Transportministeren med stærk kritik af ScandlinesScandlines modarbejder fortsat den faste forbindelse under Østersøen

Transportministeren med stærk kritik af Scandlines

Ifølge ministeren har Scandlines en ”ikke legitim interesse” i at modarbejde Femernprojektet

Af Dan Bjerring, Christiansborg

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) langer i et brev til administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen fra Scandlines skarpt ud efter Scandlines, fordi rederiet har bekræftet, at det ”yder støtte til organisationer, der arbejder for, at Femern Bælt-forbindelsen ikke skal realiseres”.

Ministeren skriver til direktøren, at han ”ikke opfatter det som en legitim interesse at ville forhindre byggeriet af en fast forbindelse over Femern Bælt, fordi man som færgerederi ikke kan tjene så mange penge, når de rejsende mellem Østdanmark og Tyskland tilbydes mulighed for at købe deres transportløsning hos en fast forbindelse, der er beliggende ved siden af færgeoverfarten”.

Stort flertal står bag

- Du ser tilsyneladende helt bort fra, at Femern Bælt-forbindelsen er blevet besluttet af et meget stort flertal i Folketinget, og at projektet er baseret på en traktat mellem Danmark og Tyskland, som er ratificeret i 2009 af Folketinget samt af Forbundsdagen og Forbundsrådet i Tyskland, skriver Ole Birk Olesen blandt andet.

Han henviser til, at otte af de nuværende ni partier i Folketinget stod bag vedtagelsen af anlægs- og driftsloven i 2015, og at Femern A/S er udpeget af Folketinget til at stå for projektet:

Stor betydning for Europa

- Selskabet forestår således arbejdet på statens vegne. Femern Bælt-projektet er ikke finansieret af statskassen, men bliver finansieret af dels støtte fra EU, dels brugerbetaling fra de kommende brugere. Støtten fra EU vidner om projektets store betydning for Europa. Den brede opbakning til projektet afspejler sig også i den interesse, som danske, svenske og tyske regionale myndigheder og brancheorganisationer udviser gennem blandt andet STRING, Femern Belt Development og Fehmarnbelt Business Council, slutter Ole Birk Olesen.

28/8 2017
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge