Stadigt flere elbiler i kommunerne

Stadigt flere elbiler i kommunerne

Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potentiale for det grønne alternativ, mener konsulentvirksomheden Fleetwise

Mange kommuner har allerede elbiler i driften og flere og flere ser muligheder i det grønne alternativ til benzin- og dieselbiler. Energistyrelsen har støttet projektet ’Flere elbiler i hjemmeplejen’, som blev skabt af konsulentvirksomheden Fleetwise med det formål at hjælpe kommuner i gang eller videre med omstilling til elbiler.

Projektet har bidraget til, at flere kommuner har taget stilling til elbiler og erfaret at elbiler er et reelt og aktuelt alternativ til benzin- og dieselbiler. Flere kommuner har anskaffet elbiler på baggrund af projektets tilbud og en kommune har udskiftet alle biler i hjemmeplejen til elbiler.

Stort potentiale
Projektet har hjulpet 15 kommuner i spørgsmålet om elbiler i hjemmeplejen og ved analyse af disse kommuners biler, er der en potentiel omstillingsgrad på 86 procent. Langt de fleste af kommunernes biler kan med andre ord udskiftes med tilsvarende elbiler. For seks af de femten kommuner kan alle nuværende biler potentielt omstilles til elbiler.

Kommunernes biler kører lokalt og særligt for hjemmeplejen køres fra borger til borger med utallige start og stop. Her giver elbiler særlig god mening, idet de kører uden udledning af sundhedsskadelige udstødningsgasser og kræftfremkaldende partikler.

Men hvorfor bliver alle egnede biler, så ikke bare udskiftet til elbiler?
Det er ikke forskellen i rækkevidde der er svaret. Kørselsomfanget, for de via projektet analyserede kommuner, udgør blot 57 km. pr. dag, hvilket en elbil sagtens kan klare.

Svaret er økonomi. Elbiler er dyrere i anskaffelse end små benzindrevne micro biler, som oftest er bilvalget i kommunernes hjemmepleje. Det koster ekstra at redde verden. Hvor meget afhænger af sammenligningsgrundlaget. Totaløkonomisk er Renault Zoe (41 kWh) i forhold til en Toyota Yaris 1.5 Hybrid H2 Aut., som bruges i en del kommuner ca. 25 pct. dyrere. Hertil kommer omkostninger til ladeinfrastruktur.

Omkostninger til etablering af ladeinfrastruktur er ofte en show stopper og udgør en markant forskel til det traditionelle og nemme valg; afbrænding af olie. Omkostninger til ladeinfrastruktur for de analyserede kommuner udgør i gennemsnit 27.940 kr. ekskl. moms pr. ladeudtag, varierende fra 9.623 til 40.663 kr. pr. ladeudtag. Medianen udgør 30.000 kr. pr. ladeudtag. Betragtes spørgsmålet om elbiler derfor alene med økonomiske briller, og kortsigtet har elbilen det svært.

Positive erfaringer med elbiler
De kommuner der anvender elbiler, har gode erfaringer og personalet der kører i bilerne, er begejstrede. De fleste mennesker er først lidt skeptiske mht. elbiler, men når de først har prøvet og vænnet sig til kørsel med automatgear, bliver elbilens lyd- og trinløse kørsel vanedannende og det bliver svært at gå tilbage til en oliebrænder.

Læs mere om projektet og mulighederne for rådgivning om elbiler på fleetwise.dk

-lipe

Om Fleetwise
Fleetwise rådgiver kommunale flådeejere om elbiler og tilhørende ladeinfrastruktur. Herudover rådgives om flådestyring for optimeret og effektiviseret administration og styring af bilflåden.

20/3 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen