Stena Line introducerer batteridrevet færge

Stena Line introducerer batteridrevet færge

På ruten mellem Frederikhavn og Göteborg vil Stena Jutlandia fra sommer i år gradvist udskifte brændstof med batterier

Verdens største færgerederi Stena Lines seneste tiltag inden for miljøvenlig færgedrift kommer til at sætte et aftryk i Danmark. Således har det svenske rederi netop underskrevet en aftale om brug af batterier på færgen Stena Jutlandia, der sejler mellem Frederikshavn og Göteborg. Projektet forventes at være i drift allerede inden for få måneder.

- Idet både størrelsen og prisen på batterier er faldende, er batteridrift blevet et meget interessant alternativ til traditionelt brændstof i transportsektoren. Det kan betyde, at udledninger til luften kan elimineres fuldstændig, siger en begejstret Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line, og fortsætter:

- Bæredygtighed står meget højt på vores agenda, og vi ser løbende på nye måder til at reducere vores emissioner. For eksempel har metanol siden 2015 været en del af brændstoffet på Stena Germanica, som sejler mellem Göteborg og Kiel, og samlet set er vi beskæftiget med omkring 300 forskellige projekter om brændstofbesparelser.

Op til 10 nautiske mil ad gangen
Metanol er fremstillet af træ og kaldes derfor også for træsprit. Som brændstof betragtes det som et fremtidigt alternativ til fossile brændsler inden for transportsektoren.

Batteriprojektet på Stena Jutlandia går i gang med det samme og vil blive integreret skridt for skridt. Første fase handler om at gøre det muligt at skifte til batteridrift, når færgen lægger til kaj, mens næste fase skal forbinde batterierne til propellerne, således at færgen kan sejle op til 10 nautiske mil ad gangen på ren batterikraft.

Tredje og sidste fase skal gøre det muligt for færgen at sejle op til 50 nautiske mil ad gangen på batterikraft, hvilket svarer til afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Stena Line forventer, at projektets første fase vil være implementeret allerede inden sommeren 2018.

Kontrakten om levering af de 1MWh store batterier er indgået med Callenberg Technology Group. Projektet er støttet af både Den Svenske Maritime Administration og EU.

-lipe

5/3 2018
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde