Godsrekord på Aabenraa Havn

Godsrekord på Aabenraa Havn

I 2021 er der gået 1.912.371 tons gods over kajen på Aabenraa Havn. Det svarer til ca. 3,6 tons i minuttet hver dag året rundt. Det er en stigning på 13 % i forhold til 2020 og det bedste resultat siden Finanskrisen

Det er især det såkaldte bulkgods, der er forklaringen på den nye rekord. Bulk er enten tørt eller flydende gods, der transporteres upakket.

Tør bulk er eksempelvis korn, kalk, gødning, cement, granitskærver og sand, imens flydende bulk kan være forskellige former for olie, gas, brændstof og kemikalier.

- Mængden af bulk, vi håndterer på Aabenraa Havn, har været støt stigende igennem 2021. Det skyldes, at bulken er livsnerve for rigtig mange sønderjyske og nordtyske virksomheder inden for bl.a. industri, bygge- og anlægsbranchen og landbruget. Deres drift og produktion er afhængig af bulken, der enten ankommer til eller udskibes fra Aabenraa Havn, forklarer havnedirektør Henrik Thykjær.

Eneste erhvervshavn tilbage
Aabenraa Havn er den eneste erhvervshavn, der er tilbage i Sønderjylland, og samtidig er havnen den eneste bulkhavn for råstoffer, der er tilbage i et endnu større geografisk område.

- Rigtig mange havne er forsvundet, og af dem, der er tilbage, er det langt fra alle, der har havnedybde, kajmeter og kapacitet nok til at håndtere bulk. Nærmeste alternativ er Nyborg havn, der dog slet ikke kan håndtere samme mængder, som vi kan her i Aabenraa. Samtidig ville det blive rigtig dyrt for både pengepung og miljø, hvis de 1,9 millioner tons bulk i stedet skulle transporteres i lastvogne fra Østfyn til Sønderjylland. Så havnens strategiske beliggenhed er en vigtig faktor, siger Henrik Thykjær.

Bulk kræver plads og kajmeter
Det er dog ikke kun beliggenheden centralt i Sønderjylland, der gør Aabenraa Havn særlig egnet til bulkgods. Også havnens mere end 1,5 kilometer kaj er helt afgørende, fordi bulk typisk bliver losset eller lastet direkte via kajen.

- Imens Ensted kun har knap 500 meter kaj, har byhavnen faktisk over 1,5 kilometer. Det er derfor, vi i dag har en førerposition i Aabenraa og er blandt de største havne i Danmark målt på godsomsætning. Byhavnens samlede areal er helt afgørende for at kunne følge med erhvervslivets efterspørgsel på bulktransport, og mange steder kan man også rent fysisk se, at vi er en travl bulkhavn, siger Henrik Thykjær.

Mere end halvdelen af al bulkgods bliver håndteret på Sønderjyllandskajen, men også østhavnen er meget vigtig for bulkgodset.

For imens bulk som cement og skærver dominerer Aabenraa Havns øvrige areal, har østhavnen en langt bredere sammensætning.

De synlige og karakteristiske siloer er f.eks. hjertet i håndteringen af al flydende bulk på Aabenraa Havn som olieprodukter, sprit, sprinklervæske, håndsprit, flydende gødning og i stigende grad produkter, der er nødvendige i den grønne omstillings biogasproduktion.

Ligeledes er østhavnen omdrejningspunkt for landbrugets godstransport, da eksempelvis korn, gødning og kalk til markerne også håndteres her. Alt i alt udgør bulkaktiviteterne på østhavnen næsten 20 % af Aabenraa Havns samlede omsætning.

2022 bliver travl
Aabenraa Havn forventer, at også 2022 kan blive et rekordår og staser på igen at kunne slå rekorden i gods over kaj.

- Vi er en erhvervshavn, og når det går erhvervslivet godt, går det os godt. Prognoserne er positive, og derfor er det ikke urealistisk at tro, at vi igen kommer til at se en stigning inden for både bulkgods, men også projektgods som f.eks. komponenter til vindmølle- og offshorsektoren, der er Aabenraa Havns andet stærke ben.

- Samtidig kan vi i endelig sætte vores tredje skib i søen, nemlig Ensted som centrum for grøn energi og genbrug. Så vi glæder os enormt til et travlt 2022, slutter Henrik Thykjær.

-hawin

7/1 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien