Havneudvalg: kommercielle aktiviter skal skilles ud

Havneudvalg: kommercielle aktiviter skal skilles ud

Med en todelt aktieselskabsmodel i de offentlige erhvervshavne kan de offentlige opgaver med at varetage infrastrukturen adskilles fra de mere kommercielle aktiviteter. Det vil skabe fair og lige konkurrence i havnesektoren, lyder det fra ekspertudvalget, som netop har afleveret sine anbefalinger til transportministeren.

Ekspertudvalget blev nedsat i 2017 af transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen for at give anbefalinger til en revision af den nuværende havnelov. Udvalget har haft deltagelse af eksperter inden for jura, økonomi, statsstøtteregler mm. samt repræsentation fra havnene og de private virksomheder på havnene.  

Udvalget har i arbejdet haft fokus på, at konkurrencen mellem offentlige og private virksomheder i havnesektoren skal ske på fair og lige vilkår, herunder forslag til klare spilleregler for forholdet mellem kommuner, havne og de private virksomheder på havnene. 

Det anbefales, at større offentligt ejede erhvervshavne som udgangspunkt fremover organiseres i to aktieselskaber, hvor den offentlige opgavevaretagelse vedrørende havneinfrastruktur placeres i et infrastrukturaktieselskab. Havneinfrastruktur omfatter havnearealer med spor, veje, kajpladser, kajmure, moler og dækkende værker, indre bassiner m.m.

Hvis havnen ønsker at varetage kommercielle aktiviteter, skal disse samles i et suprastrukturaktieselskab. Suprastruktur omfatter blandt andet pakhuse, terminalbygninger, kraner, mobilt udstyr til levering af transportrelaterede havnetjenester m.m.. Der skal ifølge udvalget være armslængdevilkår for interaktion mellem selskaberne. 


Øvre grænse for gæld
Anbefalingen betyder, at havne, der i dag organiseres som kommunale selvstyrehavne, ifølge udvalget skal omdannes til aktieselskabshavne, hvis de er over en vis størrelse. Mindre havne kan ifølge udvalgets anbefalinger fortsætte som kommunale havne under lempeligere regler, men under en øvre grænse for fremtidig gældssætning i forhold til havnens omsætning. 

Opdelingen vil ifølge udvalget modvirke risikoen for krydssubsidiering mellem offentligt støttede og kommercielle aktiviteter i havnene og skabe fair og lige konkurrence mellem offentligt ejede erhvervshavne og private kommercielle operatører. Samtidig skal strukturen for aktieselskabsmodellen ifølge udvalget sikre overensstemmelse med EU's nye statsstøtteregler.

Til styrkelse af private erhvervshavnebrugeres retstilling anbefaler udvalget desuden etablering af et tilsyns- og klageorgan med effektive sanktionsbeføjelser. 

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen udtaler:

- Jeg vil gerne takke udvalgets medlemmer og formand Peter Maskell for nogle meget konkrete og konstruktive anbefalinger. Jeg er også meget tilfreds med, at udvalget, som har haft repræsentanter fra både de offentligt ejede havne og de private virksomheder på havnene, er nået til enighed om en model, der tager højde for begge parters interesser. 

- Der er indledt en proces i regeringen, hvor udvalgets rapport skal drøftes, og jeg vil derfor først tage konkret stilling til udvalgets anbefalinger, når denne drøftelse er færdig.

Udvalgets anbefalinger vil indgå i arbejdet med den kommende revision af den nuværende havnelov fra 2012.

-lipe

7/5 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind