Stadigt flere elbiler i kommunerne

Stadigt flere elbiler i kommunerne

Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potentiale for det grønne alternativ, mener konsulentvirksomheden Fleetwise

Mange kommuner har allerede elbiler i driften og flere og flere ser muligheder i det grønne alternativ til benzin- og dieselbiler. Energistyrelsen har støttet projektet ’Flere elbiler i hjemmeplejen’, som blev skabt af konsulentvirksomheden Fleetwise med det formål at hjælpe kommuner i gang eller videre med omstilling til elbiler.

Projektet har bidraget til, at flere kommuner har taget stilling til elbiler og erfaret at elbiler er et reelt og aktuelt alternativ til benzin- og dieselbiler. Flere kommuner har anskaffet elbiler på baggrund af projektets tilbud og en kommune har udskiftet alle biler i hjemmeplejen til elbiler.

Stort potentiale
Projektet har hjulpet 15 kommuner i spørgsmålet om elbiler i hjemmeplejen og ved analyse af disse kommuners biler, er der en potentiel omstillingsgrad på 86 procent. Langt de fleste af kommunernes biler kan med andre ord udskiftes med tilsvarende elbiler. For seks af de femten kommuner kan alle nuværende biler potentielt omstilles til elbiler.

Kommunernes biler kører lokalt og særligt for hjemmeplejen køres fra borger til borger med utallige start og stop. Her giver elbiler særlig god mening, idet de kører uden udledning af sundhedsskadelige udstødningsgasser og kræftfremkaldende partikler.

Men hvorfor bliver alle egnede biler, så ikke bare udskiftet til elbiler?
Det er ikke forskellen i rækkevidde der er svaret. Kørselsomfanget, for de via projektet analyserede kommuner, udgør blot 57 km. pr. dag, hvilket en elbil sagtens kan klare.

Svaret er økonomi. Elbiler er dyrere i anskaffelse end små benzindrevne micro biler, som oftest er bilvalget i kommunernes hjemmepleje. Det koster ekstra at redde verden. Hvor meget afhænger af sammenligningsgrundlaget. Totaløkonomisk er Renault Zoe (41 kWh) i forhold til en Toyota Yaris 1.5 Hybrid H2 Aut., som bruges i en del kommuner ca. 25 pct. dyrere. Hertil kommer omkostninger til ladeinfrastruktur.

Omkostninger til etablering af ladeinfrastruktur er ofte en show stopper og udgør en markant forskel til det traditionelle og nemme valg; afbrænding af olie. Omkostninger til ladeinfrastruktur for de analyserede kommuner udgør i gennemsnit 27.940 kr. ekskl. moms pr. ladeudtag, varierende fra 9.623 til 40.663 kr. pr. ladeudtag. Medianen udgør 30.000 kr. pr. ladeudtag. Betragtes spørgsmålet om elbiler derfor alene med økonomiske briller, og kortsigtet har elbilen det svært.

Positive erfaringer med elbiler
De kommuner der anvender elbiler, har gode erfaringer og personalet der kører i bilerne, er begejstrede. De fleste mennesker er først lidt skeptiske mht. elbiler, men når de først har prøvet og vænnet sig til kørsel med automatgear, bliver elbilens lyd- og trinløse kørsel vanedannende og det bliver svært at gå tilbage til en oliebrænder.

Læs mere om projektet og mulighederne for rådgivning om elbiler på fleetwise.dk

-lipe

Om Fleetwise
Fleetwise rådgiver kommunale flådeejere om elbiler og tilhørende ladeinfrastruktur. Herudover rådgives om flådestyring for optimeret og effektiviseret administration og styring af bilflåden.

20/3 2018
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco