Storstilet havplastprojekt skudt i gang i København

Storstilet havplastprojekt skudt i gang i København

De 20 partnere i Ocean Plastic Forum vil gerne være flere, og samlede tirsdag 120 interesserede til kickoff konference om indsamling af havplast i Stillehavet

Af Lisbeth Petersen

Hvert minut døgnet rundt tipper en lastbil et ladfuld affald direkte i vandet. Halvdelen af verdens lande har ingen former for indsamling af affald, og fra især Kina, Indonesien, Philipinerne, Vietnam og Thailand flyder tonsvis af ikke mindst plastik ud i floder og have og forårsager en forurening, som stiger støt i takt med landenes økonomiske vækst.

Derfor tog Maskinmesternes Forening for et års tid siden inititiativ til et tværfagligt,  partnerskab, der nu består af 20 forskellige virksomheder under navnet Ocean Plastic Forum.

Tirsdag blev projektet officielt skudt i gang med en konference hos Danske Rederier i København.

- Vi ville skabe et initiativ, som inddrog både virksomheder, NGO´er, organisationer samt regeringer, og gøre det, som Danmark er rigtig god til – nemlig at arbejde på tværs og derved skabe resultater, fortalte Niels Larsen, formand for Ocean Plastic Forum og bestyrelsesmedlem i Maskinmestrenes Forening i sin åbningstale.

Mærsk Launcher tester udstyr
Målet er at få indsamlet plast plastik indenfor 12 sømils grænsen, det vil sige strande, kyster, floder og udstrømning fra floder, vandløb, og så vidt muligt bearbejde den til genbrug.

Og med konferencen ville initiativtagerne både fortælle om baggrund og formål med projektet og samtidigt opfordre flere virksomheder til at tage del i arbejdet.

Omkring 120 deltagere mødte op og hørte bl.a. strategidirektør i Mærsk Supply Service, Jonas Agerskov fortælle om de foreløbige erfaringer fra skibet Mærsk Launcher, som i et par måneder har testet udstyret, der skal indsamle plasten på havet.

Det foregår med 600 meter lange flydeliner med tre meter dybe ’skørter’, udviklet af den nordjyske virksomhed Desmi, som er specialist i produktion af pumper til bl.a. opsamling af olie.

- Foreløbigt handler det for os om at få monitoreret systemet, og planen er så, at vi til sommer kan foretage de første indsamlinger, sagde Jonas Agerskov, som understregede, at det er en vanskelig opgave med et uvist resultat:

- Vi er kun en lille del af en større værdikæde, og vi ved ikke, hvor det ender, men nu gør vi det, sagde han.

Opbakning fra minister Ulla Tørnæs
De to plastvirksomhedsdirektører, Franz Cuculiza fra Aage Vestergaard Larsen og Hans Axel Kristensen fra Plastix fortalte om deres mangeårige, succesfulde arbejde med genbrugsplast fra havene

- Vi skal til at opføre os ordentligt, når det gælder plastproduktion. Og der er masser af forretningsmuligheder i det, opfordrede Hans Axel Kristensen.

Og initiativer får også politisk bevågenhed fra minister for udviklingssamarbejde, Ulla Tørnæs (V) som mødte op i konferencesalen i Amaliegade.

Minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs (V) ved dagens konference sammen med Jan Rose Andresen, formand for Maskinmestrenes Forening (tv) og Niels Larsen, formand for Ocean Plastic Forum (th).

- Siden 1950’erne er plastproduktionen i verden øget 200 gange. I dag bliver der produceret 325 millioner ton plast om året, og 8-10 millioner ton ender i verdenshavene. Det skal der gøres noget ved, sagde Ulla Tørnæs og tilføjede:

Fælles for både problemet med plastikaffald og for de mange andre problematikker, som jeg møder i mit daglige arbejde, er, at løsningen ligger i international handling fra både erhvervsliv, civilsamfundsgrupper, universiteter, politiske aktører – på både internationalt, nationalt og lokalt niveau. Derfor er jeg særligt glad for at se så bredt et udsnit af repræsentanter samlet her i dag. Jeg synes, det sender et stærkt signal, og jeg synes også, at det lover godt for, at vi kan håndtere problemet og ikke mindst mindske det i fremtiden.

Partnerne i  Ocean Plastic Forum er:
Maskinmestrenes Forening
Plastic Change
Plastindustrien
DESMI Ro-Clean A/S
Danish Maritime
Port Environment
Plast Center Danmark
Plastnet
DAKOFA
Reaktor (& Denova)
DTU Maritime
DTU Aqua
RUC
Ingeniører uden Grænser
Fiskeri og Søfartsmuseet
KIMO
DeNova                                                                                                                     
Danske Rederier
Sea Machines
Udenrigsministeriet

6/12 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind