God start for Stena Lines nye færgerute

God start for Stena Lines nye færgerute

Ruten mellem Grenaa og Halmstad åbnede den 1. februar, og i forhold til sidste års sejladser på den tidligere rute til Varberg, er antallet af bookninger steget mellem 20 og 50 procent

Åbningen af den nye færgerute mellem Grenaa og Halmstad blev fejret med en stor åbningsfest, som tiltrak tusindvis af borgere såvel som borgmestre og ministre på begge sider af Kattegat. Lidt over en måned senere viser den varme velkomst sig også i antallet af bookinger. Ruten har nemlig oplevet en succesfuld stigning i bookinger på mellem 20 og 50 procent sammenlignet med den tidligere rute, der sejlede mellem Grenaa og Varberg i 2019. I alt forventer Stena Line en fordobling i antallet af rejsende og fragt i løbet af fem år.

De kommende reservationer viser, at fremgangen fortsætter
Især danskerne bidrager til stigningen i reservationer i løbet af foråret. I alt er der 50 procent flere bookinger fra Grenaa til Halmstad sammenlignet med samme periode sidste år, hvor færgen sejlede til Varberg.

- Danskerne har i den grad opdaget den nye rute, og i alt er der tusindvis flere danske turister, der planlægger at rejse til Halmstad i foråret. Det er et klart bevis på styrken i at samarbejde på tværs af grænser og udvikle sig sammen på begge sider af den nye Kattegatregion, siger Gitte Krog, Sales & Marketing Manager hos Stena Line.

Reservationerne fra Halmstad til Grenaa er frem mod sommeren 20 procent højere end tidligere, og sommermånederne viser også en stigning sammenlignet med sidste år.

-Vi er meget glade for, at den nye rute er blevet taget så godt i mod. Det viser, at der er stor interesse fra begge lande for at benytte muligheden til at sejle på tværs af Kattegat. Vi ser helt sikkert frem til den første højsæson med ruten, siger Gitte Krog.

Mere end halvdelen af Stena Lines forretning består af fragt, og den succesfulde start på færgeruten giver også fragtafdelingen hos Stena Line en positiv forventning til fremtiden:

-Lige nu transporterer vi de mængder, vi forventer, fra både svensk og dansk side, og vi er meget optimistiske for fremtiden, da der er en klar interesse fra markedet for at udforske de nye transportmuligheder og -løsninger, som færgeruten giver. Vi sidder med tre stærke kort på hånden, nemlig tid, penge og et lavere CO2-aftryk, som andre transportmuligheder ikke kan matche, siger Dan Röding, der er ansvarlig for fragttransporten på Stena Lines danske ruter.

Om den nye færgerute:
Ruten Grenaa-Halmstad blev åbnet den 1. februar 2020 og besejles af Stena Nautica, som er 135 meter lang og har plads til 900 passagerer samt 1200 længdemeter til biler og lastbiler. Sejladsen fra Grenaa til Halmstad tager ca. 4,5 timer. 

Om Kattegatalliancen:
I oktober 2019 underskrev Halmstad og Norddjurs Kommune aftalen 'Kattegatalliancen', som er et manifest for fremtidige initiativer og regionens udvikling. Aftalen skal give muligheder for nye partnerskaber på begge sider af Kattegat. Stena Line har med den nye færgerute givet startskuddet for etableringen af den nye region og håbet er, at ruten vil bidrage til en positiv udvikling af fragttransporten, og at turismen på hver side af vandet finder nye markeder og muligheder.

-lipe

12/3 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien