Nye spor i sandet for industri- og logistikmarkedetHelle Andersen, director and Head of industrial & logistics, Copenhagen og Hans Holmann, senior commercial real estate advisor, Vejle er begge fra Colliers.

Nye spor i sandet for industri- og logistikmarkedet

Lejemarkedet for industri- og logistikejendomme er under forandring. Helle Andersen og Hans Holmann fra Colliers giver deres bud på de tendenserne der gør sig gældende på området inden for den næste årrække

Af Helle Andersen, director and Head of industrial & logistics, Copenhagen og Hans Holmann, senior commercial real estate advisor, Vejle - begge Colliers

På trods af et fortsat stærkt investormarked i 2024, har lejemarkedet for industri- og logistikejendomme på Sjælland været på en rutsjebanetur i 2024.

Det første halvår gik på lavt blus, hvor flere beslutninger blev trukket ud, og lejerne tøvede, specielt når det gjaldt større lejemål over 4.000 m2.

Fra sommeren og frem har vi set et klart sporskifte. Der var flere udlejninger i markedet i 2. halvår, og vi kan konstatere, at der er gang i flere lejeforhandlinger, som forventes at komme på plads i Q1.

Mikroområder vil præge lejeudviklingen i Storkøbenhavn
Storkøbenhavn kan ikke længere betragtes som ét samlet marked.

Der er opstået et mere nuanceret billede, hvor mikro-områder definerer ejendomsværdier og lejeniveauer, og vi vil se enkelte områder med meget store lejestigninger, men andre vil ligge stabilt det kommende år.

Trekantområdet vil være præget at stigende tomgang og lavere lejeniveauer
Markedet i og omkring Trekantområdet har i de seneste år været præget af en stor del spekulativt byggeri.

Størstedelen af byggeriet er blevet udlejet til stærke lejere, og markedet har manglet nye moderne lejemål.

I de kommende år vil vi dog stå overfor en anden virkelighed, hvor store dele af den ældre bygningsmasse vil blive fraflyttet til fordel for nyere lejemål, hvilket alt andet lige vil få tomgangsprocenten til at stige.

En af hovedårsagerne til den stigende tomgang skal findes i DSV’s nybyggeri ved Horsens Vest på 320.000 m2 hvor DSV samler de fleste af deres lokationer i Jylland.

Der vil derfor forventeligt gå lidt tid før de ældre lagerarealer vil blive absorberet af markedet.

Trods flere store udlejninger synes beslutningsprocesserne om leje af nyt lager for nogen at have være sat på hold i 2024.

Forventninger til 2025 er positiv og øget fokus på ESG vil bevirke, at der stadig vil være efterspørgsel efter nybyggeri som opfylder de øgede krav til virksomhedernes klimaregnskab.

Store porteføljesalg har drevet transaktionsvolumen
Flere markante transaktioner har rusket op i markedet, og indtoget af internationale investorer forventes at fortsætte i 2025.

En af de mest omtalte transaktioner har været Catenas opkøb af DSVs nye bygning i Horsens på 320.000 m2.

Samtidig er porteføljesalg en vigtig brik i 2024’s transaktionspuslespil, hvor ejendomme har skiftet hænder til og mellem store institutionelle investorer.

Industri- og logistik udgjorde ca. 25% af den samlede transaktionsvolumen i 2024, og ud af det består halvdelen af disse af 10 større transaktioner.

Selvom investorerne på papiret er blevet mere krævende og går langt uden om ejendomme med en kontorandel på over 20%, har virkeligheden vist, at fleksibilitet stadig er en mulighed, når den rette ejendom eller portefølje dukker op.

Byudvikling i Storkøbenhavn vil præge udviklingen af industri og logistik i Sydkorridoren
Udviklingen af nye by- og boligområder har stået relativt stille de seneste år, men efterspørgslen på nyopførte boligprojekter sammenholdt med forventningen om en nedadgående rente, forventes at have positiv betydning boligudviklingsprojekter.

Flere af de områder som i dag er lokalplanlagt til boligområder, men historisk er og har været erhvervsområder, vil forventeligt begynde at blive konverteret til nye bydele i løbet af de kommende år.

Det vil have betydning for det erhverv, som i dag er beliggende i de pågældende områder, og det vil skabe et yderligere pres på efterspørgslen af både lejemål og brugerejendomme længere væk fra byen og forventeligt primært i Sydkorridoren.  

De seneste år er der blevet udviklet store logistikprojekter i Sydkorridoren, hvor de enkelte enheder også er meget store.

Det har været et krav fra investorerne, at få volumen på de enkelte projekter, men det øger også udlejningsrisikoen.

Efterspørgslen i dag er primært på lejemål op til ca. 4.000 m2, og er således væsentligt mindre enheder, end det der hidtil er blevet udviklet.

Udviklerne forventes at justere deres projekter til markedet, så deres projekter i højere grad imødekommer den primære efterspørgsel.

Både investorer og lejere har navigeret gennem et skiftende marked i 2024. Med øget fokus på ESG, byudvikling og tilpasning til efterspørgslen, tyder 2025 på at blive et år med fornyet optimisme.

17/1 2025
  • Stærk infrastruktur sikrer ny stor udlejning

    Stærk infrastruktur sikrer ny stor udlejning

    logistikcentre ›På Mimersvej 5 i Køge har Colliers formidlet udlejningen af en 13.900 m2 moderne logistik- og lagerejendom til en eksisterende lejer
  • Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    Terma køber bygning til nyt logistikcenter

    logistikcentre ›Forsvarsvirksomheden Terma har vokseværk og har brug for at udvide pladsen med et nyt logistikcenter, der bliver på 2.144 kvadratmeter
  • Flere virksomheder søger mod Herning

    Flere virksomheder søger mod Herning

    logistikcentre ›Herning oplever en markant tilstrømning af virksomheder. Fra Europas største brintfabrik til nye bankfilialer. Hos Nordicals ser man det som resultatet af langsigtet planlægning og stærke lokale rammer
  • To nye distributionscentre til GLS Denmark

    To nye distributionscentre til GLS Denmark

    logistikcentre ›Inden for tre måneder har totalentreprenøren Gråkjær afleveret to nye højteknologiske distributionscentre til GLS Denmark - begge før tid
  • Aarhus får bugt med tomme lagerbygninger

    Aarhus får bugt med tomme lagerbygninger

    logistikcentre ›På kort tid oplevede Østjylland en tredobling i ledige lagerarealer, men nu har Aarhus fået længere mellem tomme lagerlokaler ifølge nye tal fra Ejendomstorvet.dk
  • Dagrofa Logistik og DSV i stor transportaftale

    Dagrofa Logistik og DSV i stor transportaftale

    logistikcentre ›Dagrofa Logistik indgår en flerårig transportaftale med DSV. Transport- og logistikkoncernen vil fra 2026 stå for Dagrofakoncernens distribution af varer ud af Herning-terminalen og fødevarekoncernens eksport
  • Færrest tomme logistiklokaler i Nordjylland

    Færrest tomme logistiklokaler i Nordjylland

    logistikcentre ›På landsplan stiger andelen af ledige lokaler til industri og logistik, men i det nordjyske bliver der længere mellem tomme lejemål, viser data fra Ejendomstorvet.dk. Lokale erhvervsmæglere peger på to årsager
  • Falsk tomgang præger logistikmarkedet i Storkøbenhavn

    Falsk tomgang præger logistikmarkedet i Storkøbenhavn

    logistikcentre ›Trods markant stigende tomgangstal i Storkøbenhavn, er markedet for industri- og logistikejendomme ikke udfordret. Ifølge Colliers dækker en stor del af tallene over falsk tomgang – en midlertidig effekt af markante lejestigninger og strukturelle forandringer