Kunstig intelligens løser stadig flere opgaverDHL vil i samarbejde med DAF teste semi-automatiske lastbiler på britiske motorveje i 2019. Kilde: DAF.

Kunstig intelligens løser stadig flere opgaver

Personaliserede shopping-oplevelser, chat-bots, afvigelsesdetektion, billedgenkendelse og ruteplanlægning er nogle af gevinsterne, siger AI ekspert i Consignor, Lars Ritland

Teknologi udvikler sig konstant og bliver bedre. Samtidig bliver forbrugerne mere krævende. Derfor er virksomheder nødt til at have effektive og innovative løsninger for at forblive konkurrencedygtige, og det er her AI (artificial intelligence – oversat til kunstig intelligens) kommer ind i billedet.

- Kunstig intelligens kan automatisere, kvalitetssikre og optimere processer, analysere enorme mængder data, løse tidligere uløselige problemer eller skabe nye og værdiskabende løsninger for virksomheder og deres kunder. AI efterligner menneskelige evner, og eliminerer rutinearbejde, hvilket gør det muligt for menneskelig arbejdskraft at bruge tid på mere meningsfuldt og værdiskabende arbejde, siger Lars Ritland, som er AI ekspert i softwarevirksomheden Consignor.

  På et mere praktisk niveau, nævner han nogle eksempler på, hvordan AI kan bruges indenfor:

E-handel: Anbefalingstjenesten i webshops, der viser dig anbefalede produkter baseret på indholdet af din indkøbskurv. Kundeservice chat-bots. Churn forudsigelse, som opdager potentielt forladende kunder.

Logistik: Billedgenkendelse, AI gør det muligt at udtrække information fra et billede, f.eks. en pakkes mål og vægt. Afvigelsesdetektion. Kvalitetssikring ved hjælp af overvågning af billeder, video og data.

Transport/levering: Ruteplanlægning baseret på vejrudsigter og trafikforhold, forudsigelse af leveringstider, bedrageri-kameraer, leveringsrobotter.

Lars Ritland uddyber:

- I forbindelse med hypen omkring AI, ønsker mange virksomheder at være de første på markedet med AI løsninger, og i deres iver omtaler de mange af deres eksisterende konventionelle løsninger som AI løsninger. Men medmindre der er ’læringsalgoritmer/funktioner fra data’ involveret, er løsningen ikke en AI løsning. Det betyder, at der er en del forvirring om, hvad AI rent faktisk er.

Sådan identificerer man et problem og bruger AI som en løsning
- Når du implementerer AI i din virksomhed, skal du starte med at være meget specifik omkring, hvilket problem du vil have AI til at løse. Først identificerer du hvilket problem, som AI skal løse. Det kan være en god idé at starte med at løse et problem, som du allerede har løst, for at se om AI kan optimere din løsning. På den måde vælger du problemer og løsninger, som du allerede er bekendt med, og derefter tager det et skridt ad gangen derfra. Det er vigtigt, at du ved, hvad AI er, og hvad det kan bruges til, siger Lars Ritland og forklarer, hvordan han implementerer AI i Delivery Management softwarevirksomheden Consignor:

- I øjeblikket undersøger jeg, hvordan Consignor kan bruge AI og optimere med hensyn til kvalitet, effektivitet, vedligeholdelse osv. Målet er at levere en endnu bedre og mere præcis service til kunderne.

Kunstig intelligens er blevet udbredt i næsten alle brancher i løbet af det sidste årti, og vi vil se endnu flere AI løsninger i fremtiden.

- AI er kommet for at blive, men hvordan AI bliver brugt, vil ændre sig i fremtiden. I dag bruges AI til at løse specifikke problemer. I fremtiden vil vi se en mere generel form for AI, som vil være i stand til at lære mere og løse mere komplekse opgaver, konkluderer Lars Ritland.

Fakta

  • Kunstig intelligens teknologien kan dateres tilbage til 1959.
  • AI er defineret af Gartner som en samling af datalogiteknikker, der har til hensigt at at efterligne menneskelig ræsonnement.
  • AI analyserer in- og output i et datasæt og laver en algoritme til at forudsige output af inputdata i lignende fremtidige datasæt. Med andre ord, med AI laves algoritmen baseret på data, mens du ved konventionel problemløsning selv programmerer algoritmen.
  • DHL bruger AI i form af semi-automatiske lastbiler, chat-bots og bedrageri-kameraer (1).
  • Netflix, blandt andre streamingtjenester, bruger AI til at anbefale film og serier baseret på, hvad brugeren tidligere har set.

-lipe 

 

 

Læs mere om datafangst

20/6 2018