Ret og frihed til valg af transportform
Branchedirektør i DI Transport Michael Svane

Ret og frihed til valg af transportform

Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport advarer mod at give statsstøtte til søtransport af gods

Administrerende direktør for Danske Havne, Bjørn B. Christiansen, sagde forleden til LTL.dk, at det kan være nødvendigt med en form for statslige subsidier, hvis mere transport skal fra lastbiler og til skibe.

Ikke uventet møder forslaget modstand fra DI Transport, hvor branchedirektør Michael Svane er ’dybt forundret, men nok ikke overrasket’ over, at Danske Havne mener, at vejen frem er offentlige tilskud og dermed ’ikke overlader det til markedet og kunderne at træffe afgørelse om, hvordan man ønsker at få transporteret sine varer’:

- Med hensyn til EU-reglerne for kombinerede transporter, mener jeg, at den gode havnedirektør også er ude i et ærinde som nærmest har karakter af et partsindlæg. Der er tilsyneladende en stor appetit på offentlig involvering og dermed at trænge den private sektor tilbage. Det respekterer jeg, men mener også, at der er særdeles gode grunde til at være varsom i relation synspunkterne fra Danske Havnes direktør, siger Michael Svane til LTL.dk.

Velfungerende marked
Han understreger, at statssubsidier ikke bør ydes på områder, hvor der i forvejen er et vel fungerende marked:

- Det er der i allerhøjeste grad på transportmarkedet. Der er jo ingen, der eksempelvis ikke er i stand til at få transporteret deres containere. At stille op med ønsket om statstilskud er ikke passende i denne sammenhæng. DI Transport hylder princippet om, at de, der køber transporten, skal have retten og friheden til at vælge, hvilken transportform, de synes er den rigtige, siger Michael Svane videre.

Teknologisk udvikling
Han nævner desuden, at inden, man dømmer lastbiltransporten ude som en stor miljøsynder, bør man huske på, at lastbilerne har gennemgået en meget omfattende teknologisk udvikling:

- De kan i dag transportere langt flere varer til et langt mindre energiforbrug. Selvfølgelig slider lastbilerne på vejene, men lastbilerhvervet betaler deres afgifter til den fælles kasse. Det er ikke i strid med en bæredygtighedsdagsorden. Langt de fleste virksomheder tænker jo også i miljø, og i DI Transport ser vi gerne, at man i langt højere grad bringer jernbane og søfart i spil. Det kan sagtens gøres uden at stå frem med en åben hånd og tigge subsidier, siger DI-branchedirektøren.

Ikke odiøst
Han mener i øvrigt, at den tiltagende trængsel på de europæiske vejnet vil betyde, at virksomhederne af sig selv vil søge alternativer til vejtransporten:

- Men der er intet odiøst i at transportere en skibscontainer fra Hamborg Havn til en dansk virksomhed i international, grænseoverskridende transport. Det er fuldstændig lovligt. Vi kan se en udvikling, hvor stadig større containerskibe med flere containere anløber de store havne og derfra skal fordele transporten. Den udvikling ser vi i Gøteborg, Aarhus og Hamborg. Det kræver en effektiv infrastruktur i baglandet, som hurtigt kan bringe containerne videre, siger Michael Svane.

16/8 2017
  • Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

    Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

    transport ›Investeringer i nye filialer og ny teknologi over hele Skandinavien præger det samlede årsresultat 2023 for Dachser-koncernens nordiske region. Ifølge de nordiske direktører skyldes nedgangen at virksomheden investerer i fremtiden. Det vil så til gengæld vil få en positiv effekt på langt sigt
  • JYSK indfører genanvendeligt top-cover til pallerne

    JYSK indfører genanvendeligt top-cover til pallerne

    transport ›Boligindretningskæden dropper plastfolie til at beskytte toppen af paller med vind og vejr. I stedet skal der anvendes et genanvendeligt cover, som dermed sparer JYSK 920.000 kilo plastik om året og samtidigt letter arbejdet for medarbejderne på distributionscentrene
  • 20 år med dæk og trafiksikkerhed

    20 år med dæk og trafiksikkerhed

    transport ›Med afsæt i en international karriere og en evne til konstant at forandre sin organisation med markedssituationen kan Georg Nielsen den 1. maj 2024 fejre 20 års-jubilæum som adm. direktør i Continental Dæk Danmark
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025