Østrig i kamp mod tysk vejafgift

Østrig i kamp mod tysk vejafgift

Selv om Kommissionen har givet grønt lys for ny tysk infrastrukturlov, mener Østrig, at den strider mod EU-reglerne og har sendt sagen til EU-Domstolen

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Regeringen har i et notat orienteret Folketingets Europaudvalg, Skatteudvalg og Transport, Bygnings- og Boligudvalg om den sag ved EU-Domstolen, som Østrig kører mod Tyskland på grund af den tyske vejafgift for person- og varebiler, der er planlagt indført pr. 1. januar 2019.

Østrigs mener, at vejafgiften ’tidsmæssigt og indholdsmæssigt hænger så uløseligt sammen med planlagte afgiftslempelser specifikt for tyske bilister’, at afgiften er diskriminerende og strider mod varernes og tjenesteydelsernes frie bevægelighed.

Nedslag i ejerafgift
Den tyske Infrastrukturlov vil fra næste årsskifte forpligte alle brugere af det tyske motorvejsnet til at betale en afgift for anvendelse af infrastrukturen, der er inddelt i trin efter køretøjets udledningsklassificering.

Men vejbrugere, der er hjemmehørende i Tyskland, får en godtgørelse i form af et nedslag i ejerafgiften, og denne godtgørelse svarer som minimum til det samme beløb som vejafgiften. 

Tyskland planlagde oprindeligt en én til én kompensation for tyske bilister. De skulle altså kompenseres for præcist det samme beløb, som de skulle betale i vejafgift.

Kommissionen er tilfreds
Men EU-Kommissionen fandt den oprindelige ordning diskriminerende, da vejafgiften måtte anses for målrettet udenlandske køretøjer, og Kommissionen indledte derfor en traktatkrænkelsessag mod Tyskland. 

På denne baggrund har Tyskland tilpasset forslaget, så kompensationen til tyske bilister ikke længere er præcist én til én, blandt andet fordi der nu differentieres efter bilernes miljøpåvirkning.

Det har tilfredsstillet Kommissionen, men Østrig er af den opfattelse, at de to foranstaltninger tidsmæssigt og indholdsmæssigt stadig hænger uløseligt sammen, og at det derfor fortsat i realiteten kun er udenlandske brugere af vejene, der belastes af afgiften for anvendelse af infrastrukturen.

Rammer kommercielle transporter
Ifølge Østrig indebærer foranstaltningerne desuden en tilsidesættelse af den frie bevægelighed for varer og den frie udveksling af tjenesteydelser, fordi vejafgiften bliver pålagt grænseoverskridende levering af varer med små køretøjer med en totalvægt på under 3,5 ton og ikke-hjemmehørendes levering af tjenesteydelser. 

Desuden er Østrig af den opfattelse, at Infrastrukturloven også er i strid med EU-reglerne i de tilfælde, hvor vejafgiften pålægges kommercielle bustransporter eller varetransporter med motorkøretøjer under 3,5 ton. 
 
Dansk aftale om vejafgifter
Danmark har stor interesse i sagen, idet regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om ’Omlægning af bilafgifterne’, at der skal etableres en ny periodebaseret vejafgift for person- og varebiler i lighed med lignende ordninger i andre lande, herunder den planlagte tyske vejafgift for person- og varebiler, og at regeringen vil udarbejde et konkret oplæg til en ny ordning: 

- Da retssagen vil kunne få betydning for indførelsen af en dansk vejafgift, har regeringen en interesse i at intervenere i sagen. Det er regeringens opfattelse, at EU-retten ikke er til hinder for indførelsen af denne form for vejafgifter, heller ikke selv om der samtidig indføres visse lempelser af indenlandske afgifter, slutter notatet.

29/1 2018
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern