Værdifuld havneudvikling

Værdifuld havneudvikling

Udviklingen og forbedringen af havnens ydelser og faciliteter har i den grad sat Aabenraa Havn på landkortet. Havnen har netop færdiggjort renoveringen og ombygningen af Sydhavn, som effektiviserer håndteringen af godset endnu mere for kunderne på havnen

Af Hans Windeløv

Der er fuld tryk på udviklingen i Aabenraa Havn. 2015-2035-planen, som man fremlagde for tre år siden, holder vand i forhold til realiseringen af de projekter, den skitserer. I løbet af det seneste år har man renoveret både Nyhavnsområdet og Sydhavn.

I Nyhavn har man renoveret næsten 500 meter kaj, opbygget ny kajgade og har etableret ny belægning som klarer store belastninger. I Sydhav har man renoveret og ombygget det 10.000 kvadratmeter store areal.

 

Dels har man hævet kajhøjden og dermed klimasikret havnen, og dels har man altså renoveret hele området, så der bliver bedre plads til havnens aktører heriblandt shipping- og logistikvirksomheden, Stema.

Flere skibe i havnen

Havnedirektør i Aabenraa Havn, Henrik Thykjær, er da også glad for, at havnens bestræbelser og arbejde med at skabe en moderne, effektiv og attraktiv havn går op i en højere enhed.

- Vi har investeret kraftigt i forbedringer på havnen. Vi skal tilbyde de bedste services til kunderne på havnen samtidig med, at vi også skal skabe så gode forhold som muligt for operationerne med at losse og laste de skibe, som anløber. Effektiv godshåndtering gør det muligt at øge antallet af de skibe, som årligt anløber havnen, og mængderne af gods, som bliver håndteret. På den måde kan vi både tiltrække nye kunder og fastholde de eksisterende, siger Henrik Thykjær.

Nye arealer gjort klar

Udviklingen og investeringerne i forbedringer og udvidelser af havnen kræver et tæt samarbejde mellem havnen, kommunen og alle havnens aktører.

- Der er en enorm efterspørgsel på både plads og services på havnen og i baglandet. I Aabenraa har vi dog ikke uanede mængder af arealer til rådighed. Hverken udad i fjorden eller inde i baglandet. Kort før jul overtog vi dog det fulde ejerskab af Aabenraa Industrihavn i den syd-østlige del af havnen, hvor Enstedværket har ligget. Det er væk nu, og arealet er blevet asfalteret, og vi er i gang med at tiltrække virksomheder til området. Også her er der stor interesse, siger Henrik Thykjær.

Overvejelser om godsværdi

Som han forklarer, har der i den sidste tid, senest på Havnekonferencen i Esbjerg, været en del snak om, hvorvidt kommunale selvstyrende havne investerer for mange penge i udvikling og udvidelser uden sikkerhed for, at investeringerne tjener sig ind.

- Men der er flere faktorer i spil, når man skal vurdere, om en havn klarer sig succesfuldt. Ud over at tænke i vægt og kroner og ører kommer man i fremtiden til at tage stilling til den værdi, lasten repræsenterer. Eksempelvis fylder mange dele til vindmøller rigtigt meget i forhold til, hvad de vejer.

- Men både delene og de færdigmonterede vindmøller er værdifulde. Både i produktionspris og i den samfundsmæssige nytte, de udgør. Det er overvejelser, vi skal tage stilling til, når vi ser på udviklingen i havnen, og når vi tager diskussionen med politikerne om fremtidige investeringer, forklarer Henrik Thykjær.

Havne med nicheområder

Det er også årsagen til, at man laver en langtidsplanlægning i tæt dialog med de mange aktører.

- Vi interesserer os i det hele taget for, hvordan havnen kan gøre en forskel og være en attraktiv samarbejdspartner for kunderne samtidig med, at der også er en form for samfundsøkonomisk nytte forbundet med havnens ydelser. Vi planlægger i forhold til de fremtidige behov, krav og ønsker, som både kunderne, kommunen, dens borgere og vi selv har til havnen. Havnene i Danmark har jo alle nogle nicheområder, hvor de er rigtig stærke.

- Ingen kan tilbyde alle slags ydelser, og derfor kigger man i høj grad på at forbedre egne kernekompetencer, fordi det er der, en stor del af markedspotentialet ligger. Og her giver det meget god mening at forbedre faciliteterne til håndtering af bulkvarer. Det kan nemlig være yderst værdifuldt for vore kunder at effektivisere udskibningen og vareforsyningen af eksempelvis skærver til store anlægsprojekter, siger Henrik Thykjær.

Godset bliver i regionen

Havnens samlede areal er på 500.000 kvadratmeter, hvoraf de 70.000 er kajarealer. Vanddybden på op til 11 meter betyder sammen med de mere end to kilometer kajanlæg, at man kan tage store skibe ind. Derudover råder man over et ro-ro-leje, to  tankskibsbroer og blandt andet tre mobilkraner med løftekapacitet på 240 tons i sammenløft.

Aabenraa Havn er kendetegnet ved at være en havn, som losser og laster gods, som har kort vej til eller fra havnen. Skærver, olie, trailergods, fisk eller andet gods, der ankommer, bliver ikke fragtet langt væk fra havnen.

Men selv om godset hovedsageligt befinder sig i den nære regions kredsløb, har havnen i de seneste år oplevet stigende godsmænger, i traditionel forstand, og er næsten tilbage på samme niveau som før krisen.

- De forbedringer, vi løbende har lavet, har tilgodeset denne udvikling, og det er med til at skabe endnu flere kunderelationer, siger Henrik Thykjær og kommer ind på, at et af de næste projekter handler om at uvide og dermed effektivisere ro-ro-lejet.

15/5 2018
  • Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    havne ›Aarhus Havn udvider direktørgruppen med en ny cpo, der skal styrke arbejdet med større, strategiske infrastruktur- og udviklingsprojekter. Det bliver den nuværende cfo, Henrik Munch Jensen, der udnævnes som ny cpo hos Danmarks største erhvervshavn
  • Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    havne ›Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer
  • Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    havne ›Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen