Stena Line introducerer batteridrevet færge

Stena Line introducerer batteridrevet færge

På ruten mellem Frederikhavn og Göteborg vil Stena Jutlandia fra sommer i år gradvist udskifte brændstof med batterier

Verdens største færgerederi Stena Lines seneste tiltag inden for miljøvenlig færgedrift kommer til at sætte et aftryk i Danmark. Således har det svenske rederi netop underskrevet en aftale om brug af batterier på færgen Stena Jutlandia, der sejler mellem Frederikshavn og Göteborg. Projektet forventes at være i drift allerede inden for få måneder.

- Idet både størrelsen og prisen på batterier er faldende, er batteridrift blevet et meget interessant alternativ til traditionelt brændstof i transportsektoren. Det kan betyde, at udledninger til luften kan elimineres fuldstændig, siger en begejstret Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line, og fortsætter:

- Bæredygtighed står meget højt på vores agenda, og vi ser løbende på nye måder til at reducere vores emissioner. For eksempel har metanol siden 2015 været en del af brændstoffet på Stena Germanica, som sejler mellem Göteborg og Kiel, og samlet set er vi beskæftiget med omkring 300 forskellige projekter om brændstofbesparelser.

Op til 10 nautiske mil ad gangen
Metanol er fremstillet af træ og kaldes derfor også for træsprit. Som brændstof betragtes det som et fremtidigt alternativ til fossile brændsler inden for transportsektoren.

Batteriprojektet på Stena Jutlandia går i gang med det samme og vil blive integreret skridt for skridt. Første fase handler om at gøre det muligt at skifte til batteridrift, når færgen lægger til kaj, mens næste fase skal forbinde batterierne til propellerne, således at færgen kan sejle op til 10 nautiske mil ad gangen på ren batterikraft.

Tredje og sidste fase skal gøre det muligt for færgen at sejle op til 50 nautiske mil ad gangen på batterikraft, hvilket svarer til afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Stena Line forventer, at projektets første fase vil være implementeret allerede inden sommeren 2018.

Kontrakten om levering af de 1MWh store batterier er indgået med Callenberg Technology Group. Projektet er støttet af både Den Svenske Maritime Administration og EU.

-lipe

5/3 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland