EU projekt skal løfte arbejdsmiljøet for cobots

EU projekt skal løfte arbejdsmiljøet for cobots

Samarbejdende robotter skal være lettere at sikkerhedsgodkende. Teknologisk Institut står i spidsen for fælles europæisk projekt, hvor alle med en god ide kan søge om støttekroner

Markedet for robotter, der arbejder tæt sammen med mennesker, forventes at stige voldsomt i de kommende år.

Lige nu kan proceduren for sikkerhedscertificeringen af disse robotter dog være uoverskuelig og meget tidskrævende. Fem europæiske vidensinstitutter - med danske Teknologisk Institut i spidsen – er derfor gået sammen med en fælles mission om at gøre det langt nemmere at løfte arbejdsmiljøet og produktiviteten med kollaborative robotter.

Initiativet hedder COVR og finansieres af EU. COVR skal bidrage til at øge sikkerheden for mennesker og robotter, der deler arbejdsrum i produktioner rundt omkring i verden.

- Kollaborative robotter er ikke ude i fremtiden. Markedsparate teknologier er klar til at blive sat ind i produktionen allerede nu. En af hovedårsagerne, til at vi ikke ser flere sande kollaborative robotter i brug, er, at sikkerhedscertificeringen er meget kompleks, siger centerchef og projektkoordinator Kurt Nielsen fra Teknologisk Instituts Center for Robotteknologi.

Mange direktiver giver tvivl om tests
Hvis ikke lovgivning og standarder på området bliver nemme at tilgå, forstå og anvende, så ender de med at forhindre implementeringen af kollaborative robotter. Derfor er et af projektets hovedformål således at levere en samlet, overskuelig ramme for sikkerhedsgodkendelse af kollaborative robotter, som er tilgængelig for alle.

- Med så mange forskellige Direktiver og standarder hersker der meget tvivl om, hvilke tests der er nødvendige for at kunne garantere sikkerheden af en kollaborativ robot. Vi er nødt til at ensrette godkendelsesmetoder – og i virkeligheden hele tilgangen til sikkerhed – på en mere effektiv måde, som er fyldestgørende for alle involverede i godkendelsesprocessen, siger Kurt Nielsen.

Lige nu er der ifølge José Saenz fra Fraunhofer IFF i Tyskland - en af partnerne i projektet - ikke nok folk, der kender til og forstår sikkerhedsstandarderne vedrørende robotteknologi.

- Der findes ikke en veletableret praksis, når det kommer til at verificere sikkerheden for kollaborative robotter, og generelt er det for vanskeligt for virksomheder at bringe nye, kollaborative robotter ind i deres produktion, siger han.

COVR består af Teknologisk Institut, italienske National Research Council, tyske Fraunhofer IFF, franske Alternative Energies and Atomic Energy Commission og hollandske Roessingh Research and Development.

Alle med en idé relateret til sikker kollaborativ robotteknologi er inviteret til at være med i projektet. De kan nemlig søge om en såkaldt 'Award' - enten alene eller i et konsortium. Til hver Award hører der en finansiering på op til 60.000 euro- knap 450.000 kroner - med. Første mulighed for at søge om en Award er her i efteråret, hvor ansøgningsfristen er den 15. november.

Læs mere om COVR og projektet her.

-lipe

20/9 2018
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter