Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris

Af Lisbeth Petersen

Den tyske startup-virksomhed Filics har med sin "Filics Unit" skabt en teknologi, der kan vende op og ned på logistikbranchen.

Løsningen repræsenterer en ny, kompakt type autonom mobil robot (AMR), der er specielt udviklet til horisontal transport af europaller og tilsvarende lastbærere i intralogistikken.

Filics-enheden består af to ski-lignende og alsidige robotter, der arbejder sammen virtuelt for effektivt at kunne optimere vareflowet på lagre, produktionsanlæg og lignende.

Og den kan være med til at løse nogle af de centrale udfordringer i moderne logistik, såsom ineffektive processer, mangel på kvalificeret arbejdskraft og høje lageromkostninger.

Det kompakte design reducerer den nødvendige plads til intern transport betydeligt, og det dobbelte glidesystem gør det også muligt at fjerne enkelte paller på en målrettet måde uden at forringe adgangen til andre paller.

Udviklet på universitetet
Bag det opsigsvækkende produkt står Julius Lutzer og Gregor Kolls, to tidligere studerende ved det tekniske Universitet i München (TUM), hvor de gik i gang med at udvikle ideen.

 Gregor Kolls og Julius Lutzer 

Her fik de bl.a. værdifuld hjælp og et godt netværk fra professor og ingeniør Johannes Fottner fra en TUM GmbH, der støtter nystartede virksomheder.

Da de for første gang præsenterede ideen for instituttet, sagde en professorerne, at han nok ikke ville leve længe nok til at se den, fordi han regnede med, at det ville tage så lang tid, før teknologien virkelig var klar til markedet.

Professoren gik på pension kort tid efter, men to år senere, da Filics præsenterede sin første fungerende prototype, var begejstringen stor:

- Han var meget stolt over, at det faktisk lykkedes os at udvikle systemet så hurtigt, fortæller Julius Lutzer. Se video:

Ambitiøse planer
Siden 2021 er Filics' teknologi blevet testet med succes af førende logistikvirksomheder Nagel Group og DHL Group, og her bekræfter de første resultater potentialet af teknologien. 

Det samme gjorde Filics velbesøgte præsentationer på dette års LogiMAT og nomineringen i kategorien Årets Start-Up til den prestigefyldte IFOY-pris, der bliver uddelt til sommer.

De to stiftere af virksomheden har da også ambitiøse planer for deres opfindelse:

- Vores langsigtede mål er ikke kun at automatisere pallehåndteringen, men også at revolutionere logistikbranchen på en bred front, fortæller Julius Lutzer, og fortsætter:

- Vi ønsker at bruge vores teknologi til at optimere hele transporten på  lagre og snart endda læsse lastbiler fuldautomatisk på mindre end fem minutter.

 

3/4 2025
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne