Maritimt folkemøde i Korsør
foto: Carsten Lundager

Maritimt folkemøde i Korsør

Udvikling af havnen, maritimt iværksætteri, plastik i verdenshavene og grænser for ny teknologi er blandt debatemnerne, når Korsør på lørdag inviterer alle til Danmarks Maritime Kultur og Folkemøde

Korsør gentager sidste års succes og afholder maritimt folkemøde på lørdag d. 24. august. Folkemødet er åbent for alle, og i år handler debatterne om alt fra rekruttering til maritime erhverv og uddannelser, plastik i verdenshavene, udvikling af havne, kyst og naturturisme til grænser for ny teknologi, maritimt iværksætteri og sejlende højskoler.

Med Danmarks Maritime Kultur- og Folkemøde har man fået etableret et årligt ankersted, som faciliterer den debat, dialog og nytænkning, der bidrager til maritim erhvervsfremme. Samtidig understøtter folkemødet den maritime kultur og historie med masser af spændende indslag for alle med en lille søulk i maven.

Oplagt til maritimt folkemøde
Korsør i Slagelse kommune er det helt rigtige sted at forankre initiativet, mener borgmester i Slagelse Kommune, John Dyrby Paulsen (A):

 John Dyrby Paulsen, foto: Carsten Lundager

- Det maritime folkemøde er en stafet, andre byer i virkeligheden også kunne have taget op, men det giver på mange måder god mening, at det er i Korsør, Slagelse Kommune, det kaster anker. Korsør har en lang maritim historie, og i dag er vi både hjemsted for flådestationen og Søfartsstyrelsen, som er flyttet til byen. Det er en massiv maritim tilstedeværelse, der forpligter os på at tappe ind i den maritime dagsorden og bidrage til at se på tingene med en maritim indgangsvinkel. Dertil kommer, at Korsør allerede har en flot og mangeårig tradition med en årlig maritim kulturuge.

Et nationalt folkemøde
Folkemødet debuterede i august 2018 i forbindelse med de årlige maritime kulturdage, og erfaringerne var så gode, at alle var enige om fremadrettet at udvikle et egentligt maritimt folkemøde for hele Danmark i Korsør.

Kræfterne bag er et frivilligt samarbejde mellem kommune, erhvervsliv, søfartsstyrelsen, flådestationen, lokale uddannelsesinstitutioner, foreninger, erhvervs- og kulturorganisationer.

 foto: Carsten Lundager

Omdrejningspunktet for det maritime folkemøde er at debattere, hvordan man kan sikre vækst og gode rammevilkår for både den danske søfart og den maritime industri. Ligeledes er der fokus på, hvordan Danmark kan styrke den maritime førerposition gennem en styrkelse af kompetencer, forskning og innovation.

Minister: Maritim vækst er en vigtig dagsorden
Danmark har i dag verdens 5. største handelsflåde målt på tonnage opereret af danske rederier. De maritime erhverv står for en væsentlig del af både BNP og arbejdspladser i Danmark. Medtænkes havneudvikling, kyst- og naturturisme, søværnet mv., har det maritime område i Danmark en stor betydning for rigtig mange mennesker både nationalt og globalt.

Netop derfor er det vigtigt at sætte maritim vækst og udvikling på dagsordenen, mener erhvervsminister Simon Kollerup:

 Erhvervsminister Simon Kollerup (A) Foto: Keld Navntoft

- Danmark er et land med en lang og stolt tradition til søs, og det maritime område er i dag omdrejningspunkt for en lang række erhverv og aktiviteter. Som erhvervsminister har jeg derfor et stort fokus på det Blå Danmark. Det er afgørende, at vi sikrer en fortsat vækst på området, og at vi tænker langsigtet og fremtidssikrer de maritime erhverv. Den grønne omstilling er særligt vigtig, og jeg ved, at der heldigvis allerede er høje ambitioner og masser af konkrete tiltag i gang, som sætter en bæredygtig kurs for søfarten og den maritime industri. Det gode arbejde skal vi fortsætte, og derfor synes jeg, det er en rigtig god idé med et maritimt folkemøde hvor erhverv, interesseorganisationer, kulturliv, politikere, uddannelser og så videre mødes og udvikler ideer, debatterer, får inspiration og knytter kontakter.

Debatten begynder i programmagasinet
På folkemødet omdeles et programmagasin, hvor emnerne for debatterne på folkemødet behandles redaktionelt i interview og artikler. På den måde kan publikum få et bedre indblik i de emner, som debatteres på folkemødet.

Se magasinet her: Programmagasin 2019

-lipe

 

20/8 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras