AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri (Foto: Descartes)

AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes

Rapporten udarbejdet af tænketanken Mandag Morgen, ”Are Nordic organisations ready for AI? – The effect of AI on how organisations think about their digital transition and skills”,1) indeholder en kortlægning af brugen af AI blandt nordiske virksomheder og organisationer. 

Den fortæller blandt andet at i Danmark bruger 48 % af virksomhederne AI, mod 52 % i Norge og 45 % i Sverige. Rapporten viser endvidere, at brugen af AI stiger hurtigt.  

Denne stigning i brugen af AI åbner op for en række muligheder for virksomheder i logistiksektoren, vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes.

Med data indsamlet fra forbundne enheder kan AI nemlig omdanne dem til brugbar indsigt, der kan behandles af RPA-løsninger (Robotic Process Automation).

På den måde automatiseres enkle og gentagne opgaver, der normalt udføres manuelt af medarbejdere, og det skaber mulighed for, at de kan tage sig af mere strategiske værdiskabende opgaver.  

- Med kunstig intelligens kan vi præcist forudsige efterspørgslen efter varer og ydelser og generere mulige scenarier ud fra aktuelle markedsforhold.

- Det gør det muligt for logistikvirksomheder at allokere ressourcer effektivt, planlægge transportruter og optimere lagerniveauer, og medfører en betydelig reduktion af driftsomkostningerne, der udgør en udfordring for håndteringen: brændstof, arbejde og vedligeholdelse af køretøjer, siger Solutions Consultant hos Descartes Systems Group, Erick Martins. 

 Han fortsætter:

- For aktørerne i sektoren er det strategisk at have et forudsigeligt værktøj, samtidig med at de kan reducere omkostningerne og overvinde eventuelle forhindringer i processerne, og det gør det til en uundværlig ressource i de kommende år.

- Indførelsen af AI i logistikvirksomheden er en tendens, der bør udvide sektorens grænser i de kommende år. 

Øget driftseffektivitet og forbedrede kundeoplevelser

Hos Descartes er man overbevisto om at implementeringen af automatiseringsløsninger inden for logistik og forsyningskæde åbner en ny verden af potentiale for virksomheder.

Det gør det muligt for dem at arbejde med store mængder data, analysere dem i realtid, registrere tendenser og afvigelser – og træffe beslutninger, der resulterer i konkrete forretningsmæssige fordele. 

Derfor er der, ifølge Descartes, fire grunde til at integrere AI og maskinlæringsbaserede forbindelsesværktøjer: 

  1. Højt afkast på investeringen ved at reducere den kørte strækning, brændstofforbrug og køretid, hvilket øger produktiviteten. Takket være maskinlæringsteknologier kan der gennemføres flere leveringer med færre køretøjer, hvilket giver betydelige besparelser. Disse forbedringer påvirker ikke kun det operationelle aspekt, men også de administrative processer i logistikken, herunder kundeservice, kundefastholdelse, tilgængelighed og synlighed for alle involverede afdelinger. 
  2. Stor tilgængelighed kombineret med sikkerhed. SaaS-modellen (Software-as-a-Service) er en tendens, virksomheder i stigende grad tager til sig. Denne tilgang eliminerer behovet for at anskaffe, installere og vedligeholde software, da det kun kræver betaling af et månedligt abonnement, der giver adgang til forskellige funktioner, der altid er opdaterede og i overensstemmelse med gældende bestemmelser. 
  3. Integration i et enkelt system. Integration af alle platforme med en enkelt leverandør giver flere fordele, f.eks. muligheden for at prioritere opgaver efter betydning, herunder ruteplanlægning, gennemførelse af sidste mil og leveringsbekræftelse. Ruteplanlægningsværktøjet kombinerer oplysninger om kundebegrænsninger, køretøjer, servicevinduer og ruter samt definitionen af rastepladser og andre detaljer, der gør det muligt at oprette en optimal rute. 

  4. Global synlighed af trafik (både kunde og ordre). Teknologien giver indsigt i lastbiler, ruter, ordrer og kunder i realtid for alle funktioner i alle organisationer. Det gør det muligt at sammenligne planen, med hvad der faktisk gennemføres, identificere chaufførpladser og evaluere deres ydeevne. Desuden kan analyseværktøjer bruges til at oprette rapporter og dashboards, der gør rutestyring og justeringer nemmere. 

- I betragtning af den hastighed segmentet vokser i, og forbrugernes voksende behov, bliver AI snart en del af en strategisk tilgang i virksomheder med henblik på at optimere effektiviteten, forbedre servicekvaliteten og opretholde konkurrenceevnen på et marked, der er så dynamisk og smidigt som logistik , forklarer Erick Martins.

Han mener da også at implementeringen af AI i logistikvirksomheden er det næste afgørende skridt i moderniseringen og optimeringen af processerne i denne sektor.

Med det enorme potentiale ser han AI som et uundværligt værktøj, der definerer fremtiden for transport og logistik. Det er imidlertid vigtigt at integrere værktøjet i eksisterende systemer og tilpasse processer for at opnå de største fordele.  

Og det er altså vigtigt at være villig til at tilpasse sig og tilegne sig ny viden og færdigheder, og forberede sig på de forandringer, som AI medfører.

Dens strategiske tilgang gør det, ifølge Descartes og Martins muligt for virksomheder at forblive konkurrencedygtige og opfylde kravene på et marked i konstant forandring og udvikling. 

-hawin

 

1) Rapporten er udarbejdet for the ADD project, DI Digital, Digital Dogme, EY, Finansforbundet, HK, LinkedIn, Microsoft og Netcompany. Læs den HER 

 

12/12 2024
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    logistikloesninger ›Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg
  • Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    logistikloesninger ›MiR introducerer MC600 som åbner for automatisering af flere opgaver som palletering, håndtering af varer og betjening af industrielle maskiner. Cobotten kombinerer kombinerer mobiliteten fra den autonome MiR600 med præcisionen og styrken fra Universal Robots robotarme
  • UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    logistikloesninger ›UPS Healthcare udvider sine løsninger til højværdiforsendelser på det danske og europæiske marked. Med introduktionen af UPS Pickup Point og UPS Premier Platinum får sundhedsvirksomheder i Danmark, og i flere andre lande i Europa, adgang til avancerede logistikservices, som sikrer forbedret kontrol og effektivitet i laboratorie- og medicinske forsendelser
  • Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    logistikloesninger ›Jan Bisgaard Sørensen fra BILA Group er kåret som Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland. Med en baggrund som ingeniør og overtagelsen af majoriteten af virksomheden i 2002 har han stået i spidsen for en markant vækstperiode, der har gjort BILA Group til en førende aktør inden for automatiseringsløsninger
  • Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    logistikloesninger ›Jan Kaihøj er tiltrådt den nyoprettede stilling den 1. november. Han kommer fra en stilling som Vice President, Industry hos Schneider Electric, hvor han var ansvarlig for Industry Business Division, først i Danmark og senest for hele Norden og Baltikum
  • AI Accelerator skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

    AI Accelerator skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

    logistikloesninger ›Universal Robots (UR), den danske producent af kollaborative robotter præsenterer nu et nyt brugervenligt hardware- og software-toolkit, der vil fremme udviklingen af AI-drevne cobot-applikationer