De danske havne skal have mere ud af EU

De danske havne skal have mere ud af EU

Den europæiske brancheforening for havne, ESPO, arrangerede før påske en workshoppen 'Not a TEN-T core port? ' som bl.a. skulle hjælpe de danske havne med at sikre del i støttemidler

Hvordan får de danske havne del i de støttemidler, som EU hvert år uddeler gennem TEN-T, CEF etc? Det skulle en delegation fra de danske havne blive klogere på på workshoppen den 20. marts, skriver organisationen Danske Havne.

What’s in it for you?, som havde til formål at klæde de europæiske havne bedre på i de kommende ansøgningsprocesser.

Ud over miljøkonsulent i Danske Havne, Kasper Ullum, som skulle blive klogere på ansøgningsprocessen var de danske havne også repræsenteret med havnene; Helsingør, Næstved, Aabenraa, Randers, Vejle, ADP, Skagen, Hanstholm, Thorsminde, Horsens og Grenaa.

Arrangementet var målrettet de europæiske havne, som ikke er karakteriseret som ’coreports’ i det europæiske TEN-T netværk. I Danmark omfatter det alle havne med undtagelse af Aarhus Havn og Copenhagen Malmö Port AB – Derfor er arrangementet af stor relevans for de danske havne.

 - Det var en lærerig tur, der var mulighed for udvide sit netværk ud mod EU og de mindre havne i Europa. siger Henrik Thykjær, havnedirektør i Aabenraa Havn, og fortsætter:

- Arrangementet gav os et godt indtryk af den bureaukratiske verden i EU, der uddeler støttemidlerne til de europæiske havne. Vi fik mulighed for at få indblik i, hvad der skal til for at modtage nogle af de støttemidler der uddeles.

- Der er mange støttemidler, der er målrettet projekter i de helt store havne i EU. Der kan vi ikke helt være med. afslutter Henrik Thykjær.

En ny støtterunde af Connecting Europe Facilities, CEF II, skal udmøntes efter 2020. Inden udmøntningen kan sættes i gang skal rammerne forhandles på plads.

I den forbindelse har ESPO udgivet en rapport, som beskriver behovet for infrastrukturinvesteringer i de europæiske havne.

-lipe

3/4 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind