
Strategisk brownfield-automatisering
Med et nyt logistikprojekt viser ODTH og Movus at brandvisionen om tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed er realiserbar i eksisterende logistikvirksomheder
Den familieejede logistikudbyder i Belgien, ODTH First Class Logistics og Movu Robotics, leverandøren af skalerbar lagerautomatisering, der er en del af stow Group, har afsluttet første fase af et skalerbart lagerautomatiseringsprojekt på ODTH's Rumst-anlæg.
Her er et konventionelt lager blevet omdannet til et højdensitets, softwarestyret logistikcenter. Ifølge parterne markerer samarbejdet et betydeligt fremskridt inden for operationel effektivitet, realtidsoversigt og reduktion af miljøpåvirkningen.
Løsningen kombinerer Movus’ shuttle-baserede automatiserede lager- og hentesystem, Movu Atlas, og den første fuldskala implementering af Movu OPS lagerstyringssoftware (WES) til styring af shuttle-systemet, som er udviklet internt af Movus R&D-team og integreret med ODTHs SAP ERP.
Systemet fungerer i et live SAP-forbundet miljø, hvilket muliggør dynamisk ruteplanlægning for paller, intelligent bufferstyring og problemfri kontrol af shuttle-drift og transportbåndssystemer.
Udrulningen følger en implementeringsplan, der er designet til at opretholde fuld operationel kontinuitet, samtidig med at automatiseringskapaciteten gradvist øges.
Movu Robotics anser det som et stort skridt fremad i sin mission om at levere ”tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed” til lageroperatører over hele verden.
- Projektet er et vendepunkt ikke kun for ODTH, men også for Movu Robotics, siger Christophe Coulongeat, ceo for Movu Robotics, of fortsætter:
- Det er første gang, vores Movu OPS-software koordinerer Movu Atlas-pallesystemet, der er fuldt udviklet internt.
- Resultatet er en problemfrit integreret løsning – hurtig, fleksibel og intelligent – der beviser, at tilgængelig, modulær automatisering er fremtiden inden for lagerhåndtering.
Vigtige resultater fra fase 1
Når projektet er afsluttet, vil Rumst-anlægget rumme mere end 31.000 pallepladser fordelt på 14.000 kvadratmeter lagerplads.
Tyve autonome Movu Atlas-shuttles vil køre på fire vertikale niveauer, koordineret af fem højhastighedselevatorer.
Med fem indgående og syv udgående stationer er systemet i stand til at håndtere op til 6.000 pallebevægelser om dagen – 3.000 indgående og 3.000 udgående.
Det betyder at man ikke går på kompromis med stedets 24/7 driftsforpligtelser over for sine kunder inden for hurtigt omsættelige forbrugsvarer.
Færdiggørelsen af første fase lægger grundlaget for resten af projektet, da alle integrationer og softwareimplementeringer er klar til at blive implementeret i fase 2 og 3, som vil blive taget i brug i september.
Den sidste fase af projektet vil blive taget i brug i 1. kvartal 2026.
Et af projektets kendetegn er dets design. I stedet for at bygge fra bunden valgte ODTH og Movu Robotics at genbruge lagerets eksisterende reolinfrastruktur.
Denne beslutning reducerer ikke kun kapitaludgifterne, men forhindrede også udledning af mere end 680 ton CO2.
Systemets fleksibilitet med problemfri understøttelse af både euro- og industripaller fra 1200 mm i bredden til 2400 mm i højden, gør det muligt for ODTH at betjene en mangfoldig kundebase med forskellige logistikbehov.
Strategisk indvirkning og intelligent automatisering
Med en voksende SKU-base, strenge serviceaftaler og pladsbegrænsninger på Rumst-anlægget havde ODTH brug for en løsning, der kunne øge lagringsdensiteten og samtidig minimere intern transport og energiforbrug.
Ved at implementere Movu Atlas i en modulær, seksfaset tilgang sikrede ODTH kontinuiteten i driften, samtidig med at systemkapaciteten og intelligensen gradvist blev øget. Hver fase bygger på den foregående, hvilket muliggør uafbrudt service og risikofri skalering.
- Vi valgte Movu Robotics på grund af deres evne til at levere en skalerbar, intelligent løsning, der passer til vores anlægs specifikke begrænsninger, siger Wim Van Leuven, projektleder hos ODTH.
Han fortsætter:
- Genbrug af vores eksisterende infrastruktur hjalp os med at reducere installationsomkostningerne og CO2-aftrykket – samtidig med at vi fik reel værdi fra dag ét.
- Hele projektet implementeres i et fuldt operationelt lager og er indtil videre blevet leveret uden nogen indvirkning på kunderne. Det viser styrken og fleksibiliteten i samarbejdet mellem MOVU og ODTH.
Softwareintelligens i centrum
Den virkelige innovation ligger, ifølge automatiseringsleverandøren, i Movu OPS, Movus’ egenudviklede WES-platform, der fungerer som systemets digitale hjerne. Softwaren er integreret med ODTH's SAP ERP via standardiserede API'er og muliggør:
- Problemfri kommunikation med Movu Conveyor Control (MCC) og Movu Tower-trafikcontroller
- Realtids-shuttle-tildeling og optimering af elevatorruter Understøttelse af kaoslagerlogik, hvilket øger gennemstrømningen og fleksibiliteten
- Konfigurerbare placeringsstrategier og smart buffering i perioder uden spidsbelastning
- Moderne brugergrænseflade, der forbedrer kontrollen og beslutningstagningen for operatørerne
Integrationen gør det muligt for ODTH at automatisere hele logistikflowet ved hjælp af live lagerdata og intelligente beslutningsregler.
Det gør det muligt at udføre bevægelser med præcision i miljøer med højt tempo og høj gennemstrømning hos FMCG-kunder.
- Integrationen af Movu OPS i et SAP-miljø åbner op for et nyt niveau af koordinering og kontrol i realtid, siger Thomas De Rudder, integrationschef hos Movu Robotics.
- Det gør det muligt for ODTH at drive et komplekst shuttle-system med maksimal reaktionsevne og nul manuel overvågning.
Blikket rettet mod fase 2
Med fem yderligere implementeringsfaser planlagt vil ODTH og Movu Robotics fortsætte med at udvide systemet, tilføje mere automatiseringskapacitet og introducere avancerede koordineringsfunktioner.
Det er en køreplan, som parterne mener vil styrke ODTH's position som en logistikleverandør, hvor mennesket er i fokus, og også vil styrke Movu Robotics' modulære tilgang til lagerautomatisering yderligere.
- Partnerskabet med ODTH beviser, at brownfieldautomatisering ikke kun er mulig, men også er en strategi. Ved at kombinere intelligent software med genanvendelig infrastruktur hjælper vi logistikudbydere med at bygge fremtidens lager – i dag, fastslår Coulongeat.
-hawin