Affald fra showroom bliver genanvendt

Affald fra showroom bliver genanvendt

Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring

Showroomet spiller en afgørende rolle for den nordjyske teknologivirksomhed Körber Supply Chain, der leverer og udvikler automatiserede løsninger til intern logistik.

Det bruges nemlig til præsentation af Körbers løsninger i praksis gennem test af udstyr med kundernes produkter og afprøvning i forhold til specifikke krav.

Showroomet har dermed en afgørende rolle i kundernes beslutningsproces ved at give dem mulighed for at opleve Körbers teknologi på nært hold.

Nye løsninger har været efterspurgt
Desværre genereres der som en konsekvens heraf store mængder affald i form af dåser, flasker og pap- og plastemballage. Indtil nu er dette affald i henhold til krav fra told- og skattemyndighederne blot blevet destrueret i en forbrændingsproces, hvilket har en negativ indvirkning på miljøet. Derfor har Körber søgt efter bedre løsninger til affaldshåndtering.

- Showroomet er det sted, hvor kunderne træffer den endelige beslutning, da de her har mulighed for at afprøve vores løsninger sammen med deres produkter. I de tilfælde, hvor vores kunder ikke vil have produkterne retur, kan vi ikke reducere mængden af affald, men vi kan finde en bedre håndtering.

- Vores første tanke var velgørenhed, da de varer vi tester, ofte stadig er egnede til brug, men det er desværre ikke lovligt af toldmæssige årsager. I stedet har vi nu fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at alt, hvad der kan genanvendes, bliver genanvendt, siger Claus Gade, der er Application Technician hos Körber Supply Chain.

Samarbejde med sorteringsekspert
For at imødekomme udfordringen har Körber indgået et samarbejde med miljøvirksomheden Marius Pedersen, der er ekspert i effektiv affaldssortering og genanvendelse.

Målet er at reducere det ressourcespild, der tidligere opstod fra showroomet samt at reducere udledningen af skadelige stoffer i atmosfæren.

- Det handler om at genanvende så meget som muligt. Tidligere blev produkter og emballage destrueret sammen. Med den nye aftale bliver alt fra papir og plast adskilt og genanvendt. Vores behov for bortskaffelse af affald varierer meget, så det er også vigtigt for os, at vi nemt kan bestille afhentning, når behovet opstår, siger Claus Gade. 

Nyt tiltag ovenpå yderligere grønne tiltag
Affaldshåndteringen er kun et af de miljømæssige tiltag hos Körber. Virksomheden har nedsat et bæredygtighedsteam bestående af medarbejdere, der har den opgave at implementere tiltag og fremme den grønne omstilling i virksomheden.

De lokale initiativer gælder alt fra tilbud om sammenkørselsordning til kun køb af 100 procent grøn strøm til lokationen i Arden.

- Det er alle vigtige skridt for at hjælpe miljøet. Vi har fået igangsat nogle initiativer og er i gang med at få opbygget en god kultur gennem hele organisationen. At vi nu arbejder i et fælles team, gør det lettere for os at finde muligheder for at mindske vores miljømæssige fodaftryk og især reducere vores energi- og strømforbrug, forklarer Mette S. Grosen, der er Technical Documentation Engineer og forperson for sustainability-arbejdsgruppen.

Som en del af sine initiativer har Körber desuden opsat fire ladestandere fra matriklen i Arden, der også kommer til at være tilgængelig for lokalområdet efter arbejdstid.

-hawin

9/8 2023
  • Rhenus udvider direktionen

    Rhenus udvider direktionen

    logistikloesninger ›Den globale logistikvirksomhed med afdelinger i bl.a. Horsens og Hvidovre, udvider antallet af medlemmer i direktionen fra fire til syv medlemmer. Det sker for at drive vækst og transformation yderligere frem
  • Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    logistikloesninger ›Fleggaard har investeret massivt i onlineforretningen bl.a. med et fuldautomatisk robotlager og en click&collect-ordning. Det seneste år har det løftet onlineomsætningen med 35 procent. Og det stopper ikke her
  • Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    logistikloesninger ›AI-robotter, der kan opfatte og reagere på den virkelige verden og selv tilpasse sig forholdene i disse dage for første gang præsenteret i kommercielt anvendelige løsninger. Det sker på messen NVDIA GTC-messen i San Jose i USA
  • Kommuner kan nu indmelde arealer til nye industriparker i Danmark

    Kommuner kan nu indmelde arealer til nye industriparker i Danmark

    logistikloesninger ›For at give produktionsdanmark et rygstød skal der etableres nye industriparker rundt om i landet. Og nu kan interesserede kommuner indmelde arealer, der kan blive til nye industriparker, meddeler Erhvervsministeriet, som sigter mod at udpege fem industriparker
  • Magazino viser de nye generationer af logistikrobotter på LogiMAT

    Magazino viser de nye generationer af logistikrobotter på LogiMAT

    logistikloesninger ›SOTO- og TORU, som er navnene på to af automationsløsningerne, får hovedrollerne på Magazinos stand på messen i næste uge
  • Konference: Transportcentre for 20 milliarder kroner

    Konference: Transportcentre for 20 milliarder kroner

    logistikloesninger ›Transportcentre er det hurtigst voksende segment indenfor byggeri og ejendom i Danmark, og til november sætter videnscentret, Byens Ejendom spot på tendensen på konferencen: Transportcentrenes udvikling, investeringer og byggeri
  • Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    logistikloesninger ›Martin Seier, 48 år kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg. Her har han været direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe, tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark
  •  Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    logistikloesninger ›Hvordan kan danske virksomheder fremtidssikre sig ved hjælp af robotberedskab og kunstig Intelligens? Det er temaet ved ROBOTBRAG 2025, som Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk (DIRA) arrangerer i Odense den 8. og 9. maj