
Stena Line introducerer batteridrevet færge
På ruten mellem Frederikhavn og Göteborg vil Stena Jutlandia fra sommer i år gradvist udskifte brændstof med batterier
Verdens største færgerederi Stena Lines seneste tiltag inden for miljøvenlig færgedrift kommer til at sætte et aftryk i Danmark. Således har det svenske rederi netop underskrevet en aftale om brug af batterier på færgen Stena Jutlandia, der sejler mellem Frederikshavn og Göteborg. Projektet forventes at være i drift allerede inden for få måneder.
- Idet både størrelsen og prisen på batterier er faldende, er batteridrift blevet et meget interessant alternativ til traditionelt brændstof i transportsektoren. Det kan betyde, at udledninger til luften kan elimineres fuldstændig, siger en begejstret Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line, og fortsætter:
- Bæredygtighed står meget højt på vores agenda, og vi ser løbende på nye måder til at reducere vores emissioner. For eksempel har metanol siden 2015 været en del af brændstoffet på Stena Germanica, som sejler mellem Göteborg og Kiel, og samlet set er vi beskæftiget med omkring 300 forskellige projekter om brændstofbesparelser.
Op til 10 nautiske mil ad gangen
Metanol er fremstillet af træ og kaldes derfor også for træsprit. Som brændstof betragtes det som et fremtidigt alternativ til fossile brændsler inden for transportsektoren.
Batteriprojektet på Stena Jutlandia går i gang med det samme og vil blive integreret skridt for skridt. Første fase handler om at gøre det muligt at skifte til batteridrift, når færgen lægger til kaj, mens næste fase skal forbinde batterierne til propellerne, således at færgen kan sejle op til 10 nautiske mil ad gangen på ren batterikraft.
Tredje og sidste fase skal gøre det muligt for færgen at sejle op til 50 nautiske mil ad gangen på batterikraft, hvilket svarer til afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Stena Line forventer, at projektets første fase vil være implementeret allerede inden sommeren 2018.
Kontrakten om levering af de 1MWh store batterier er indgået med Callenberg Technology Group. Projektet er støttet af både Den Svenske Maritime Administration og EU.
-lipe