Nye reachstackere er rygraden hos Jutlandia
To fabriksnye SMV Konecranes reachstackere bliver fremover rygraden hos havneoperatøren Jutlandia i Esbjerg. De skal blandt andet håndtere enorme vindmølletårne på oplagringspladsen

Nye reachstackere er rygraden hos Jutlandia

De nye reachstackere er tiltænkt rollen som effektive allround-maskiner hos Jutlandia. De skal håndtere tonstunge emner på terminalområdet ved havnekajen og på de gigantiske oplagrings-pladser med især vindmølletårne, der med stor præcision skal løftes fra lastbilernes blokvogne over på tårnstands eller transporteres over større afstande til udskibning

Ankomsten af reachstackerne var kulminationen af en velforberedt proces, hvor N.C. Nielsen og Jutlandia har samarbejdet tæt for at finde den optimale løsning. Jutlandia har i forvejen en stor flåde af specialmaskiner, men manglede et par fleksible heavy duty-maskiner til at håndtere den stigende godsmængde og de hyppige løft af råvarer, halvfabrikata og færdige vindmølledele:

– Vi ser en strategisk gevinst i købet af de to reachstackere. Vi oplever høje vækstrater på vores forretningsområder, og har brug for højtydende, hurtige og effektive maskiner, der kan følge med efterspørgslen inden for især vindmølleindustrien. Vi har haft en smidig proces med N.C. Nielsen, hvor teknisk indsigt, forretningsforståelse og personlige relationer spiller ind i beslutningen om at investere i netop disse maskiner, udtaler direktør Michael Rühe fra Jutlandia.

Stærkt beslutningsgrundlag

Logistikopgaverne i vindmøllebranchen ændrer sig løbende, og Jutlandia skal derfor hele tiden have det rette udstyr til opgaven. Her er ikke tale om hyldevarer, men løsninger på baggrund af detaljerede kalkulationer om alt fra forventede køretimer, over brændstoføkonomi og til fører-komfort. Tæt dialog, mange møder og et besøg hos Konecranes i Sverige fremmede processen.

– Vi nedsatte en styregruppe, hvor især vores maskinførere havde en stor stemme. De har bl.a. haft mulighed for at prøvekøre maskinerne og har fået dem individuelt tilpasset med klimaanlæg, affjedrede specialsæder og særlig belysning. Udover den høje førerkomfort vil jeg gerne fremhæve N.C. Nielsens service, hvor en lokal servicemontør kan komme med kort varsel. Jeg sover rigtigt godt om natten på denne baggrund, udtaler Operations Manager Peter Jensen fra Jutlandia.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig naturligvis også over at have fundet frem til den helt rigtige løsning for Jutlandia, som rammer de specifikke logistikbehov i vindmøllebranchen og øvrige håndteringsopgaver på offshore-området:

– Det kræver ekstremt hårdføre maskiner at løse opgaverne på havneterminalen i Esbjerg. De skal håndtere kæmpemæssige vindmølledele og andet tungt gods i al slags vejr året rundt.

- Med to ombyggede SMV Konecranes, der er opgraderet til at kunne løfte 85 ton hver, har Jutlandia modtaget et par bomstærke reachstackere med masser af førerkomfort. Vi har haft et positivt udviklingsarbejde med Jutlandia og glæder os på deres vegne over denne løsning, udtaler Bo Nørgaard fra N.C. Nielsen.

Direktør Michael Rühe og Operations Manager Peter Jensen fra Jutlandia hilser de nye SMV Konecranes reachstackere velkomne på havnen i Esbjerg – og kan se tilbage på et konstruktivt samarbejde med N.C. Nielsen om en skræddersyet heavy duty-løsning.

 

N.C. Nielsen har opbygget sig en markant position på heavy duty-området, og kan levere en bred vifte af specialløsninger til både vindmøllebranchen, containerhåndtering og den tunge industri.

Således tilbyder N.C. Nielsen også maskiner med løftekapacitet fra 100 ton op til 152 ton på krog, der indtil videre er den øvre grænse for en kraftigt ombygget SMV Konecranes reachstacker.

 

 

 

 

 

Fakta om Jutlandia:

 

  • Full service havneoperatør med base på Esbjerg Havn
  • Etableret i 1973
  • Del af Harbour Group Holdning, som også består af A/S J. Lauritzens Eftf. (grundlagt i 1884)
  • 51 medarbejdere
  • Vækst på 35% i omsætning de sidste tre regnskabsår
  • Pakhuse med kapacitet på 16.500 kvadratmeter
  • Udendørs opbevaringsplads på 75.000 kvadratmeter
  • Havneoperatør og stevedoring
  • Base for offshore-industrien
  • Logistikløsninger til vindmølleindustrien

 

23/11 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind