Danske Havne har tre vigtigste ønsker til den nye S-regering

Danske Havne har tre vigtigste ønsker til den nye S-regering

Socialdemokratiet er blevet enige De Radikale, SF og Enhedslisten om retningen for en ny S-regering, og det glæder Danske Havne, at man nu kommer videre med fokus på det konkrete politiske arbejde. Direktør i Danske Havne, Tine Kirk Pedersen, giver sit bud på, hvilke vigtige emner brancheorganisationen gerne ser, at man tager politisk fat på

Hos Danske Havne har vi allerede op til valgudskrivelsen løbende arbejdet med de forskellige politiske emner, der har særlig relevans for vores erhvervshavne og hele vores branche. Og det er en vigtig branche herhjemme, for samlet set skaber Det Blå Danmark beskæftigelse for 96.000 personer og står for 6,5 % af dansk BNP og hele 25 % af dansk eksport.

Vi har samlet tre af vores vigtigste politiske ønsker til det nye folketing og den nye regering, og der er både ambitiøse ønsker og nødvendige skridt imellem. Nu ser vi frem til at arbejde videre for, at vores vigtigste politiske ønsker imødekommes.

Her følger Danske Havnes tre vigtigste politiske ønsker – og nej, det er ikke i prioriteret form, og vi arbejder selvfølgelig for alle tre og mere til.

1. En revision af havneloven

Vi tog hul på nuværende etape af revisionen af havneloven, da ekspertudvalget i maj 2018 fremlagde første bud på fremtidens havnelov, og siden har der været politiske forhandlinger, som dog ikke er endt ud i nogen aftale endnu. Det blev skubbet til efter valget, og det er også ok, for et vigtigt og grundigt arbejde kræver den tid, det tager.

Fra havnenes side kommer vi til at fortsætte med at byde ind med vores vigtigste pointer. Det handler blandt andet om, at den nye havnelov skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet.

Vi mener, at alle havne uanset organisationsform skal have samme adgang til statsgaranterede lån, og så er vi stærkt optagede af, at de danske havne skal have rammevilkår, så de kan konkurrere med andre havne i særligt EU.

Vi ønsker en havnelov, der sigter mindst ti år frem i tiden, så den kan give mulighed for nye samarbejdsformer mellem offentlige og private aktører, og så hver især kan bidrage med det, de gør bedst.

Kun sådan kan vi med forholdsvis små havne klare os i europæisk sammenhæng.

2. En bæredygtig, national transportstrategi

Sverige og Norge har langsigtede, nationale transportstrategier, men Danmark mangler. Vi skal være modige og udforme en dansk transportstrategi, der både er bæredygtig og fremsynet.

Danske Havne kommer nu til at presse på for, at den nye transportminister som noget af det første, når Folketinget er samlet igen efter sommeren, indkalder alle partier til forhandlinger om en langsigtet, bæredygtig, national transportstrategi.

Vi skal turde bryde gamle vaner og for alvor sætte skub i digitalisering af transporten, så vi udnytter kapaciteten bedst muligt. Her bør et ekspertteam se på, hvordan vi bryder gamle vaner og reelt bringer søvejen i spil som alternativ til de grå motorveje. For vi må forvente en vækst i transportbehovet, der bliver så stort, at vi ikke kan bygge os ud af det. Vi må og skal derfor udnytte den eksisterende kapacitet bedre.

Særligt for havnene ønsker vi os, at en ny, bæredygtig, national transportstrategi indeholder planer om statslige puljer til omstillingsløsninger i havnene, så vi på sigt kan tilbyde grønnere brændstoffer (såsom LBG- og LNG-løsninger) til gavn for både klima og miljø.

3. Et blåt nabotjek

Hvis danske maritime virksomheder og havne skal være et globalt kraftcenter i fremtiden, må regulering og overimplementering af lovgivning afbødes. Ellers taber vi den globale konkurrence.

Vi har derfor lanceret et konkret politisk forslag fra os og Danske Maritime, som vi stadig arbejder videre på: Vi ønsker et internationalt nabotjek af havneområdet og den danske maritime udstyrsindustri, så vi kan se, om vi kan undgå overimplementering og nationale særregler.

Og når de endelige resultater af nabotjekkene forligger, er det afgørende, at de relevante ministre involveres i arbejdet med at få sat handling bag ordene om at gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter. Det arbejde melder Danske Havne og Danske Maritime sig allerede nu meget villige til at indgå i.

Mange andre ønsker

De tre ovenstående er som sagt nogle af de vigtigste politiske ønsker fra os til den kommende valgperiode, men det betyder selvfølgelig ikke, at vi holder os til det. Vi ønsker os også gode adgangsveje til havnene, fleksible muligheder for at skifte mellem jernbane, lastbil og søtransport, fair forhold på lodsområdet og initiativer til at reducere plastikaffald i havene.

Vi går en spændende regeringsperiode i møde, og vi lover at byde ind med god og saglig viden om havnenes betydning til alle i det politiske spektrum. God og velfortjent sommerferie til alle i det politiske Danmark.

 

 

 

26/6 2019
  • Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    havne ›Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer
  • Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    havne ›Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller