Ret og frihed til valg af transportform
Branchedirektør i DI Transport Michael Svane

Ret og frihed til valg af transportform

Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport advarer mod at give statsstøtte til søtransport af gods

Administrerende direktør for Danske Havne, Bjørn B. Christiansen, sagde forleden til LTL.dk, at det kan være nødvendigt med en form for statslige subsidier, hvis mere transport skal fra lastbiler og til skibe.

Ikke uventet møder forslaget modstand fra DI Transport, hvor branchedirektør Michael Svane er ’dybt forundret, men nok ikke overrasket’ over, at Danske Havne mener, at vejen frem er offentlige tilskud og dermed ’ikke overlader det til markedet og kunderne at træffe afgørelse om, hvordan man ønsker at få transporteret sine varer’:

- Med hensyn til EU-reglerne for kombinerede transporter, mener jeg, at den gode havnedirektør også er ude i et ærinde som nærmest har karakter af et partsindlæg. Der er tilsyneladende en stor appetit på offentlig involvering og dermed at trænge den private sektor tilbage. Det respekterer jeg, men mener også, at der er særdeles gode grunde til at være varsom i relation synspunkterne fra Danske Havnes direktør, siger Michael Svane til LTL.dk.

Velfungerende marked
Han understreger, at statssubsidier ikke bør ydes på områder, hvor der i forvejen er et vel fungerende marked:

- Det er der i allerhøjeste grad på transportmarkedet. Der er jo ingen, der eksempelvis ikke er i stand til at få transporteret deres containere. At stille op med ønsket om statstilskud er ikke passende i denne sammenhæng. DI Transport hylder princippet om, at de, der køber transporten, skal have retten og friheden til at vælge, hvilken transportform, de synes er den rigtige, siger Michael Svane videre.

Teknologisk udvikling
Han nævner desuden, at inden, man dømmer lastbiltransporten ude som en stor miljøsynder, bør man huske på, at lastbilerne har gennemgået en meget omfattende teknologisk udvikling:

- De kan i dag transportere langt flere varer til et langt mindre energiforbrug. Selvfølgelig slider lastbilerne på vejene, men lastbilerhvervet betaler deres afgifter til den fælles kasse. Det er ikke i strid med en bæredygtighedsdagsorden. Langt de fleste virksomheder tænker jo også i miljø, og i DI Transport ser vi gerne, at man i langt højere grad bringer jernbane og søfart i spil. Det kan sagtens gøres uden at stå frem med en åben hånd og tigge subsidier, siger DI-branchedirektøren.

Ikke odiøst
Han mener i øvrigt, at den tiltagende trængsel på de europæiske vejnet vil betyde, at virksomhederne af sig selv vil søge alternativer til vejtransporten:

- Men der er intet odiøst i at transportere en skibscontainer fra Hamborg Havn til en dansk virksomhed i international, grænseoverskridende transport. Det er fuldstændig lovligt. Vi kan se en udvikling, hvor stadig større containerskibe med flere containere anløber de store havne og derfra skal fordele transporten. Den udvikling ser vi i Gøteborg, Aarhus og Hamborg. Det kræver en effektiv infrastruktur i baglandet, som hurtigt kan bringe containerne videre, siger Michael Svane.

16/8 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret