Øresundsforbindelsen skal stormflodssikres for 60 mio.kr.

Øresundsforbindelsen skal stormflodssikres for 60 mio.kr.

Risikoen for at en stormflod oversvømmer tunnelen er meget lille, men hvis den gør, vil det få enorme konsekvenser. Derfor afsætter brokonsortiet penge over de næste fire år til bl.a. at etablere volde og mure ved tunnelåbninger og jernbaner

Fremtidsprognoser viser en øget risiko for kraftige oversvømmelser i Øresund sammenlignet med forventningerne i byggeperioden.

– Øresundsforbindelsen har fortsat generelt et meget stærkt værn, herunder mod stormflod. Men gennem vores nye investeringer støder vi på nye klimaprognoser og tager derfor yderligere højde for en situation som kraftig stormflod, hvor alle elementer er imod os, såsom vindretning og hvis der opstår bølger, siger Christian Tolstrup, projektleder på Øresundsbron.

I tilfælde af en stormflod ved Øresundstunnelen vurderes konsekvenserne at være næsten ufattelige. Forbindelsen som forbinder to lande til én region – med alt hvad det indebærer for alle med liv og arbejde på begge sider af sundet – ville skulle holde lukket i mindst et år i tilfælde af stormflod og en efterfølgende reparationsperiode. Reparationsomkostningerne alene vurderes i et sådant tilfælde at beløbe sig til 4 mia. kroner, og de samfundsmæssige omkostninger endnu større.

– Da broen blev bygget, besluttede man, at Øresundsforbindelsen skulle have det højeste beskyttelsesniveau, mod eksempelvis en stormflod på niveau med noget, der statistisk kun sker hvert 10.000 år. Vi skal have samme beskyttelsesniveau i dag, men det forudsætter nye tiltag, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron.

Øvrige investeringer med andre interessenter
Der afsættes i alt 60 millioner kroner i konsortiets investeringsbudget til stormflodssikring af både Peberholm og Kastrup Halvø over de næste seks år. Det handler blandt andet om at etablere volde og murer ved tunnelåbningerne, jernbaner og teknisk udstyr. Stormflodsprogrammet indeholder flere projekter og aktiviteter, der skal beskytte anlægget mod stormflod både med og uden bølger.

Sammen med de omkringliggende kommuner, Københavns Lufthavn, DSB og Sund & Bælt, samarbejder Øresundsbro Konsortiet også om fælles løsninger og investeringer i stormflodssikring af områder, der kan påvirke Øresundsforbindelsen, men som ligger uden for konsortiets ansvar fra kyst-til-kyst.

Konsortiet forventer, at stormflodsprogrammet kommer til at være aktivt under hele broens levetid, men i varierende grad for at bevare robustheden.

– Vi er allerede i fuld gang med implementering af alle tiltag i programmet. I 2025 planlægger vi at være færdige med denne fase, men derefter er det et arbejde, som hele tiden skal revideres for at opretholde en robust og holdbar bro, siger Christian Tolstrup.

-lipe

22/2 2022
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud