Nyt medlem af Still iGo familien

Nyt medlem af Still iGo familien

Automatiseret trækkerløsning er nyeste medlem af Stills iGo-familie. Løsningen blev vist på LogiMat-messen i forået

Den femtende udgave af den internationale LogiMAT-messe blev i foråret afviklet i Stuttgart under parolen "Udformning og forandring: Digital - Forbundet - Innovativ".

De besøgende kunne på Stills stand opleve det næste skridt i automatisering i realtid. Fokus var på iGo-familiens yngste medlem - en automatisk trækkerløsning. Det er løsninger om nu er klar til at rulle ud til kunderne.

Still fremviste det for at vise, at trækkere i fremtiden kan anvendes til intelligente forsyninger til hele produktionskæden. Yderligere en messefavorit fra iGo familien var iGo neo CX 20. Denne viste, at ikke blot er Still som intralogistikekspert allerede skridtet foran i form af automatisering men også den retning, som rejsen går.

Still fremviste for første gang LiftRunner-vogntogssystemet med en række trækkere, lastbærere og modeller af vogne på CeMAT messen 2016. Samtidig fremviste vi en automatiseret lastnings- og losningsproces ved hjælp af C-rammer og to el-drievene teleskopgafler med en lastkapacitet på op til 1.600 kg.
- For at bevise vores ekspertise inden for Lean Logistics har vi taget et afgørende skridt fremad med vores fuldautomatiske trækkere, forklarer Herbert Fischer, direktør for Still i trækkersegment, og fortsætter:

- På LogiMAT viste vi, at vi har taget et stort spring ind i fremtiden ved at vise, hvad der er teknisk muligt ved anvendelsen af trækkere. Målet er at udnytte automatiseringen og give kundernes processer en mere effektiv udformning, så kunderne kan reducere deres omkostninger. Med vores innovative vogntogssystem kan vi skabe en fuldautomatiseret materialeflow helt frem til produktionslinjen, hvilket skaber en endnu smartere, mere økonomisk og cyklisk forsyning til produktionslinjerne.

Automatiseringsløsningen, som blev præsenteret på LogiMAT, viser alle stationer for godsforsyning i fuldautomatisk variant - fra lastning af trækkeren ved afgangsstedet via turen til de enkelte stationer langs med produktionslinjen til den endelige losningsstation. Systemet består af en automatisk StillL EXV højløftende el-pallestabler for lastning og losning på stationerne, en automatisk trækker som kører toget samt automatiske e-rammer og omlæsningsstationer.

Disse er kernen i Stills vogntogssystem. E-rammer understøtter transportteknikken, der ikke består af en vogn men to elektrisk drevne rullebaner. De automatiske E-rammer kører op til omlæsningsstationen for at laste eller godkende godset. To sensorer, der styrer placeringen sikrer, at E-rammerne forbliver i kontakt med omlæsningsstationen. Når transportøren er aktiveret, påbegyndes lastnings- eller losningsprocessen. En anden sensor stopper transportøren efter at have sikret, at lastning og losning er fuldført.

Den automatiske E-ramme og omlæsningsstationen kan også anvendes med en manuelt styret trækker til lastning og losning af meget tungt gods på de enkelte stationer langs produktionslinjen. Tidligere har en traditionel trækker ikke kunnet fungere som en trækkerløsning på grund af en vægtgrænse på 500 kg pr. vogn, når godset skubbes ud fra og eller over på vognen med manuel betjening. Med en automatisk E-ramme og en omlæsningsstation tilbyder Still kunderne nye muligheder. Det er nu fuldt muligt at transportere last på op til 1,5 tons per vogn til produktionsområdet med trækkere.

Den fuldautomatiske trækkerløsning fra Still giver mulighed for virksomheder, der primært transporterer tungere gods og/eller vil skabe et bedre arbejdsmiljø.

I dette tilfælde begynder trækkeren med E-rammer dens runde ved automatisk at placere E-rammer direkte foran omlæsningsstationerne, hvor der er fuldt med paller. Disse paller er tidligere blevet hentet fra deres hylder og placeret på omlæsningsstationerne med en automatisk Still EXV højløftende el-pallestabler. Derefter begynder den automatiske indlæsning af paller på E-rammerne.

Når alle E-rammer er blevet pakket, begynder trækkeren dens udbringningsrunde dvs. kører leverancer til produktionslinjen. Når trækkeren ankommer til den første station, losses materialet på pallen automatisk ved hjælp af en omlæsningsstation. Når trucken ankommer til den næste station med den nu ledige E-ramme, modtager den en tom palle på samme måde. Efter at trækkeren har besøgt alle stationer på strækningen og leveret materialet på paller, og efter optagning af tomme paller, kører den til omlæsningsstationen, hvor den losses og erstattes af fulde paller med materialer, der allerede er der, klar til næste udbringningsrunde.

Herbert Fischer forklarer:

- Med Stills automatiske trækkerløsning kan man nu håndtere selv tungt gods med løsningen. De kvaliteter, der især karakteriserer Stills automatiske vogntogssystem er høj processikkerhed og pålidelighed, nem betjening og lave implementeringsomkostninger.

-hawin

27/7 2017
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere