Blå organisationer roser fokus på cybersikkerhed

Blå organisationer roser fokus på cybersikkerhed

Danske Havne, Danske Maritime og Danske Rederier glæder sig over regeringens udspil, og deltager gerne selv i arbejdet

Mandag satte regeringen ord på en større oprustning på cybersikkerhedsområdet, og en del af oprustningen omfatter havnene, transportsektoren og det maritime område. Det øgede fokus vækker glæde hos de blå organisationer Danske Havne, Danske Maritime og Danske Rederier, der er enige i, at der er behov for at opprioritere sikkerheden inden for så vital infrastruktur, som havnene og søvejen er. Og de tre organisationer tilbyder allerede nu at blive en del af det videre arbejde.

Nyt maritimt forum
Som et let i det øgede fokus vil regeringen nedsætte et nyt maritimt forum for cyber- og informationssikkerhed, og de tre blå organisationer håber, at der ud over de relevante myndigheder også vil blive plads til dem som private aktører i arbejdet:

- Som privat brancheorganisation med medlemmer fra erhvervshavne i hele landet ser vi selvfølgelig os selv som en vigtig og relevant partner at have med i sådan et nyt forum. Vi tager sikkerheden i og omkring de danske havne utroligt seriøst på alle tænkelige måder, men hvor det hidtil har været af mere fysisk eller miljømæssig karakter, hilser vi det selvfølgelig meget velkomment, at vi fremover også kan arbejde med cybersikkerheden i havnene og i søfarten, siger Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne.

Også fra Danske Maritime, der organiserer leverandører af maritimt udstyr, service, skibsdesign og skibe, er der tilfredshed med den nye strategi:

- Det har længe været naturligt i den danske maritime industri at tænke it-sikkerhed ind i de digitale løsninger, der leveres til skibe og havne. Men cybersikkerhed på nationalt plan er en opgave, som vi skal løfte i fællesskab. Og derfor er det positivt, at regeringen nu ønsker at sammensætte et specifikt maritimt forum, så også denne del af landets vitale infrastruktur kan stå stærkt mod de digitale trusler, siger Jenny N. Braat, der er administrerende direktør i Danske Maritime.

Danmark skal op i et nyt gear
Innovationsminister Sophie Løhde (V) sagde mandag til Jyllands-Posten, at vi skal op i et helt andet gear og styrke vores forsvar af vores mest samfundskritiske sektorer, og det er en melding, som Danske Rederier bakker op omkring:

- Det er vigtigt med en sektorstrategi for cybersikkerhed, så vi ved fælles hjælp kan sikre os mod den digitale kriminalitet. Nu gælder det for alle søfartens aktører om at trække i arbejdstøjet, så vi i fællesskab kan levere på strategien. Det samarbejde ser vi meget frem til. I kraft af at søfarten bliver stadig mere digitaliseret, så følger cyberrisikoen på området naturligt med. Sikkerhed i søfarten er i forvejen præget af uddannelse, kontrol og rutiner, da den fysiske sikkerhedskultur er en dybtliggende del af vores dna. Det arbejde, som vi har foran os nu, er at få den digitale sikkerhedskultur med, udtaler Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør for Danske Rederier, og tilføjer:

- Søfart er et erhverv, der opererer globalt. Vi ser derfor meget frem til at samarbejde om at skabe en fælles digital sikkerhed. Cyberkriminalitet er et fænomen, der ikke kender grænser, hvorfor det er vigtigt, at tingene tænkes ind i en global sammenhæng.

Læs mere om regeringens udspil

-lipe

8/1 2019
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind