Shippingvirksomhed efterlyser klar og tydelig havnelov

Shippingvirksomhed efterlyser klar og tydelig havnelov

Havnene kan se stort på Konkurrenceloven, fordi de ikke behøver være nervøse for at Konkurrencestyrelsen tager sager op

Af Dan Bjerring
Christiansborg

En af landets største transportvirksomheder, Blue Water Shipping, har rettet henvendelse til Folketinget for at gøre opmærksom på behovet for en ny havnelovgivning, og det haster:

- Gennem de seneste år har der været en række sager, der klart og tydeligt viser, at den nuværende Havnelov ikke formår at regulere området på fair og anstændig vis. Blue Water har selv været involveret i en langvarig sag, som på trist vis udstiller en meget mangelfuld retsikkerhed, når det gælder Havneloven, skriver virksomhedens CEO, Søren Nørgaard Thomsen, blandt andet.

Odense Havn optrådte ulovligt
Sagen drejer sig om en klage fra Blue Water Shipping, efter at Trafikstyrelsen i marts 2017 kom med en klar kendelse mod Odense Havn:

- Kort fortalt har den kommunalt ejede Odense Havn på ulovligt vis udført en række havnerelaterede opgaver i konkurrence mod private aktører. Havneloven inkluderer dog hverken sanktioner mod de, der bryder loven eller erstatninger for dem, der lider tab på grund af lovbrud. Derfor har Blue Water Shipping været nødsaget til selv at køre en sag mod Odense Havn ved Sø- og Handelsretten for at få erstatning for det fastlagte lovbrud, fortæller han videre.

Har skiftet status
Søren Nørgaard Thomsen gør opmærksom på, at ’det er en lang og meget omkostningstung proces’, og at Odense Havn siden da har skiftet status til A/S og kan derfor nu lovligt konkurrere mod private aktører:

- Samtidigt indførte Odense Havn nye bestemmelser, som vi i Blue Water Shipping fandt konkurrenceforvridende og indklagede derfor Odense Havn til Konkurrencestyrelsen for misbrug af dominerende stilling. Efter mere end to år, i september 2018, blev vi kortfattet informeret om, at Styrelsen ikke fandt sagen stor nok til at bruge ressourcer på. Med andre ord kan havnene i dag vælge at se stort på Konkurrenceloven, da de åbenbart ikke behøver være nervøse for at Konkurrencestyrelsen tager sager op, konkluderer Blue Water Shipping.

Offentligt opgavetyveri
Ifølge Søren Nørgaard Thomsen er de store udfordringer med den nuværende Havnelov opstået, fordi de offentligt ejede havne gennem de senere år er blevet stærkt kommercialiseret i både den daglige ledelse og bestyrelser, og ved at mange af dem nu udfører en række af de havnerelaterede opgaver, der i årevis har været kerneforretning for de private aktører.

Blue Water Shippings mener, blandt andet, at den nye Havnelov skal forhindre offentligt opgavetyveri:

- Offentlige havne skal ikke konkurrere mod private aktører, da det altid vil ske på ulige vilkår. De private aktører har i årevis – på lige vilkår - konkurreret indbyrdes. De har investeret og udviklet deres forretning i forhold til markedet og kunderne. Og de har dermed medvirket markant til vækst for både erhvervslivet og samfundet i og omkring de danske havne, skriver Blue Water Shipping.

Ringe betingelser og retssikkerhed
Budskabet er, at der også i fremtiden er behov for et stærkt samspil mellem havnene og de private aktører, men havnene bør koncentrere sig om at være ansvarlige for at sikre den nødvendige infrastruktur - kajanlæg, kraner og pakhuse.

Samtidig skal en ny Havnelov skabe klare og tydelige regler for sektoren:

- Den nuværende situation giver meget ringe betingelser og retssikkerhed for de private aktører, der kæmper en ulige kamp mod havnene, der på den ene side kan bestemme disse aktørers vilkår for brugen af havnens infrastruktur samtidig med, at de konkurrerer med de samme aktører om de konkrete opgaver og kunder. Der er ganske enkelt urimelige vilkår for de private aktører. Det ødelægger samarbejdsklimaet og skader dermed vækst- og udviklingsmulighederne for både de danske havne og de private aktører, skriver Søren Nymark Thomasen, der ikke mindst kræver ’passende sanktioner og erstatningsmuligheder’ ved lovbrud.

21/11 2018
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne