Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Fødevaregrossisten, Dagrofa Foodservice, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 millioner kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021. Fremgangen skyldes bl.a. generelt øget aktivitet i foodservicebranchen, en optimering af virksomhedens logistik og tiltrækningen af nye kunder i tæt samarbejde med virksomhedens specialistenheder

2022 er en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning, som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen.

Årets resultat lander på 38,9 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 100 millioner kroner i forhold til 2021. Omsætningen er vokset med 669 millioner kroner i forhold til 2021.

 

2022

2021

2020

2019

2018

Årets resultat

38,9 mio. kr.

-61,1 mio. kr.

-155,9 mio. kr.

-31,5 mio. kr.

-126,6 mio. kr.

Omsætning

4,44 mia. kr.

3,77 mia. kr.

3,57 mia. kr.

4,39 mia. kr.

4,23 mia. kr.

Driftsresultat (EBITDA)

95,9 mio. kr.

-30,9 mio. kr.

-104,2 mio. kr.

35,3 mio. kr.

-5,5 mio. kr.

- Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at skabe væsentlig fremgang og et positivt årsresultat for første gang i en årrække. Det har været nogle meget udfordrende år, hvor særligt coronanedlukningerne har været hård for alle landets restauranter, hoteller og kantiner. Det seneste år har også været præget af uforudsete hændelser, som f.eks. de meget voldsomme prisstigninger på energi, som vi så i løbet af sensommeren og efteråret, siger Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Han fortsætter:

- I 2022 har vi dog generelt oplevet, at foodservicemarkedet er begyndt at ligne sig selv igen, og det har naturligvis haft stor betydning for os. Samtidig har vi også brugt året på at foretage en række interne driftsoptimeringer af bl.a. vores logistikkæder, hvilket også bidrager til det positive årsresultat. En tredje faktor er, at vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder. Det skyldes ikke mindst, at vi er blevet en mere attraktiv partner gennem et endnu tættere samarbejde med vores specialister som f.eks. HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.

Strategien er på plads – men fremtiden byder på udfordringer
I 2022 tog Dagrofa – og dermed også Dagrofa Foodservice - hul på den nye strategi #FremgangSammen, som skal sikre fremadrettet vækst og økonomiske overskud frem mod 2025.

Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Ifølge Niels Miles Frandsen er Dagrofa Foodservices årsregnskab for 2022 bevis på, at strategien virker efter hensigten:  

- Pilen peger opad for Dagrofa Foodservice, og vi har søsat en lang række strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. I 2023 og i årene frem investerer vi bl.a. i en helt ny digital kundeoplevelse, et styrket sortiment i samarbejde med vores leverandører og en videreudvikling af vores Cash&Carry-butikker.

Niels Miles Frandsen siger afslutningsvis:

- Når jeg ser på markedsudviklingen og de mange initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2023 fortsætter den positive udvikling. Men hvis der er noget, som jeg har lært siden, jeg startede i Dagrofa Foodservice i marts 2021, så er det, at vi opererer i et uforudsigeligt marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed er blevet langt bedre rustet til at håndtere, hvad der måtte komme af udfordringer.

-hawin

27/3 2023
  • AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    logistikloesninger ›Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    logistikloesninger ›Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg
  • Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    logistikloesninger ›MiR introducerer MC600 som åbner for automatisering af flere opgaver som palletering, håndtering af varer og betjening af industrielle maskiner. Cobotten kombinerer kombinerer mobiliteten fra den autonome MiR600 med præcisionen og styrken fra Universal Robots robotarme
  • UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    logistikloesninger ›UPS Healthcare udvider sine løsninger til højværdiforsendelser på det danske og europæiske marked. Med introduktionen af UPS Pickup Point og UPS Premier Platinum får sundhedsvirksomheder i Danmark, og i flere andre lande i Europa, adgang til avancerede logistikservices, som sikrer forbedret kontrol og effektivitet i laboratorie- og medicinske forsendelser
  • Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    logistikloesninger ›Jan Bisgaard Sørensen fra BILA Group er kåret som Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland. Med en baggrund som ingeniør og overtagelsen af majoriteten af virksomheden i 2002 har han stået i spidsen for en markant vækstperiode, der har gjort BILA Group til en førende aktør inden for automatiseringsløsninger
  • Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    logistikloesninger ›Jan Kaihøj er tiltrådt den nyoprettede stilling den 1. november. Han kommer fra en stilling som Vice President, Industry hos Schneider Electric, hvor han var ansvarlig for Industry Business Division, først i Danmark og senest for hele Norden og Baltikum