Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris

Af Lisbeth Petersen

Den tyske startup-virksomhed Filics har med sin "Filics Unit" skabt en teknologi, der kan vende op og ned på logistikbranchen.

Løsningen repræsenterer en ny, kompakt type autonom mobil robot (AMR), der er specielt udviklet til horisontal transport af europaller og tilsvarende lastbærere i intralogistikken.

Filics-enheden består af to ski-lignende og alsidige robotter, der arbejder sammen virtuelt for effektivt at kunne optimere vareflowet på lagre, produktionsanlæg og lignende.

Og den kan være med til at løse nogle af de centrale udfordringer i moderne logistik, såsom ineffektive processer, mangel på kvalificeret arbejdskraft og høje lageromkostninger.

Det kompakte design reducerer den nødvendige plads til intern transport betydeligt, og det dobbelte glidesystem gør det også muligt at fjerne enkelte paller på en målrettet måde uden at forringe adgangen til andre paller.

Udviklet på universitetet
Bag det opsigsvækkende produkt står Julius Lutzer og Gregor Kolls, to tidligere studerende ved det tekniske Universitet i München (TUM), hvor de gik i gang med at udvikle ideen.

 Gregor Kolls og Julius Lutzer 

Her fik de bl.a. værdifuld hjælp og et godt netværk fra professor og ingeniør Johannes Fottner fra en TUM GmbH, der støtter nystartede virksomheder.

Da de for første gang præsenterede ideen for instituttet, sagde en professorerne, at han nok ikke ville leve længe nok til at se den, fordi han regnede med, at det ville tage så lang tid, før teknologien virkelig var klar til markedet.

Professoren gik på pension kort tid efter, men to år senere, da Filics præsenterede sin første fungerende prototype, var begejstringen stor:

- Han var meget stolt over, at det faktisk lykkedes os at udvikle systemet så hurtigt, fortæller Julius Lutzer. Se video:

Ambitiøse planer
Siden 2021 er Filics' teknologi blevet testet med succes af førende logistikvirksomheder Nagel Group og DHL Group, og her bekræfter de første resultater potentialet af teknologien. 

Det samme gjorde Filics velbesøgte præsentationer på dette års LogiMAT og nomineringen i kategorien Årets Start-Up til den prestigefyldte IFOY-pris, der bliver uddelt til sommer.

De to stiftere af virksomheden har da også ambitiøse planer for deres opfindelse:

- Vores langsigtede mål er ikke kun at automatisere pallehåndteringen, men også at revolutionere logistikbranchen på en bred front, fortæller Julius Lutzer, og fortsætter:

- Vi ønsker at bruge vores teknologi til at optimere hele transporten på  lagre og snart endda læsse lastbiler fuldautomatisk på mindre end fem minutter.

 

3/4 2025
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen