Manitou MT625 ready for takeoff
Manitou MT625 er klar til af aflevere vandflyver OY-NSA i havnebassinet i Aarhus, og kaptajn og medejer Lasse Rungholm gør klar til dagens første flyvning til København. (Foto: Gert Laursen)

Manitou MT625 ready for takeoff

Lille teleskoplæsser spiller stor rolle for Danmarks første vandflyver-rute

To umage fartøjer har fundet sammen i et forbilledligt samarbejde på Aarhus Havn, som sikrer, at Danmarks første vandflyver i fast rute overhovedet kan komme i luften. Før OY-NSA de Havilland Twin Otter DHC 6 går i luften på dagens første tur mod København, er den søgående og luftbårne maskine blevet trukket rundt ved næsen af sin makker, Manitou MT625 H.

- Vi kan ikke klare os uden Manitou’en. Den er den, der sørger for at bugsere flyveren, så vi sikkert og stabilt får den fra hangaren til havnebassinet. Og retur efter dagens sidste flyvning, fortæller Jeppe Stabell. Han er pilot. Ikke på luftfartøjet, men på trækdyret på land. I luften er det ofte en af folkene bag Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, der håndterer styregrejerne.

Fra by til by

Jeppe Stabell er også teknisk chef hos selskabet Nordic Seaplanes, som bringer især folk i forretningsærinder frem og tilbage mellem Danmarks to største byer. Basen er Østhavnen i Aarhus. Herfra letter YO-NSA tre gange daglig og sætter kursen mod hovedstaden med landing på bølgen den blå ved Nordre Toldbod, blot 100 meter fra Den lille Havfrue, og 40 minutter efter ankomst til København, går turen den modsatte vej.

Sådan er det gået helt efter bogen og fartplanen, fra Nordic Seaplanes gik i luften første gang den 25. maj. Danmarks hurtigste transport mellem de største byer og med en flyvetid på blot 50 minutter. Efterfølgende uden behov for lang taxitur til og fra lufthavnene i Tirstrup og Kastrup. Men det er en afgørende forudsætning for stor succes i luften, at den mindste af alle Manitou-teleskoplæssere trækker læsset både morgen og aften.

Enkel maskine

- Vores hangar og flydebro ligger ved Østhavnen i Aarhus. Her skal vandflyveren ud af hangaren hver morgen, og om aftenen skal vi have den ind igen. Det klarer vi med teleskoplæsseren, som simpelthen trækker flyveren til og fra havnebassinet ved hjælp af en trækstang. Flyveren er et amfibieluftfartøj, og foruden pontonerne, har den optrækkeligt understel, forklarer Jeppe Stabell.

- Jeg har selv kørt med andre mærker teleskoplæssere tidligere. En stor styrke ved Manitou MT625’eren er, at den er særdeles enkel uden en hel masse hokus-pokus. Med luftfart er der ikke plads til indviklede ting med risiko for skader. Manitou’ens vario-gearkasse sikrer en rolig igangsætning, og maskinen spiller i det hele taget perfekt sammen med sin flyvende makker. Årsagen til, at vi ikke bruger en traktor til bugseringen er, at teleskoplæsseren jo også har stor fleksibilitet i løftemulighederne, siger Jeppe Stabell.

 

 

 

 

 

23/8 2016
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events