Affald fra showroom bliver genanvendt

Affald fra showroom bliver genanvendt

Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring

Showroomet spiller en afgørende rolle for den nordjyske teknologivirksomhed Körber Supply Chain, der leverer og udvikler automatiserede løsninger til intern logistik.

Det bruges nemlig til præsentation af Körbers løsninger i praksis gennem test af udstyr med kundernes produkter og afprøvning i forhold til specifikke krav.

Showroomet har dermed en afgørende rolle i kundernes beslutningsproces ved at give dem mulighed for at opleve Körbers teknologi på nært hold.

Nye løsninger har været efterspurgt
Desværre genereres der som en konsekvens heraf store mængder affald i form af dåser, flasker og pap- og plastemballage. Indtil nu er dette affald i henhold til krav fra told- og skattemyndighederne blot blevet destrueret i en forbrændingsproces, hvilket har en negativ indvirkning på miljøet. Derfor har Körber søgt efter bedre løsninger til affaldshåndtering.

- Showroomet er det sted, hvor kunderne træffer den endelige beslutning, da de her har mulighed for at afprøve vores løsninger sammen med deres produkter. I de tilfælde, hvor vores kunder ikke vil have produkterne retur, kan vi ikke reducere mængden af affald, men vi kan finde en bedre håndtering.

- Vores første tanke var velgørenhed, da de varer vi tester, ofte stadig er egnede til brug, men det er desværre ikke lovligt af toldmæssige årsager. I stedet har vi nu fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at alt, hvad der kan genanvendes, bliver genanvendt, siger Claus Gade, der er Application Technician hos Körber Supply Chain.

Samarbejde med sorteringsekspert
For at imødekomme udfordringen har Körber indgået et samarbejde med miljøvirksomheden Marius Pedersen, der er ekspert i effektiv affaldssortering og genanvendelse.

Målet er at reducere det ressourcespild, der tidligere opstod fra showroomet samt at reducere udledningen af skadelige stoffer i atmosfæren.

- Det handler om at genanvende så meget som muligt. Tidligere blev produkter og emballage destrueret sammen. Med den nye aftale bliver alt fra papir og plast adskilt og genanvendt. Vores behov for bortskaffelse af affald varierer meget, så det er også vigtigt for os, at vi nemt kan bestille afhentning, når behovet opstår, siger Claus Gade. 

Nyt tiltag ovenpå yderligere grønne tiltag
Affaldshåndteringen er kun et af de miljømæssige tiltag hos Körber. Virksomheden har nedsat et bæredygtighedsteam bestående af medarbejdere, der har den opgave at implementere tiltag og fremme den grønne omstilling i virksomheden.

De lokale initiativer gælder alt fra tilbud om sammenkørselsordning til kun køb af 100 procent grøn strøm til lokationen i Arden.

- Det er alle vigtige skridt for at hjælpe miljøet. Vi har fået igangsat nogle initiativer og er i gang med at få opbygget en god kultur gennem hele organisationen. At vi nu arbejder i et fælles team, gør det lettere for os at finde muligheder for at mindske vores miljømæssige fodaftryk og især reducere vores energi- og strømforbrug, forklarer Mette S. Grosen, der er Technical Documentation Engineer og forperson for sustainability-arbejdsgruppen.

Som en del af sine initiativer har Körber desuden opsat fire ladestandere fra matriklen i Arden, der også kommer til at være tilgængelig for lokalområdet efter arbejdstid.

-hawin

9/8 2023
  • AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    logistikloesninger ›Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    logistikloesninger ›Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg
  • Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    logistikloesninger ›MiR introducerer MC600 som åbner for automatisering af flere opgaver som palletering, håndtering af varer og betjening af industrielle maskiner. Cobotten kombinerer kombinerer mobiliteten fra den autonome MiR600 med præcisionen og styrken fra Universal Robots robotarme
  • UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    logistikloesninger ›UPS Healthcare udvider sine løsninger til højværdiforsendelser på det danske og europæiske marked. Med introduktionen af UPS Pickup Point og UPS Premier Platinum får sundhedsvirksomheder i Danmark, og i flere andre lande i Europa, adgang til avancerede logistikservices, som sikrer forbedret kontrol og effektivitet i laboratorie- og medicinske forsendelser
  • Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    logistikloesninger ›Jan Bisgaard Sørensen fra BILA Group er kåret som Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland. Med en baggrund som ingeniør og overtagelsen af majoriteten af virksomheden i 2002 har han stået i spidsen for en markant vækstperiode, der har gjort BILA Group til en førende aktør inden for automatiseringsløsninger
  • Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    logistikloesninger ›Jan Kaihøj er tiltrådt den nyoprettede stilling den 1. november. Han kommer fra en stilling som Vice President, Industry hos Schneider Electric, hvor han var ansvarlig for Industry Business Division, først i Danmark og senest for hele Norden og Baltikum