Brexit vil påvirke væksten af særlige fagområder
Fire ud af ti logistikfagfolk siger, at handelsusikkerhed er den største barriere for innovation i forsyningskæden i deres virksomheder. Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions A/S hos BluJay Solutions, forudsiger at fire roller i forsyningskæden, vil vokse i lyset af Brexit blues
Fire ud af ti (39%) logistikfagfolk siger, at handelsusikkerhed er den største barriere for innovation i forsyningskæden i deres virksomheder, ifølge den seneste globale forskning fra BluJay Solutions. Resultaterne tyder på, at geopolitiske faktorer som Brexit holder virksomheder tilbage fra at investere i forsyningskædens modstandskraft og smidighed.
Forstyrrelser forårsaget af Covid-19-pandemien kan imidlertid have ført til et skift i tankegangen, når det kommer til et disruptionberedskab. Mere end en tredjedel (34%) mener, at deres virksomhed vil foretage betydelige eller ekstreme ændringer i, hvordan de designer og driver forsyningskæden på grund af erfaringer fra dette år.
Toldembedsmænd og interne toldhold
Hvordan påvirker dette beskæftigelsen i logistiksektoren under Brexit-kaoset og videre? Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions A/S forudsiger, at forsyningskædesektoren vil se et voksende antal af følgende job i de næste par år:
- Uanset Storbritanniens generelle situation, vil transport af varer over grænsen efter Brexit blive mere tids- og arbejdskrævende. Forudsigelser fra branchen estimerer, at britiske virksomheder skal udfylde 400 millioner toldangivelser om året efter Brexit. Storbritannien importerer i øjeblikket 70% af alle varer, der sælges her, og vi kan forvente, at globaliseret handel fortsat vil være en vital del af forsyningskædeaktiviteten. Så det at have de rette færdigheder og fagfolk på plads for at udjævne toldprocessen vil være afgørende for at holde forsyningskæden kørende og minimere grænseforsinkelser.
Logistikplanlæggere
Carsten Lundin fortsætter:
- Som vi har set igennem årets Covid-19-pandemi, har udnyttelse af modstandsdygtighed og redundans i forsyningskæden været en make-or-break-faktor for virksomheder på tværs af sektorer. Logistikplanlæggere er nøglemedarbejdere, der hjælper virksomheder med at udforske og vurdere nye potentielle handelsruter. De kan hjælpe med at opskalere eller nedskære supply chain-operationer for at matche den svingende efterspørgsel og samtidig minimere risikoen.
For mindre virksomheder, der ikke kan understøtte fuldtids logistikmedarbejdere internt, tilbyder de seneste års digitaliseringsboom en løsning. Logistik-As-A-Service vil udvikle sig på baggrund af den stadigt mere integrerede og samarbejdende karakter af partnerhandelsnetværk.
Teknisk personale og 'on-the-ground' personale til samarbejde
I følge Carsten Lundin er der mange som forudsiger, at der efter Brexit vil være et skub i retning af mere protektionistiske handelspolitikker, hvilket resulterer i en" køb lokal" nødvendighed på forbrugerniveau.
- Mere lokal specialiseret produktion betyder en mere distribueret forsyningskæde. En ny, fælles samarbejdsmodel af logistik skal udvikles til at håndtere dette større antal forsyningssteder, produktion, distribution og mest afgørende levering.
Dette kan føre til en vækst i post-Brexit roller både på jorden såvel som i teknologiteams, der kan koordinere indsatsen fra flere logistikhold og hundreder af små leverandører.
Chief Supply Chain Officer
Et stigende antal virksomheder giver nu forsyningskæden plads ved bordet. Fremadrettet vil vi se, at flere organisationer anvender denne tilgang, da branchen søger at løse nye udfordringer i forsyningskæden.
- At være i stand til at levere til kunder efter planen gennem den uundgåelige Brexit-forstyrrelse vil være nøglen til at skabe en konkurrencemæssig fordel på ethvert marked, siger Carsten Lundin og forstætter:
- Mens forsyningskædens fokus på minimering af omkostninger helt klart ikke forsvinder, er det et must for dem, der ønsker at skille sig ud i en sektor i hurtig ændring, at balancere dette op mod at maksimere kundeoplevelsen.
-hawin