Østrig i kamp mod tysk vejafgift

Østrig i kamp mod tysk vejafgift

Selv om Kommissionen har givet grønt lys for ny tysk infrastrukturlov, mener Østrig, at den strider mod EU-reglerne og har sendt sagen til EU-Domstolen

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Regeringen har i et notat orienteret Folketingets Europaudvalg, Skatteudvalg og Transport, Bygnings- og Boligudvalg om den sag ved EU-Domstolen, som Østrig kører mod Tyskland på grund af den tyske vejafgift for person- og varebiler, der er planlagt indført pr. 1. januar 2019.

Østrigs mener, at vejafgiften ’tidsmæssigt og indholdsmæssigt hænger så uløseligt sammen med planlagte afgiftslempelser specifikt for tyske bilister’, at afgiften er diskriminerende og strider mod varernes og tjenesteydelsernes frie bevægelighed.

Nedslag i ejerafgift
Den tyske Infrastrukturlov vil fra næste årsskifte forpligte alle brugere af det tyske motorvejsnet til at betale en afgift for anvendelse af infrastrukturen, der er inddelt i trin efter køretøjets udledningsklassificering.

Men vejbrugere, der er hjemmehørende i Tyskland, får en godtgørelse i form af et nedslag i ejerafgiften, og denne godtgørelse svarer som minimum til det samme beløb som vejafgiften. 

Tyskland planlagde oprindeligt en én til én kompensation for tyske bilister. De skulle altså kompenseres for præcist det samme beløb, som de skulle betale i vejafgift.

Kommissionen er tilfreds
Men EU-Kommissionen fandt den oprindelige ordning diskriminerende, da vejafgiften måtte anses for målrettet udenlandske køretøjer, og Kommissionen indledte derfor en traktatkrænkelsessag mod Tyskland. 

På denne baggrund har Tyskland tilpasset forslaget, så kompensationen til tyske bilister ikke længere er præcist én til én, blandt andet fordi der nu differentieres efter bilernes miljøpåvirkning.

Det har tilfredsstillet Kommissionen, men Østrig er af den opfattelse, at de to foranstaltninger tidsmæssigt og indholdsmæssigt stadig hænger uløseligt sammen, og at det derfor fortsat i realiteten kun er udenlandske brugere af vejene, der belastes af afgiften for anvendelse af infrastrukturen.

Rammer kommercielle transporter
Ifølge Østrig indebærer foranstaltningerne desuden en tilsidesættelse af den frie bevægelighed for varer og den frie udveksling af tjenesteydelser, fordi vejafgiften bliver pålagt grænseoverskridende levering af varer med små køretøjer med en totalvægt på under 3,5 ton og ikke-hjemmehørendes levering af tjenesteydelser. 

Desuden er Østrig af den opfattelse, at Infrastrukturloven også er i strid med EU-reglerne i de tilfælde, hvor vejafgiften pålægges kommercielle bustransporter eller varetransporter med motorkøretøjer under 3,5 ton. 
 
Dansk aftale om vejafgifter
Danmark har stor interesse i sagen, idet regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om ’Omlægning af bilafgifterne’, at der skal etableres en ny periodebaseret vejafgift for person- og varebiler i lighed med lignende ordninger i andre lande, herunder den planlagte tyske vejafgift for person- og varebiler, og at regeringen vil udarbejde et konkret oplæg til en ny ordning: 

- Da retssagen vil kunne få betydning for indførelsen af en dansk vejafgift, har regeringen en interesse i at intervenere i sagen. Det er regeringens opfattelse, at EU-retten ikke er til hinder for indførelsen af denne form for vejafgifter, heller ikke selv om der samtidig indføres visse lempelser af indenlandske afgifter, slutter notatet.

29/1 2018
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det