Storstilet havplastprojekt skudt i gang i København

Storstilet havplastprojekt skudt i gang i København

De 20 partnere i Ocean Plastic Forum vil gerne være flere, og samlede tirsdag 120 interesserede til kickoff konference om indsamling af havplast i Stillehavet

Af Lisbeth Petersen

Hvert minut døgnet rundt tipper en lastbil et ladfuld affald direkte i vandet. Halvdelen af verdens lande har ingen former for indsamling af affald, og fra især Kina, Indonesien, Philipinerne, Vietnam og Thailand flyder tonsvis af ikke mindst plastik ud i floder og have og forårsager en forurening, som stiger støt i takt med landenes økonomiske vækst.

Derfor tog Maskinmesternes Forening for et års tid siden inititiativ til et tværfagligt,  partnerskab, der nu består af 20 forskellige virksomheder under navnet Ocean Plastic Forum.

Tirsdag blev projektet officielt skudt i gang med en konference hos Danske Rederier i København.

- Vi ville skabe et initiativ, som inddrog både virksomheder, NGO´er, organisationer samt regeringer, og gøre det, som Danmark er rigtig god til – nemlig at arbejde på tværs og derved skabe resultater, fortalte Niels Larsen, formand for Ocean Plastic Forum og bestyrelsesmedlem i Maskinmestrenes Forening i sin åbningstale.

Mærsk Launcher tester udstyr
Målet er at få indsamlet plast plastik indenfor 12 sømils grænsen, det vil sige strande, kyster, floder og udstrømning fra floder, vandløb, og så vidt muligt bearbejde den til genbrug.

Og med konferencen ville initiativtagerne både fortælle om baggrund og formål med projektet og samtidigt opfordre flere virksomheder til at tage del i arbejdet.

Omkring 120 deltagere mødte op og hørte bl.a. strategidirektør i Mærsk Supply Service, Jonas Agerskov fortælle om de foreløbige erfaringer fra skibet Mærsk Launcher, som i et par måneder har testet udstyret, der skal indsamle plasten på havet.

Det foregår med 600 meter lange flydeliner med tre meter dybe ’skørter’, udviklet af den nordjyske virksomhed Desmi, som er specialist i produktion af pumper til bl.a. opsamling af olie.

- Foreløbigt handler det for os om at få monitoreret systemet, og planen er så, at vi til sommer kan foretage de første indsamlinger, sagde Jonas Agerskov, som understregede, at det er en vanskelig opgave med et uvist resultat:

- Vi er kun en lille del af en større værdikæde, og vi ved ikke, hvor det ender, men nu gør vi det, sagde han.

Opbakning fra minister Ulla Tørnæs
De to plastvirksomhedsdirektører, Franz Cuculiza fra Aage Vestergaard Larsen og Hans Axel Kristensen fra Plastix fortalte om deres mangeårige, succesfulde arbejde med genbrugsplast fra havene

- Vi skal til at opføre os ordentligt, når det gælder plastproduktion. Og der er masser af forretningsmuligheder i det, opfordrede Hans Axel Kristensen.

Og initiativer får også politisk bevågenhed fra minister for udviklingssamarbejde, Ulla Tørnæs (V) som mødte op i konferencesalen i Amaliegade.

Minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs (V) ved dagens konference sammen med Jan Rose Andresen, formand for Maskinmestrenes Forening (tv) og Niels Larsen, formand for Ocean Plastic Forum (th).

- Siden 1950’erne er plastproduktionen i verden øget 200 gange. I dag bliver der produceret 325 millioner ton plast om året, og 8-10 millioner ton ender i verdenshavene. Det skal der gøres noget ved, sagde Ulla Tørnæs og tilføjede:

Fælles for både problemet med plastikaffald og for de mange andre problematikker, som jeg møder i mit daglige arbejde, er, at løsningen ligger i international handling fra både erhvervsliv, civilsamfundsgrupper, universiteter, politiske aktører – på både internationalt, nationalt og lokalt niveau. Derfor er jeg særligt glad for at se så bredt et udsnit af repræsentanter samlet her i dag. Jeg synes, det sender et stærkt signal, og jeg synes også, at det lover godt for, at vi kan håndtere problemet og ikke mindst mindske det i fremtiden.

Partnerne i  Ocean Plastic Forum er:
Maskinmestrenes Forening
Plastic Change
Plastindustrien
DESMI Ro-Clean A/S
Danish Maritime
Port Environment
Plast Center Danmark
Plastnet
DAKOFA
Reaktor (& Denova)
DTU Maritime
DTU Aqua
RUC
Ingeniører uden Grænser
Fiskeri og Søfartsmuseet
KIMO
DeNova                                                                                                                     
Danske Rederier
Sea Machines
Udenrigsministeriet

6/12 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland