Brexit vil påvirke væksten af særlige fagområder

Brexit vil påvirke væksten af særlige fagområder

Fire ud af ti logistikfagfolk siger, at handelsusikkerhed er den største barriere for innovation i forsyningskæden i deres virksomheder. Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions A/S hos BluJay Solutions, forudsiger at fire roller i forsyningskæden, vil vokse i lyset af Brexit blues

Fire ud af ti (39%) logistikfagfolk siger, at handelsusikkerhed er den største barriere for innovation i forsyningskæden i deres virksomheder, ifølge den seneste globale forskning fra BluJay Solutions. Resultaterne tyder på, at geopolitiske faktorer som Brexit holder virksomheder tilbage fra at investere i forsyningskædens modstandskraft og smidighed.

Forstyrrelser forårsaget af Covid-19-pandemien kan imidlertid have ført til et skift i tankegangen, når det kommer til et disruptionberedskab. Mere end en tredjedel (34%) mener, at deres virksomhed vil foretage betydelige eller ekstreme ændringer i, hvordan de designer og driver forsyningskæden på grund af erfaringer fra dette år.

Toldembedsmænd og interne toldhold

Hvordan påvirker dette beskæftigelsen i logistiksektoren under Brexit-kaoset og videre? Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions A/S forudsiger, at forsyningskædesektoren vil se et voksende antal af følgende job i de næste par år:

- Uanset Storbritanniens generelle situation, vil transport af varer over grænsen efter Brexit blive mere tids- og arbejdskrævende. Forudsigelser fra branchen estimerer, at britiske virksomheder skal udfylde 400 millioner toldangivelser om året efter Brexit. Storbritannien importerer i øjeblikket 70% af alle varer, der sælges her, og vi kan forvente, at globaliseret handel fortsat vil være en vital del af forsyningskædeaktiviteten. Så det at have de rette færdigheder og fagfolk på plads for at udjævne toldprocessen vil være afgørende for at holde forsyningskæden kørende og minimere grænseforsinkelser.

Logistikplanlæggere

Carsten Lundin fortsætter:

- Som vi har set igennem årets Covid-19-pandemi, har udnyttelse af modstandsdygtighed og redundans i forsyningskæden været en make-or-break-faktor for virksomheder på tværs af sektorer. Logistikplanlæggere er nøglemedarbejdere, der hjælper virksomheder med at udforske og vurdere nye potentielle handelsruter. De kan hjælpe med at opskalere eller nedskære supply chain-operationer for at matche den svingende efterspørgsel og samtidig minimere risikoen.

For mindre virksomheder, der ikke kan understøtte fuldtids logistikmedarbejdere internt, tilbyder de seneste års digitaliseringsboom en løsning. Logistik-As-A-Service vil udvikle sig på baggrund af den stadigt mere integrerede og samarbejdende karakter af partnerhandelsnetværk.

Teknisk personale og 'on-the-ground' personale til samarbejde

I følge Carsten Lundin er der mange som forudsiger, at der efter Brexit vil være et skub i retning af mere protektionistiske handelspolitikker, hvilket resulterer i en" køb lokal" nødvendighed på forbrugerniveau.

- Mere lokal specialiseret produktion betyder en mere distribueret forsyningskæde. En ny, fælles samarbejdsmodel af logistik skal udvikles til at håndtere dette større antal forsyningssteder, produktion, distribution og mest afgørende levering.

Dette kan føre til en vækst i post-Brexit  roller både på jorden såvel som i teknologiteams, der kan koordinere indsatsen fra flere logistikhold og hundreder af små leverandører.

Chief Supply Chain Officer

Et stigende antal virksomheder giver nu forsyningskæden plads ved bordet. Fremadrettet vil vi se, at flere organisationer anvender denne tilgang, da branchen søger at løse nye udfordringer i forsyningskæden.

- At være i stand til at levere til kunder efter planen gennem den uundgåelige Brexit-forstyrrelse vil være nøglen til at skabe en konkurrencemæssig fordel på ethvert marked, siger Carsten Lundin og forstætter:

- Mens forsyningskædens fokus på minimering af omkostninger helt klart ikke forsvinder, er det et must for dem, der ønsker at skille sig ud i en sektor i hurtig ændring, at balancere dette op mod at maksimere kundeoplevelsen.

-hawin

 

 

3/2 2021
  • Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    logistikloesninger ›Martin Seier, 48 år kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg. Her har han været direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe, tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark
  •  Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    logistikloesninger ›Hvordan kan danske virksomheder fremtidssikre sig ved hjælp af robotberedskab og kunstig Intelligens? Det er temaet ved ROBOTBRAG 2025, som Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk (DIRA) arrangerer i Odense den 8. og 9. maj
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Nyt center skal modne Danmark til usikker fremtid

    Nyt center skal modne Danmark til usikker fremtid

    logistikloesninger ›Oprettelsen af Resilienscenter Danmark skal styrke udviklingen af viden og løsninger, der kan hjælpe virksomheder og organisationer med at leve op til nye krav om øget robusthed. Centret samler de syv danske GTS-institutters indsats for at fremme vækst og eksport af resiliensteknologi
  • Ahlsell henter ny logistikdirektør i egne rækker

    Ahlsell henter ny logistikdirektør i egne rækker

    logistikloesninger ›Ahlsell Danmark har udnævnt sin distributionschef gennem 15 år, Morten Laumann, som ny logistikdirektør. Samtidig har virksomheden samlet al drift i én operationel enhed under divisionsdirektør Henrik Krabbe, som med en kommerciel tilgang til logistik vil tage kundeoplevelsen til næste niveau
  • Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    logistikloesninger ›De nyeste tendenser inden for truck og materiel til varehåndering på lageret lægger vejen forbi LogiMAT 2025 i Stuttgart. Fleksible og skalerbare løsninger, som optimerer varehåndteringen og giver operatørerne komfortable og ergonomiske arbejdsforhold, er blandt de mange løsninger, som samtidig afspejler, at der er stor efterspørgsel på automation og emissionsfrit materiel
  • Når der går sport i logistikken

    Når der går sport i logistikken

    logistikloesninger ›Sport Event Denmark vil styrke den danske sporteventindustri og et af midlerne handler om effektiv, smidig og sikker eventlogistik. Derfor har eventrådgiveren og -planlæggeren indgået et partnerskab med logistikvirksomheden DB Schenker
  • Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    logistikloesninger ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer