Fortsat vækst i godstrafik på Øresund

Fortsat vækst i godstrafik på Øresund

Scandlines Helsingør-Helsingborg overfart har haft færre personbiler men flere godstransporter i tredje kvartal, og har udvidet sejlplanen

I 3. kvartal 2017 fortsatte væksten i godstrafikken på , og på trods af et mindre fald i antallet af personbiler medførte den stigende godstrafik en øget kapacitetsudnyttelse på overfartens færger. Ledelsen besluttede derfor at øge kapaciteten ved at udvide færgen Hamlets sejlplan med fem timer per døgn. 

Antallet af afgange udgjorde 12.800 som i 3. kvartal 2016. Præcisionen var uændret høj, og kapacitetsudnyttelsen på bildækket fortsatte med at stige. 
Antallet af overførte lastbiler steg med knap 5% til godt 102.600 , ligesom godsmængden voksede tilsvarende til 1.186.000 tons 
Scandlines Helsingør-Helsingborg overførte 457.000 svarende til et fald på godt 3%. Bustrafikken på ruten udgjorde 6.900 overførte enheder i 3. kvartal 2017  Det samlede antal passagerer faldt derfor med ca. 3% til knap 2,54 mio. i 3. kvartal 2017.

Anvendelsen af AutoBizz Smart steg med godt 7% i forhold til samme periode sidste år. 
- Den fortsatte stigning i godstrafikken er et godt udtryk for, hvilken rolle vores flydende bro spiller for samhandelen i regionen. Det er et bevis på, at vores fragtkunder sætter pris på den præcision og pålidelighed, vi kan tilbyde. Samtidig har den øgede lastbilstrafik kompenseret for den let afdæmpede personbils- og bustrafik, som sommermånederne bød på, siger Johan Röstin, administrerende direktør i HH Ferries AB. 
For at imødekomme efterspørgslen fra både professionelle og private kunder har ledelsen besluttet at øge kapaciteten på ruten ved fra 1. december at udvide Hamlets sejlplan med 5 timer i døgnet. Udvidelsen vil gøre det muligt at overføre yderligere 40.000 lastbiler årligt. 
- Ved at levere gode serviceoplevelser og punktlighed til vores mange kunder vil vi fortsætte den positive udvikling af virksomheden. Vi har i oktober fået de sidste myndighedsgodkendelser til Tycho Brahes ladestationer, og færgen sejler derfor allerede nu både i batteri- og hybrid-drift, mens der foretages tilpasninger af ladeprocedurerne.

Planen er uændret, at også Aurora indsættes i batteridrift inden årets udgang, så verdens to største batteridrevne færger inden nytår vil sejle på Øresund til glæde for vores kunder og miljøet i hele regionen, siger Johan Röstin.
 
-lipe

9/11 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind