Køge vil være logistik- og transportgigant

Køge vil være logistik- og transportgigant

Med både motorveje mod nord, vest og syd, Skandinavisk Transport Center og en voldsomt udbygget Køge Havn efterlyser Køge politiske visioner på Christiansborg om en stor combiterminal

Af Dan Bjerring, Christiansborg

Det er efterhånden 18 år siden, at Thomas Kampmann indtog posten som direktør for Skandinavisk Transport Center, der i dag er hjemsted for cirka 6.000 arbejdspladser i transport- og logistikklyngen i Køge.

STC har udviklet sig fra at være en bar mark til Danmarks største transportcenter – og fortsat vokser år for år. Transportcentret er nu i gang med at udvide for 3. gang og fylder snart cirka 2,5 millioner kvadratmeter.

 

Han er også direktør for Køge Havn, der er i gang med en udvidelse i størrelsesordenen 1 milliard kroner med blandt andet nye havnefaciliteter og en uddybning af havnebassinet til 9,5 meter, og Køges placering udgør et ideelt knudepunkt for logistik mellem motorvejeveje, jernbane og 'den blå motorvej'- havet.

Logistikimperium

Men Thomas Kampmann har langt større ambitioner for sit 'transport- og logistik imperium'.

Femernforbindelsen er fastlagt til at åbne i 2028 – det er dog nok tvivlsomt, om det kan nås – og den til den tid elektrificerede jernbane vil være en del af en højt klassificeret EU transportkorridor benævnt 'Scan-Med' (Skandinavien-Middelhavet), der – ligesom motorvejsnettet – forbinder Stockholm direkte med Sicilien.

- Den elektrificerede jernbane vil fra 'dag 1' sende mindst 60 lange godstog i døgnet gennem Femerntunnelens rør. Men som det er i dag, vil det eneste, Danmark får ud af det, være miljøbelastningen. De mange godstog vil pløje sig gennem den sjællandske muld, og vi har ingen mulighed for at servicere de danske transporter eller lave forretninger på transittrafikken, siger Thomas Kampmann til LTL.

Hamborg - Danmarks største havn

Han peger på, at containere vil blive lastet på jernbanevognene i \'Danmarks største havn\', Hamborg, og køre hen over Øresundsbroen til Sverige, hvor de omlastes til lastbiler og kører tilbage igen til Danmark:

- Det er da tosset, hvis vi ikke indretter en effektiv combiterminal i Køge med adgang for jernbanen til både havnen og Skandinavisk Transport Center. Landspolitikerne på Christiansborg må åbne øjnene for, at vi både får en miljørigtig transport og en vigtig, effektiv transportkorridor, der ligger perfekt placeret på Sjælland og i forhold til hele hovedstadsområdet. Staten må på banen i forhold til at træffe en principbeslutning om tilslutning fra transportcentret og havne til den nye elektrificerede København-Ringsted bane, siger Thomas Kampmann videre.

Danmarks førende

Han slår fast, at Skandinavisk Transport Center er 'Danmarks førende transport- og logistik klynge' med cirka 1,5 millioner konsumenter lige nord for Køge, der skal have noget at spise og drikke hver eneste dag:
- Vi ligger logistikmæssigt 'spot on' for hele hovedstadsområdet. Vi har allerede bevist, at vi magter opgaven, sige Thomas Kampmann.

Mange har peget på, at nåd man nu alligevel laver en jernbane direkte fra Øresundsbroen til Køge, burde man have fortsat i direkte linie sydpå til Vordingborg og derfra til Femernforbindelsen.

I stedet skal godstogene sendes over Ringsted og Næstved og derfra til Vordingborg – en omvej på cirka 20 kilometer og en tur hvor mange flere vil få ødelagt deres nattesøvn af de larmende godsvogne.

Men Thomas Kampmann konstaterer, at den nuværende linieføring var 'det muliges kunst'.

Private investorer parate

Han skønner, at en combiterminal, som den der bør anlægges ved Køge, koster i størrelsesordenen 600-700 millioner kroner, men mener samtidig, at der vil kunne findes private investorer til at finansiere projektet:

- Jeg har talt med københavnske speditører om projektet, og de har vist stor interesse. Samtidig vil en placering af en combiterminal i Køge falde helt i tråd med den grønne omstilling, hvor man ønsker mere transport flyttet til jernbane og skibe.

- Der er allerede nu kæmpe store kapacitetsproblemer på de tyske motorveje, og der gør man en stor indsats for at flytte godset over på jernbanen. En investering i en combiterminal er set i forhold til den samlede investering i Femernforbindelsen en overkommelig opgave, og den kan udføres i etaper, siger transportklyngens direktør.

 

 

31/10 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen