Øresundsforbindelsen skal stormflodssikres for 60 mio.kr.
Risikoen for at en stormflod oversvømmer tunnelen er meget lille, men hvis den gør, vil det få enorme konsekvenser. Derfor afsætter brokonsortiet penge over de næste fire år til bl.a. at etablere volde og mure ved tunnelåbninger og jernbaner
Fremtidsprognoser viser en øget risiko for kraftige oversvømmelser i Øresund sammenlignet med forventningerne i byggeperioden.
– Øresundsforbindelsen har fortsat generelt et meget stærkt værn, herunder mod stormflod. Men gennem vores nye investeringer støder vi på nye klimaprognoser og tager derfor yderligere højde for en situation som kraftig stormflod, hvor alle elementer er imod os, såsom vindretning og hvis der opstår bølger, siger Christian Tolstrup, projektleder på Øresundsbron.
I tilfælde af en stormflod ved Øresundstunnelen vurderes konsekvenserne at være næsten ufattelige. Forbindelsen som forbinder to lande til én region – med alt hvad det indebærer for alle med liv og arbejde på begge sider af sundet – ville skulle holde lukket i mindst et år i tilfælde af stormflod og en efterfølgende reparationsperiode. Reparationsomkostningerne alene vurderes i et sådant tilfælde at beløbe sig til 4 mia. kroner, og de samfundsmæssige omkostninger endnu større.
– Da broen blev bygget, besluttede man, at Øresundsforbindelsen skulle have det højeste beskyttelsesniveau, mod eksempelvis en stormflod på niveau med noget, der statistisk kun sker hvert 10.000 år. Vi skal have samme beskyttelsesniveau i dag, men det forudsætter nye tiltag, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron.
Øvrige investeringer med andre interessenter
Der afsættes i alt 60 millioner kroner i konsortiets investeringsbudget til stormflodssikring af både Peberholm og Kastrup Halvø over de næste seks år. Det handler blandt andet om at etablere volde og murer ved tunnelåbningerne, jernbaner og teknisk udstyr. Stormflodsprogrammet indeholder flere projekter og aktiviteter, der skal beskytte anlægget mod stormflod både med og uden bølger.
Sammen med de omkringliggende kommuner, Københavns Lufthavn, DSB og Sund & Bælt, samarbejder Øresundsbro Konsortiet også om fælles løsninger og investeringer i stormflodssikring af områder, der kan påvirke Øresundsforbindelsen, men som ligger uden for konsortiets ansvar fra kyst-til-kyst.
Konsortiet forventer, at stormflodsprogrammet kommer til at være aktivt under hele broens levetid, men i varierende grad for at bevare robustheden.
– Vi er allerede i fuld gang med implementering af alle tiltag i programmet. I 2025 planlægger vi at være færdige med denne fase, men derefter er det et arbejde, som hele tiden skal revideres for at opretholde en robust og holdbar bro, siger Christian Tolstrup.
-lipe