektoren.

Ud over at have en positiv økonomisk effekt, så er det også vurderingen, at det vil betyde, at antallet af ulykker, som følger af overhalinger, vil reduceres. På de strækninger, hvor det ikke er færdselssik¬kerhedsmæssigt forsvarligt for lastbiler at køre 80 km/t., vil det via skiltning blive anvist, hvor hurtigt lastbiler må køre.

Den tidsmæssige besparelse medfører betydelige lettelser af erhvervslivets byrder op til cirka 560 millioner kroner årligt.

Højden øges ti centimeter
Desuden vil den tilladte højde for lastbiler, der i dag er 4,0 meter, blive hævet til 4,1 meter for derved at gøre det muligt at transportere mere gods med færre køretøjer.

Forøgelsen af den tilladte højde for lastbiler skønnes at medføre erhvervsøkonomiske gevinster på cirka 60 millioner kroner årligt.
Regeringen forventer, at ændringerne får virkning fra 1. juli 2

8/2 2019
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen
  • Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    transport ›Force majeure, ufred, blokerede handelsruter, pandemier. Uforudsete nedbrud i den globale forsyningskæde som følge af pludselige hændelser gør fremstillingsindustrien sårbar. Det skal det nye, internationale forskningsprojekt, Accurate nu forsøge at tackle med bl.a. "digitale tvillinger"
  • Sikkerhedsetiket kombinerer 3D-effekt med TripleVOID-teknologi

    Sikkerhedsetiket kombinerer 3D-effekt med TripleVOID-teknologi

    transport ›Til at forhindre bl.a. ombytning under transport og andre falsknerier med emballager, har virksomheden Securikett udviklet en ny åbningseffekt. Ved ureglementeret åbning af sikkerhedsetiketten bliver der frigivet uventede farver
  • Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    transport ›Takket være EU-projektet ALIGHT kan man nu håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur. Det er ifølge udviklerne en milepæl, og årsagen til, at lufthavnen som en af de første i Europa har installeret et stort batteri, som skal bidrage til målet om bæredygtighed