Blå organisationer roser fokus på cybersikkerhed

Blå organisationer roser fokus på cybersikkerhed

Danske Havne, Danske Maritime og Danske Rederier glæder sig over regeringens udspil, og deltager gerne selv i arbejdet

Mandag satte regeringen ord på en større oprustning på cybersikkerhedsområdet, og en del af oprustningen omfatter havnene, transportsektoren og det maritime område. Det øgede fokus vækker glæde hos de blå organisationer Danske Havne, Danske Maritime og Danske Rederier, der er enige i, at der er behov for at opprioritere sikkerheden inden for så vital infrastruktur, som havnene og søvejen er. Og de tre organisationer tilbyder allerede nu at blive en del af det videre arbejde.

Nyt maritimt forum
Som et let i det øgede fokus vil regeringen nedsætte et nyt maritimt forum for cyber- og informationssikkerhed, og de tre blå organisationer håber, at der ud over de relevante myndigheder også vil blive plads til dem som private aktører i arbejdet:

- Som privat brancheorganisation med medlemmer fra erhvervshavne i hele landet ser vi selvfølgelig os selv som en vigtig og relevant partner at have med i sådan et nyt forum. Vi tager sikkerheden i og omkring de danske havne utroligt seriøst på alle tænkelige måder, men hvor det hidtil har været af mere fysisk eller miljømæssig karakter, hilser vi det selvfølgelig meget velkomment, at vi fremover også kan arbejde med cybersikkerheden i havnene og i søfarten, siger Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne.

Også fra Danske Maritime, der organiserer leverandører af maritimt udstyr, service, skibsdesign og skibe, er der tilfredshed med den nye strategi:

- Det har længe været naturligt i den danske maritime industri at tænke it-sikkerhed ind i de digitale løsninger, der leveres til skibe og havne. Men cybersikkerhed på nationalt plan er en opgave, som vi skal løfte i fællesskab. Og derfor er det positivt, at regeringen nu ønsker at sammensætte et specifikt maritimt forum, så også denne del af landets vitale infrastruktur kan stå stærkt mod de digitale trusler, siger Jenny N. Braat, der er administrerende direktør i Danske Maritime.

Danmark skal op i et nyt gear
Innovationsminister Sophie Løhde (V) sagde mandag til Jyllands-Posten, at vi skal op i et helt andet gear og styrke vores forsvar af vores mest samfundskritiske sektorer, og det er en melding, som Danske Rederier bakker op omkring:

- Det er vigtigt med en sektorstrategi for cybersikkerhed, så vi ved fælles hjælp kan sikre os mod den digitale kriminalitet. Nu gælder det for alle søfartens aktører om at trække i arbejdstøjet, så vi i fællesskab kan levere på strategien. Det samarbejde ser vi meget frem til. I kraft af at søfarten bliver stadig mere digitaliseret, så følger cyberrisikoen på området naturligt med. Sikkerhed i søfarten er i forvejen præget af uddannelse, kontrol og rutiner, da den fysiske sikkerhedskultur er en dybtliggende del af vores dna. Det arbejde, som vi har foran os nu, er at få den digitale sikkerhedskultur med, udtaler Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør for Danske Rederier, og tilføjer:

- Søfart er et erhverv, der opererer globalt. Vi ser derfor meget frem til at samarbejde om at skabe en fælles digital sikkerhed. Cyberkriminalitet er et fænomen, der ikke kender grænser, hvorfor det er vigtigt, at tingene tænkes ind i en global sammenhæng.

Læs mere om regeringens udspil

-lipe

8/1 2019
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
  • Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger
  • Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    havne ›Odense Havns storstilede planer om udvidelse af sejlrende i fjorden og havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo er foreløbigt sat på pause. Det er plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune - som området hører under - der vil have undersøgelser om konsekvenserne
  • Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    havne ›Det er ønsket om at ekspandere uden for Europa, der har fået Stena Line til at indgå en aftale om at købe 49 procent af aktierne i det marokkanske færgerederi Africa Morocco Link (AML)