Danske Havne har tre vigtigste ønsker til den nye S-regering

Danske Havne har tre vigtigste ønsker til den nye S-regering

Socialdemokratiet er blevet enige De Radikale, SF og Enhedslisten om retningen for en ny S-regering, og det glæder Danske Havne, at man nu kommer videre med fokus på det konkrete politiske arbejde. Direktør i Danske Havne, Tine Kirk Pedersen, giver sit bud på, hvilke vigtige emner brancheorganisationen gerne ser, at man tager politisk fat på

Hos Danske Havne har vi allerede op til valgudskrivelsen løbende arbejdet med de forskellige politiske emner, der har særlig relevans for vores erhvervshavne og hele vores branche. Og det er en vigtig branche herhjemme, for samlet set skaber Det Blå Danmark beskæftigelse for 96.000 personer og står for 6,5 % af dansk BNP og hele 25 % af dansk eksport.

Vi har samlet tre af vores vigtigste politiske ønsker til det nye folketing og den nye regering, og der er både ambitiøse ønsker og nødvendige skridt imellem. Nu ser vi frem til at arbejde videre for, at vores vigtigste politiske ønsker imødekommes.

Her følger Danske Havnes tre vigtigste politiske ønsker – og nej, det er ikke i prioriteret form, og vi arbejder selvfølgelig for alle tre og mere til.

1. En revision af havneloven

Vi tog hul på nuværende etape af revisionen af havneloven, da ekspertudvalget i maj 2018 fremlagde første bud på fremtidens havnelov, og siden har der været politiske forhandlinger, som dog ikke er endt ud i nogen aftale endnu. Det blev skubbet til efter valget, og det er også ok, for et vigtigt og grundigt arbejde kræver den tid, det tager.

Fra havnenes side kommer vi til at fortsætte med at byde ind med vores vigtigste pointer. Det handler blandt andet om, at den nye havnelov skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet.

Vi mener, at alle havne uanset organisationsform skal have samme adgang til statsgaranterede lån, og så er vi stærkt optagede af, at de danske havne skal have rammevilkår, så de kan konkurrere med andre havne i særligt EU.

Vi ønsker en havnelov, der sigter mindst ti år frem i tiden, så den kan give mulighed for nye samarbejdsformer mellem offentlige og private aktører, og så hver især kan bidrage med det, de gør bedst.

Kun sådan kan vi med forholdsvis små havne klare os i europæisk sammenhæng.

2. En bæredygtig, national transportstrategi

Sverige og Norge har langsigtede, nationale transportstrategier, men Danmark mangler. Vi skal være modige og udforme en dansk transportstrategi, der både er bæredygtig og fremsynet.

Danske Havne kommer nu til at presse på for, at den nye transportminister som noget af det første, når Folketinget er samlet igen efter sommeren, indkalder alle partier til forhandlinger om en langsigtet, bæredygtig, national transportstrategi.

Vi skal turde bryde gamle vaner og for alvor sætte skub i digitalisering af transporten, så vi udnytter kapaciteten bedst muligt. Her bør et ekspertteam se på, hvordan vi bryder gamle vaner og reelt bringer søvejen i spil som alternativ til de grå motorveje. For vi må forvente en vækst i transportbehovet, der bliver så stort, at vi ikke kan bygge os ud af det. Vi må og skal derfor udnytte den eksisterende kapacitet bedre.

Særligt for havnene ønsker vi os, at en ny, bæredygtig, national transportstrategi indeholder planer om statslige puljer til omstillingsløsninger i havnene, så vi på sigt kan tilbyde grønnere brændstoffer (såsom LBG- og LNG-løsninger) til gavn for både klima og miljø.

3. Et blåt nabotjek

Hvis danske maritime virksomheder og havne skal være et globalt kraftcenter i fremtiden, må regulering og overimplementering af lovgivning afbødes. Ellers taber vi den globale konkurrence.

Vi har derfor lanceret et konkret politisk forslag fra os og Danske Maritime, som vi stadig arbejder videre på: Vi ønsker et internationalt nabotjek af havneområdet og den danske maritime udstyrsindustri, så vi kan se, om vi kan undgå overimplementering og nationale særregler.

Og når de endelige resultater af nabotjekkene forligger, er det afgørende, at de relevante ministre involveres i arbejdet med at få sat handling bag ordene om at gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter. Det arbejde melder Danske Havne og Danske Maritime sig allerede nu meget villige til at indgå i.

Mange andre ønsker

De tre ovenstående er som sagt nogle af de vigtigste politiske ønsker fra os til den kommende valgperiode, men det betyder selvfølgelig ikke, at vi holder os til det. Vi ønsker os også gode adgangsveje til havnene, fleksible muligheder for at skifte mellem jernbane, lastbil og søtransport, fair forhold på lodsområdet og initiativer til at reducere plastikaffald i havene.

Vi går en spændende regeringsperiode i møde, og vi lover at byde ind med god og saglig viden om havnenes betydning til alle i det politiske spektrum. God og velfortjent sommerferie til alle i det politiske Danmark.

 

 

 

26/6 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras