Milliardinvesteringer og navneskifte i Aalborg Havn

Milliardinvesteringer og navneskifte i Aalborg Havn

Navnet Port of Aalborg markerer startskuddet på en ny 10-års plan med ambitionen om at fordoble havnens omsætning, investere 2 milliarder kroner samt ikke mindst tiltrække 10-15 store virksomheder, der overvejende skal findes uden for landets grænser

Et skærpet fokus på at tiltrække udenlandske virksomheder er blandt de centrale årsager til, at Aalborg Havn per 1. januar har ændret navn til Port of Aalborg.

Navneændringen skal desuden ses i lyset af selskabets netop vedtagne offensive strategiplan, der på blot 10 år skal løfte havnens omsætning fra 200 millioner kroner i 2019 til 400 millioner og bidrage med 5.000 jobs til Aalborg Kommune. En vækst, der i høj grad skal komme fra etableringen af nye virksomheder på havnen.

- Vores formål er at skabe værdi for kommunen, og vi tror på, at øget internationalisering bliver en af de vigtigste nøgler til at realisere vores ambitiøse målsætninger. Men skal vi lykkes med at tiltrække flere udenlandske virksomheder, kræver det, at vi løfter blikket og udvider vores perspektiv. Med det nye navn signalerer vi både internt og eksternt, at vi er et internationalt havneområde, og det er afgørende, fortæller adm. direktør i Port of Aalborg, Claus Holstein, og fortsætter:

- I et internationalt perspektiv er Danmark et ganske lille land. Afstanden fra eksempelvis Aalborg til København er ikke nødvendigvis noget særligt set fra en udenlandsk virksomhed, og når udenlandske koncerner vil etablere sig i Danmark eller i Skandinavien, skal vi være langt bedre til at byde os til. Vi har styrkepositionerne til at være konkurrencedygtige og ikke mindst et attraktivt sted for nye medarbejdere at bosætte sig.

Her peger han blandt andet på de multimodale logistikmuligheder, et af verdens bedste tekniske universiteter, kulturelle trækplastre og byliv samt byens stærke erfaringer og konkret projekter med fokus på bæredygtighed. 

Milliardinvesteringer på vej
Port of Aalborg kommer til at investere massivt over de kommende år for at indfri vækstmålsætningerne. Efter planen skal der nemlig investeres hele to milliarder kroner i nye rammer og faciliteter i havnens erhvervspark i Aalborg Øst.

-Investeringerne rettes hovedsageligt mod baglandet og dermed vores erhvervspark. Vores opgave handler ikke længere blot om at håndtere gods over kaj, men mere generelt om at skabe rammer, der kan understøtte virksomheders drift og vækst – herunder infrastruktur, moderne lager- og produktionsfaciliteter og andre logistikmuligheder som eksempelvis jernbanen, siger Claus Holstein.

Senest har Port of Aalborg investeret i en ny testhal til test af vindmøllevinger til virksomheden BLAEST samt opførelsen af en ny fabriksbygning til methanolbrændselscelle-virksomheden Blue World Technologies.

-Vi tør investere i vores kunder og hjælpe dem med at udvikle sig, og det er for os et vigtigt signal at sende. Kunststykket med at tiltrække virksomheder forudsætter gode fysiske rammer, viden og infrastruktur, men det er ikke 'reason to go' alene. Vi skal tilbyde internationale virksomheder at komme til Port of Aalborg, fordi vi er en port eller en gate ind i en mulighedsmaskine, der kan udvikle allerede gode virksomheder til fantastiske virksomheder. Netop derfor kalder vi vores vision Gate to Great, uddyberClaus Holstein.

Allerede i år ventes Port of Aalborg at investere 200 millioner kroner i rammerne på Østhavnen.

-lipe

17/1 2020
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala