God start for Stena Lines nye færgerute

God start for Stena Lines nye færgerute

Ruten mellem Grenaa og Halmstad åbnede den 1. februar, og i forhold til sidste års sejladser på den tidligere rute til Varberg, er antallet af bookninger steget mellem 20 og 50 procent

Åbningen af den nye færgerute mellem Grenaa og Halmstad blev fejret med en stor åbningsfest, som tiltrak tusindvis af borgere såvel som borgmestre og ministre på begge sider af Kattegat. Lidt over en måned senere viser den varme velkomst sig også i antallet af bookinger. Ruten har nemlig oplevet en succesfuld stigning i bookinger på mellem 20 og 50 procent sammenlignet med den tidligere rute, der sejlede mellem Grenaa og Varberg i 2019. I alt forventer Stena Line en fordobling i antallet af rejsende og fragt i løbet af fem år.

De kommende reservationer viser, at fremgangen fortsætter
Især danskerne bidrager til stigningen i reservationer i løbet af foråret. I alt er der 50 procent flere bookinger fra Grenaa til Halmstad sammenlignet med samme periode sidste år, hvor færgen sejlede til Varberg.

- Danskerne har i den grad opdaget den nye rute, og i alt er der tusindvis flere danske turister, der planlægger at rejse til Halmstad i foråret. Det er et klart bevis på styrken i at samarbejde på tværs af grænser og udvikle sig sammen på begge sider af den nye Kattegatregion, siger Gitte Krog, Sales & Marketing Manager hos Stena Line.

Reservationerne fra Halmstad til Grenaa er frem mod sommeren 20 procent højere end tidligere, og sommermånederne viser også en stigning sammenlignet med sidste år.

-Vi er meget glade for, at den nye rute er blevet taget så godt i mod. Det viser, at der er stor interesse fra begge lande for at benytte muligheden til at sejle på tværs af Kattegat. Vi ser helt sikkert frem til den første højsæson med ruten, siger Gitte Krog.

Mere end halvdelen af Stena Lines forretning består af fragt, og den succesfulde start på færgeruten giver også fragtafdelingen hos Stena Line en positiv forventning til fremtiden:

-Lige nu transporterer vi de mængder, vi forventer, fra både svensk og dansk side, og vi er meget optimistiske for fremtiden, da der er en klar interesse fra markedet for at udforske de nye transportmuligheder og -løsninger, som færgeruten giver. Vi sidder med tre stærke kort på hånden, nemlig tid, penge og et lavere CO2-aftryk, som andre transportmuligheder ikke kan matche, siger Dan Röding, der er ansvarlig for fragttransporten på Stena Lines danske ruter.

Om den nye færgerute:
Ruten Grenaa-Halmstad blev åbnet den 1. februar 2020 og besejles af Stena Nautica, som er 135 meter lang og har plads til 900 passagerer samt 1200 længdemeter til biler og lastbiler. Sejladsen fra Grenaa til Halmstad tager ca. 4,5 timer. 

Om Kattegatalliancen:
I oktober 2019 underskrev Halmstad og Norddjurs Kommune aftalen 'Kattegatalliancen', som er et manifest for fremtidige initiativer og regionens udvikling. Aftalen skal give muligheder for nye partnerskaber på begge sider af Kattegat. Stena Line har med den nye færgerute givet startskuddet for etableringen af den nye region og håbet er, at ruten vil bidrage til en positiv udvikling af fragttransporten, og at turismen på hver side af vandet finder nye markeder og muligheder.

-lipe

12/3 2020
  • Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    havne ›Pr. 15. marts 2024 har ADP A/S meldt sig ind i organisationen Dansk Erhverv. Medlemsskabet har til formål at styrke det politiske arbejde for bl.a. at sikre, at ADP kan fremtidssikre havnedriften og være med til at understøtte Danmarks klimamålsætninger
  • Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    havne ›Skagen Havn og Stillstrom by Mærsk undersøger nu muligheden for at etablere en offshore el- og ladeløsning på ankerpladsen ud for havnen. Løsningen vil bl.a. kunne bidrage til at mindske CO2- og partikeludslip i havnens lokalområde
  • Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    havne ›Ny rapport viser hvordan fiskeri og færgefart kan overgå til grønne brændsler, og hvordan man kan håndtere CO2, der skal udskibes og lagres under havbunden. Havnene i Hanstholm og Frederikshavn viser vejen
  • DSHV ansætter ny sekretariatschef

    DSHV ansætter ny sekretariatschef

    havne ›Mona H. Møller bliver den ny sekretariatschef for de 140 medlemsvirksomheder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV). Den 42-årige cand.jur kommer fra en stilling som juridisk chef i brancheorganisationen Danske Maritime
  • Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    havne ›I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo
  • København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    havne ›Ved en ceremoni i Berlin den 6. marts 2024 blev havnen kåret som Europas førende krydstogthavn 2024 af World Travel Awards. Det er femte gang København Havn modtager prisen
  • Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    havne ›Regnskabet for 2023 sætter ny omsætningsrekord og lander på 53,25 mio.kr. Det er det bedste resultat i havnens historie som selvstyrehavn. Dermed udbygger havnen i Thyborøn sin position som en af Danmarks største og mest aktive fiskerihavne og betydningsfuld godshavn
  • To Syddanske havne bygges om til elfærge

    To Syddanske havne bygges om til elfærge

    havne ›Mandag den 4. marts begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og Fynshav. Ombygningen skal gøre havnene klar til den kommende elfærge til Alslinjen