Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt

Et moderne vindmølleinstallationsfartøj, der transporterer fem eller seks møller ad gangen, kræver flere tusinde tons stål på dækket i "sefastening" for at fiksere naceller, tårne og vinger under transport fra havn til installationsstedet. 

I takt med at havvindmøller vokser sig større og tungere, bliver udstyret til at sikre dem under transport dog stadig mere komplekst og dyrt.  

Det har et netop færdiggjort projekt gjort op med. 

Med Siemens Gamesa og Vestas i spidsen introducerer WIS Seafastening Design Guideline nemlig nu en fælles industristandard for "seafastening"-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne.  

Med den nye guideline kan "seafastening" dermed genbruges på tværs af flere projekter, hvilket reducerer mængden af skrottet stål og arbejdstimer til design, fremstilling, certificering og andre ting.  

Samtidig har det potentiale til at spare tid brugt på at modificere installationsskibet mellem projekterne, hvilket hjælper med at reducere en velkendt flaskehals i industrien.

Derved vil guidelines kunne accelerere udrulningen af offshore vind.  

WIS – Wind Industry Standardization-projektet blev påbegyndt i slutningen af 2023, og nu er projektets første resultat altså lanceret: WIS Seafastening Design Guideline. 

- Standardisering af seafastening er et logisk skridt, der gavner hele branchen uden at gå på kompromis med konkurrencen mellem parterne. Efter et års dedikeret arbejde er vi stolte over at kunne lancere fælles guidelines, siger Brian Mikkelsen, SVP, Nacelles R&D i Vestas.  

Hos Siemens Gamesa supplerer Jesper Møller, Chief Engineer Offshore Execution i Siemens Gamesa og kommer ind på den effekt, fælles guidelines vil have i praksis:  

- Det vil føre til færre dage i havn og mere tid til søs med at installere turbiner. Det forbedrer direkte hastigheden og effektiviteten af offshore vind indsatsen, siger han.

Bred opbakning fra industrien 
Ørsteds installationsprojekter er blandt de første til at implementere den nye guideline. I virksomheden værdsætter man den indsats, oem'erne (original equipment manufacturer) har ydet i fællesskab, og man ser det som et væsentligt skridt i den rigtige retning for industrien.

- Vi vil arbejde på at inkorporere WIS Seafastening Design Guideline i vores kommende projekter og ser frem til at realiserefordelene på tværs af forsyningskæden, siger Ørsteds head of offshore construction & logistics, Charlotte Krogh. 

Som en vigtig leverandør af offshore installation- og marine services understreger Havfram ligeledes betydningen af standardisering indenfor seafastening:  

- Initiativet gør os i stand til at servicere vores kunder endnu bedre med øget fleksibilitet. Det bidrager direkte til at reducere industriens CO2-fodaftryk, siger Håkon Halseth Johannessen, head of engineering & technology i Havfram.  

Den nye guideline er udviklet med støtte fra centrale industriaktører, herunder blandt andet Havfram, Cadeler, Fred Olsen Wind Carrier, Van Oord, RWE, Vattenfall, Equinor. 

Hos Vattenfall betegner man da også det nye tiltag som et godt eksempel på, hvordan man kan realisere potentialet i en oplagt og nødvendig standardisering i havvindindustrien.

Den reducerede tid til mobilisering og demobilisering resulterer nemlig i en højere udnyttelsesgrad af installationsfartøjerne og reducerer de udgifter virksomheder investerer i at anskaffe, opgradere eller vedligeholde fysiske aktiver som ejendom, udstyr eller teknologi. Derfor betyder initiativet også at branchens aktører bidrager til at begrænse unødvendigt spild af stål.

- Kort sagt kommer guidelines alle interessenter til gode, og det bringer os alle et skridt tættere en fremtid uden fossile brændsler, siger Thomas Deelen, Product Portfolio Director T&I, Vattenfall 

Hos Equinor mener Maria Lindhoff Kjær, Vice President Product Lines Equinor at samarbejdet mellem forsyningskædens interessenter spiller en væsentlig rolle i at fremme innovation og bæredygtighed inden for havvind.

- WIS-projektet har samlet brancheledere for at udvikle den bedste praksis, der har potentialet til at forbedre driftseffektiviteten og reducere miljøpåvirkningen, siger hun. 

Axel Wullf Wathne, ingeniørchef, Fred. Olsen Windcarrier er helt på linje med Maria Lindhoff Kjær:

- Fred. Olsen Windcarrier bakker op om initiativer, der gør det muligt for offshore vindindustriens forsyningskæde at eksekvere mere effektivt, forbedre bæredygtigheden og reducere omkostningerne. Wind Industry Standardization (WIS) repræsenterer et værdifuldt skridt i den rigtige retning, siger han.

Hos Energy Cluster, der faciliterer samarbejdet mellem aktørerne i WIS-projektet, fortæller project manager, Michael Langlo Nielsen, at guidelinen blot er det første af flere igangværende standardiseringsprojekter. 

Der er eksempelvis projekter i gang, som handler om at lave standardiserede guidelines for eksempelvis transportudstyr til tårne og platforme til tårnene, når de samles på havnen.

Selve Wind Industry Standardization (WIS) projektet er finansieret af industrien selv med Siemens Gamesa og Vestas som sponsorer og hovedbidragydere sammen med en bred vifte af industrideltagere. 

Og hos de to havvindmølleproducenter er der da også fælles fodslag om at WIS-projekterne har potentiale til at dække en meget større del af værdikæden for offshore-havvind-industrien.  

- Der er stadig et betydeligt potentiale for at gøre industrien mere ressource- og omkostningseffektiv ved at modne forsyningskæden. Det er en fælles rejse for hele industrien, og som OEM'er tager vi forpligtelsen på os for at gøre vores del, siger Brian Mikkelsen, SVP, Nacelles R&D i Vestas.

Han bliver bakket op af Jesper Møller, Chief Engineer Offshore Execution i Siemens Gamesa, som gerne ser at endnu flere aktører i offshore-industrien bidrage med viden og ideer til projekterne: 

- Vi har allerede flere gode projekter i gang, men vi har ikke alle svarene. Vi ved, at der er gode ideer i alle led af forsyningskæden, og vi inviterer alle til at kontakte Energy Cluster Denmark, dele ideer og sammen drive fremskridtet, lyder det.

-hawin 


 

8/4 2025
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning