Nye reachstackere er rygraden hos JutlandiaTo fabriksnye SMV Konecranes reachstackere bliver fremover rygraden hos havneoperatøren Jutlandia i Esbjerg. De skal blandt andet håndtere enorme vindmølletårne på oplagringspladsen

Nye reachstackere er rygraden hos Jutlandia

De nye reachstackere er tiltænkt rollen som effektive allround-maskiner hos Jutlandia. De skal håndtere tonstunge emner på terminalområdet ved havnekajen og på de gigantiske oplagrings-pladser med især vindmølletårne, der med stor præcision skal løftes fra lastbilernes blokvogne over på tårnstands eller transporteres over større afstande til udskibning

Ankomsten af reachstackerne var kulminationen af en velforberedt proces, hvor N.C. Nielsen og Jutlandia har samarbejdet tæt for at finde den optimale løsning. Jutlandia har i forvejen en stor flåde af specialmaskiner, men manglede et par fleksible heavy duty-maskiner til at håndtere den stigende godsmængde og de hyppige løft af råvarer, halvfabrikata og færdige vindmølledele:

– Vi ser en strategisk gevinst i købet af de to reachstackere. Vi oplever høje vækstrater på vores forretningsområder, og har brug for højtydende, hurtige og effektive maskiner, der kan følge med efterspørgslen inden for især vindmølleindustrien. Vi har haft en smidig proces med N.C. Nielsen, hvor teknisk indsigt, forretningsforståelse og personlige relationer spiller ind i beslutningen om at investere i netop disse maskiner, udtaler direktør Michael Rühe fra Jutlandia.

Stærkt beslutningsgrundlag

Logistikopgaverne i vindmøllebranchen ændrer sig løbende, og Jutlandia skal derfor hele tiden have det rette udstyr til opgaven. Her er ikke tale om hyldevarer, men løsninger på baggrund af detaljerede kalkulationer om alt fra forventede køretimer, over brændstoføkonomi og til fører-komfort. Tæt dialog, mange møder og et besøg hos Konecranes i Sverige fremmede processen.

– Vi nedsatte en styregruppe, hvor især vores maskinførere havde en stor stemme. De har bl.a. haft mulighed for at prøvekøre maskinerne og har fået dem individuelt tilpasset med klimaanlæg, affjedrede specialsæder og særlig belysning. Udover den høje førerkomfort vil jeg gerne fremhæve N.C. Nielsens service, hvor en lokal servicemontør kan komme med kort varsel. Jeg sover rigtigt godt om natten på denne baggrund, udtaler Operations Manager Peter Jensen fra Jutlandia.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig naturligvis også over at have fundet frem til den helt rigtige løsning for Jutlandia, som rammer de specifikke logistikbehov i vindmøllebranchen og øvrige håndteringsopgaver på offshore-området:

– Det kræver ekstremt hårdføre maskiner at løse opgaverne på havneterminalen i Esbjerg. De skal håndtere kæmpemæssige vindmølledele og andet tungt gods i al slags vejr året rundt.

- Med to ombyggede SMV Konecranes, der er opgraderet til at kunne løfte 85 ton hver, har Jutlandia modtaget et par bomstærke reachstackere med masser af førerkomfort. Vi har haft et positivt udviklingsarbejde med Jutlandia og glæder os på deres vegne over denne løsning, udtaler Bo Nørgaard fra N.C. Nielsen.

Direktør Michael Rühe og Operations Manager Peter Jensen fra Jutlandia hilser de nye SMV Konecranes reachstackere velkomne på havnen i Esbjerg – og kan se tilbage på et konstruktivt samarbejde med N.C. Nielsen om en skræddersyet heavy duty-løsning.

 

N.C. Nielsen har opbygget sig en markant position på heavy duty-området, og kan levere en bred vifte af specialløsninger til både vindmøllebranchen, containerhåndtering og den tunge industri.

Således tilbyder N.C. Nielsen også maskiner med løftekapacitet fra 100 ton op til 152 ton på krog, der indtil videre er den øvre grænse for en kraftigt ombygget SMV Konecranes reachstacker.

 

 

 

 

 

Fakta om Jutlandia:

 

  • Full service havneoperatør med base på Esbjerg Havn
  • Etableret i 1973
  • Del af Harbour Group Holdning, som også består af A/S J. Lauritzens Eftf. (grundlagt i 1884)
  • 51 medarbejdere
  • Vækst på 35% i omsætning de sidste tre regnskabsår
  • Pakhuse med kapacitet på 16.500 kvadratmeter
  • Udendørs opbevaringsplads på 75.000 kvadratmeter
  • Havneoperatør og stevedoring
  • Base for offshore-industrien
  • Logistikløsninger til vindmølleindustrien

 

23/11 2018
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne