Shippingvirksomhed efterlyser klar og tydelig havnelov

Shippingvirksomhed efterlyser klar og tydelig havnelov

Havnene kan se stort på Konkurrenceloven, fordi de ikke behøver være nervøse for at Konkurrencestyrelsen tager sager op

Af Dan Bjerring
Christiansborg

En af landets største transportvirksomheder, Blue Water Shipping, har rettet henvendelse til Folketinget for at gøre opmærksom på behovet for en ny havnelovgivning, og det haster:

- Gennem de seneste år har der været en række sager, der klart og tydeligt viser, at den nuværende Havnelov ikke formår at regulere området på fair og anstændig vis. Blue Water har selv været involveret i en langvarig sag, som på trist vis udstiller en meget mangelfuld retsikkerhed, når det gælder Havneloven, skriver virksomhedens CEO, Søren Nørgaard Thomsen, blandt andet.

Odense Havn optrådte ulovligt
Sagen drejer sig om en klage fra Blue Water Shipping, efter at Trafikstyrelsen i marts 2017 kom med en klar kendelse mod Odense Havn:

- Kort fortalt har den kommunalt ejede Odense Havn på ulovligt vis udført en række havnerelaterede opgaver i konkurrence mod private aktører. Havneloven inkluderer dog hverken sanktioner mod de, der bryder loven eller erstatninger for dem, der lider tab på grund af lovbrud. Derfor har Blue Water Shipping været nødsaget til selv at køre en sag mod Odense Havn ved Sø- og Handelsretten for at få erstatning for det fastlagte lovbrud, fortæller han videre.

Har skiftet status
Søren Nørgaard Thomsen gør opmærksom på, at ’det er en lang og meget omkostningstung proces’, og at Odense Havn siden da har skiftet status til A/S og kan derfor nu lovligt konkurrere mod private aktører:

- Samtidigt indførte Odense Havn nye bestemmelser, som vi i Blue Water Shipping fandt konkurrenceforvridende og indklagede derfor Odense Havn til Konkurrencestyrelsen for misbrug af dominerende stilling. Efter mere end to år, i september 2018, blev vi kortfattet informeret om, at Styrelsen ikke fandt sagen stor nok til at bruge ressourcer på. Med andre ord kan havnene i dag vælge at se stort på Konkurrenceloven, da de åbenbart ikke behøver være nervøse for at Konkurrencestyrelsen tager sager op, konkluderer Blue Water Shipping.

Offentligt opgavetyveri
Ifølge Søren Nørgaard Thomsen er de store udfordringer med den nuværende Havnelov opstået, fordi de offentligt ejede havne gennem de senere år er blevet stærkt kommercialiseret i både den daglige ledelse og bestyrelser, og ved at mange af dem nu udfører en række af de havnerelaterede opgaver, der i årevis har været kerneforretning for de private aktører.

Blue Water Shippings mener, blandt andet, at den nye Havnelov skal forhindre offentligt opgavetyveri:

- Offentlige havne skal ikke konkurrere mod private aktører, da det altid vil ske på ulige vilkår. De private aktører har i årevis – på lige vilkår - konkurreret indbyrdes. De har investeret og udviklet deres forretning i forhold til markedet og kunderne. Og de har dermed medvirket markant til vækst for både erhvervslivet og samfundet i og omkring de danske havne, skriver Blue Water Shipping.

Ringe betingelser og retssikkerhed
Budskabet er, at der også i fremtiden er behov for et stærkt samspil mellem havnene og de private aktører, men havnene bør koncentrere sig om at være ansvarlige for at sikre den nødvendige infrastruktur - kajanlæg, kraner og pakhuse.

Samtidig skal en ny Havnelov skabe klare og tydelige regler for sektoren:

- Den nuværende situation giver meget ringe betingelser og retssikkerhed for de private aktører, der kæmper en ulige kamp mod havnene, der på den ene side kan bestemme disse aktørers vilkår for brugen af havnens infrastruktur samtidig med, at de konkurrerer med de samme aktører om de konkrete opgaver og kunder. Der er ganske enkelt urimelige vilkår for de private aktører. Det ødelægger samarbejdsklimaet og skader dermed vækst- og udviklingsmulighederne for både de danske havne og de private aktører, skriver Søren Nymark Thomasen, der ikke mindst kræver ’passende sanktioner og erstatningsmuligheder’ ved lovbrud.

21/11 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind