Storstilet havplastprojekt skudt i gang i København

Storstilet havplastprojekt skudt i gang i København

De 20 partnere i Ocean Plastic Forum vil gerne være flere, og samlede tirsdag 120 interesserede til kickoff konference om indsamling af havplast i Stillehavet

Af Lisbeth Petersen

Hvert minut døgnet rundt tipper en lastbil et ladfuld affald direkte i vandet. Halvdelen af verdens lande har ingen former for indsamling af affald, og fra især Kina, Indonesien, Philipinerne, Vietnam og Thailand flyder tonsvis af ikke mindst plastik ud i floder og have og forårsager en forurening, som stiger støt i takt med landenes økonomiske vækst.

Derfor tog Maskinmesternes Forening for et års tid siden inititiativ til et tværfagligt,  partnerskab, der nu består af 20 forskellige virksomheder under navnet Ocean Plastic Forum.

Tirsdag blev projektet officielt skudt i gang med en konference hos Danske Rederier i København.

- Vi ville skabe et initiativ, som inddrog både virksomheder, NGO´er, organisationer samt regeringer, og gøre det, som Danmark er rigtig god til – nemlig at arbejde på tværs og derved skabe resultater, fortalte Niels Larsen, formand for Ocean Plastic Forum og bestyrelsesmedlem i Maskinmestrenes Forening i sin åbningstale.

Mærsk Launcher tester udstyr
Målet er at få indsamlet plast plastik indenfor 12 sømils grænsen, det vil sige strande, kyster, floder og udstrømning fra floder, vandløb, og så vidt muligt bearbejde den til genbrug.

Og med konferencen ville initiativtagerne både fortælle om baggrund og formål med projektet og samtidigt opfordre flere virksomheder til at tage del i arbejdet.

Omkring 120 deltagere mødte op og hørte bl.a. strategidirektør i Mærsk Supply Service, Jonas Agerskov fortælle om de foreløbige erfaringer fra skibet Mærsk Launcher, som i et par måneder har testet udstyret, der skal indsamle plasten på havet.

Det foregår med 600 meter lange flydeliner med tre meter dybe ’skørter’, udviklet af den nordjyske virksomhed Desmi, som er specialist i produktion af pumper til bl.a. opsamling af olie.

- Foreløbigt handler det for os om at få monitoreret systemet, og planen er så, at vi til sommer kan foretage de første indsamlinger, sagde Jonas Agerskov, som understregede, at det er en vanskelig opgave med et uvist resultat:

- Vi er kun en lille del af en større værdikæde, og vi ved ikke, hvor det ender, men nu gør vi det, sagde han.

Opbakning fra minister Ulla Tørnæs
De to plastvirksomhedsdirektører, Franz Cuculiza fra Aage Vestergaard Larsen og Hans Axel Kristensen fra Plastix fortalte om deres mangeårige, succesfulde arbejde med genbrugsplast fra havene

- Vi skal til at opføre os ordentligt, når det gælder plastproduktion. Og der er masser af forretningsmuligheder i det, opfordrede Hans Axel Kristensen.

Og initiativer får også politisk bevågenhed fra minister for udviklingssamarbejde, Ulla Tørnæs (V) som mødte op i konferencesalen i Amaliegade.

Minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs (V) ved dagens konference sammen med Jan Rose Andresen, formand for Maskinmestrenes Forening (tv) og Niels Larsen, formand for Ocean Plastic Forum (th).

- Siden 1950’erne er plastproduktionen i verden øget 200 gange. I dag bliver der produceret 325 millioner ton plast om året, og 8-10 millioner ton ender i verdenshavene. Det skal der gøres noget ved, sagde Ulla Tørnæs og tilføjede:

Fælles for både problemet med plastikaffald og for de mange andre problematikker, som jeg møder i mit daglige arbejde, er, at løsningen ligger i international handling fra både erhvervsliv, civilsamfundsgrupper, universiteter, politiske aktører – på både internationalt, nationalt og lokalt niveau. Derfor er jeg særligt glad for at se så bredt et udsnit af repræsentanter samlet her i dag. Jeg synes, det sender et stærkt signal, og jeg synes også, at det lover godt for, at vi kan håndtere problemet og ikke mindst mindske det i fremtiden.

Partnerne i  Ocean Plastic Forum er:
Maskinmestrenes Forening
Plastic Change
Plastindustrien
DESMI Ro-Clean A/S
Danish Maritime
Port Environment
Plast Center Danmark
Plastnet
DAKOFA
Reaktor (& Denova)
DTU Maritime
DTU Aqua
RUC
Ingeniører uden Grænser
Fiskeri og Søfartsmuseet
KIMO
DeNova                                                                                                                     
Danske Rederier
Sea Machines
Udenrigsministeriet

6/12 2018
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere