Østrig i kamp mod tysk vejafgift

Østrig i kamp mod tysk vejafgift

Selv om Kommissionen har givet grønt lys for ny tysk infrastrukturlov, mener Østrig, at den strider mod EU-reglerne og har sendt sagen til EU-Domstolen

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Regeringen har i et notat orienteret Folketingets Europaudvalg, Skatteudvalg og Transport, Bygnings- og Boligudvalg om den sag ved EU-Domstolen, som Østrig kører mod Tyskland på grund af den tyske vejafgift for person- og varebiler, der er planlagt indført pr. 1. januar 2019.

Østrigs mener, at vejafgiften ’tidsmæssigt og indholdsmæssigt hænger så uløseligt sammen med planlagte afgiftslempelser specifikt for tyske bilister’, at afgiften er diskriminerende og strider mod varernes og tjenesteydelsernes frie bevægelighed.

Nedslag i ejerafgift
Den tyske Infrastrukturlov vil fra næste årsskifte forpligte alle brugere af det tyske motorvejsnet til at betale en afgift for anvendelse af infrastrukturen, der er inddelt i trin efter køretøjets udledningsklassificering.

Men vejbrugere, der er hjemmehørende i Tyskland, får en godtgørelse i form af et nedslag i ejerafgiften, og denne godtgørelse svarer som minimum til det samme beløb som vejafgiften. 

Tyskland planlagde oprindeligt en én til én kompensation for tyske bilister. De skulle altså kompenseres for præcist det samme beløb, som de skulle betale i vejafgift.

Kommissionen er tilfreds
Men EU-Kommissionen fandt den oprindelige ordning diskriminerende, da vejafgiften måtte anses for målrettet udenlandske køretøjer, og Kommissionen indledte derfor en traktatkrænkelsessag mod Tyskland. 

På denne baggrund har Tyskland tilpasset forslaget, så kompensationen til tyske bilister ikke længere er præcist én til én, blandt andet fordi der nu differentieres efter bilernes miljøpåvirkning.

Det har tilfredsstillet Kommissionen, men Østrig er af den opfattelse, at de to foranstaltninger tidsmæssigt og indholdsmæssigt stadig hænger uløseligt sammen, og at det derfor fortsat i realiteten kun er udenlandske brugere af vejene, der belastes af afgiften for anvendelse af infrastrukturen.

Rammer kommercielle transporter
Ifølge Østrig indebærer foranstaltningerne desuden en tilsidesættelse af den frie bevægelighed for varer og den frie udveksling af tjenesteydelser, fordi vejafgiften bliver pålagt grænseoverskridende levering af varer med små køretøjer med en totalvægt på under 3,5 ton og ikke-hjemmehørendes levering af tjenesteydelser. 

Desuden er Østrig af den opfattelse, at Infrastrukturloven også er i strid med EU-reglerne i de tilfælde, hvor vejafgiften pålægges kommercielle bustransporter eller varetransporter med motorkøretøjer under 3,5 ton. 
 
Dansk aftale om vejafgifter
Danmark har stor interesse i sagen, idet regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om ’Omlægning af bilafgifterne’, at der skal etableres en ny periodebaseret vejafgift for person- og varebiler i lighed med lignende ordninger i andre lande, herunder den planlagte tyske vejafgift for person- og varebiler, og at regeringen vil udarbejde et konkret oplæg til en ny ordning: 

- Da retssagen vil kunne få betydning for indførelsen af en dansk vejafgift, har regeringen en interesse i at intervenere i sagen. Det er regeringens opfattelse, at EU-retten ikke er til hinder for indførelsen af denne form for vejafgifter, heller ikke selv om der samtidig indføres visse lempelser af indenlandske afgifter, slutter notatet.

29/1 2018
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret
  • Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    transport ›Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede
  • Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    transport ›Fra og med 1. juli 2025, kan man blive idømt bødestraf ved at køre på sommerdæk, når vintervejret er kommet
  • Fremgang for Billund Lufthavn

    Fremgang for Billund Lufthavn

    transport ›Med et overskud på godt 17 millioner kroner i 2024 har Billund Lufthavn taget et vigtigt skridt mod en mere robust og bæredygtig forretning. Resultatet markerer en forbedring i forhold til 2023, hvor regnskabet viste et underskud på knap fem millioner kroner
  • Den humanitære indsats for børn er i fokus

    Den humanitære indsats for børn er i fokus

    transport ›En udvidelse af partnerskabet mellem DSV og UNICEF betyder mere hjælp til transport af vigtige forsyninger til børn i forbindelse med nødsituationer over hele verden
  • Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    transport ›Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige i Amorparken i København
  • Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    transport ›Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft