Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem

De klassiske blysyrebatterier har været den almindelige energikilde til el-gaffeltruck i mange år. Fordelen ved denne teknologi er, at den er velafprøvet, omkostningseffektiv ved regelmæssig vedligeholdelse og driftssikker ved alle logistiske processer.

Blysyrebatterier klarer typisk op til 1.500 opladninger i deres livstid og dele af batteriet kan genbruges, når det er udtjent.

Blysyrebatterier kræver mere vedligeholdelse end andre energikilder. For nogle virksomheder er det en ulempe, at batterierne kræver et separat opladningsrum eller opladningsområde, hvor batterierne skal oplade 8-12 timer for at opnå den fulde effekt.

Blysyrebatterier skal regelmæssigt have påfyldt vand for at fungere og vejer generelt mere end andre batterityper.

- Med Linde 1251-serien er der kommet en fleksibel el-truck på markedet, der opererer særdeles effektivt uanset valget af batteritype.

- Vi oplever, at energikilden har fået en stigende betydning i det samlede billede og rådgiver vores kunder på et faktuelt og detaljeret grundlag.

- De får værdifuldt input til at overveje fordele og ulemper og beslutter sig på denne baggrund, udtaler produktchef Poul Kyndi Laursen fra N.C. Nielsen.

Lithiuim-ION i fremgang
Flere og flere af N.C. Nielsen-kunderne vælger Lithium-ION batterier. Disse batterier er energieffektive, sikre og langtidsholdbare.

En væsentlig fordel for mange kunder er, at de kan oplades i pauser og faktisk kan fuldt oplades på omkring 80 minutter.

Lithium-ION batterier lever længere end blysyrebatterier, kræver ingen vedligeholdelse og med en timer kan de oplades på tidspunkter af døgnet, hvor strømmen er billigst.

- Linde 1251Xi med integreret Lithium-ION batteri er en særdeles kompakt el-truck, hvor truckføreren har fået ekstra god plads inde i kabinen.

- Batteriet er skræddersyet præcist til netop denne type gaffeltruck, der i sine ydre mål er yderst kompakt og derfor har nemt ved at operere i smalle reolgange eller andre steder, hvor pladsen er trang. Det er virkelig et stort plus ved Linde 1251Xi, pointerer Poul Kyndi Laursen, fra N.C. Nielsen.

N.C. Nielsen tilbyder også egenudviklede Lithium-ION batterier til de nye el-truck. Kunderne skal her vælge Linde 1251E-modellen, da denne kommer med et almindeligt batterirum, der gør det muligt at udvikle og tilpasse Lithium-ION batteriet specifikt efter kundens ønske.

- Det klares i N.C. Nielsens egen batteriafdeling i Balling, der gennem årene har udviklet tusindvis af løsninger.

Brændselsceller med hydrogen
Linde har udviklet brintdrevne logistikmaskiner siden år 2000. Ifølge N.C. Nielsen var producenten den første europæiske producent, der fremstillede fuldt operationelle gaffeltruck med brint som energikilde.

I dag fås omkring 80% af Lindes logistikmaskiner med brintdrev som ekstraudstyr og den nye elektriske Linde 1251 el-truck er ingen undtagelse, da denne er forberedt til brændselsceller.

I en brændselscelle konverteres hydrogen til vand ved hjælp af luftens oxygen. Der opstår en kemisk reaktion, hvor der frigives elektricitet og denne energi kan udnyttes til at drive truckens elektriske motorer.

Teknologien med brændselsceller giver en udledningsfri drift, da destilleret vand er det eneste restprodukt i processen.

Brændselsceller er især en fordel, når virksomheden opererer med en større og kompleks maskinflåde med flerholdsskift, hvor der ellers er behov for at skifte batterier. En opfyldning tager maksimalt fem minutter, så trucken kan udnyttes mest muligt i døgnet.

-hawin

 

 

 

25/4 2025
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen