Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Fødevaregrossisten, Dagrofa Foodservice, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 millioner kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021. Fremgangen skyldes bl.a. generelt øget aktivitet i foodservicebranchen, en optimering af virksomhedens logistik og tiltrækningen af nye kunder i tæt samarbejde med virksomhedens specialistenheder

2022 er en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning, som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen.

Årets resultat lander på 38,9 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 100 millioner kroner i forhold til 2021. Omsætningen er vokset med 669 millioner kroner i forhold til 2021.

 

2022

2021

2020

2019

2018

Årets resultat

38,9 mio. kr.

-61,1 mio. kr.

-155,9 mio. kr.

-31,5 mio. kr.

-126,6 mio. kr.

Omsætning

4,44 mia. kr.

3,77 mia. kr.

3,57 mia. kr.

4,39 mia. kr.

4,23 mia. kr.

Driftsresultat (EBITDA)

95,9 mio. kr.

-30,9 mio. kr.

-104,2 mio. kr.

35,3 mio. kr.

-5,5 mio. kr.

- Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at skabe væsentlig fremgang og et positivt årsresultat for første gang i en årrække. Det har været nogle meget udfordrende år, hvor særligt coronanedlukningerne har været hård for alle landets restauranter, hoteller og kantiner. Det seneste år har også været præget af uforudsete hændelser, som f.eks. de meget voldsomme prisstigninger på energi, som vi så i løbet af sensommeren og efteråret, siger Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Han fortsætter:

- I 2022 har vi dog generelt oplevet, at foodservicemarkedet er begyndt at ligne sig selv igen, og det har naturligvis haft stor betydning for os. Samtidig har vi også brugt året på at foretage en række interne driftsoptimeringer af bl.a. vores logistikkæder, hvilket også bidrager til det positive årsresultat. En tredje faktor er, at vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder. Det skyldes ikke mindst, at vi er blevet en mere attraktiv partner gennem et endnu tættere samarbejde med vores specialister som f.eks. HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.

Strategien er på plads – men fremtiden byder på udfordringer
I 2022 tog Dagrofa – og dermed også Dagrofa Foodservice - hul på den nye strategi #FremgangSammen, som skal sikre fremadrettet vækst og økonomiske overskud frem mod 2025.

Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Ifølge Niels Miles Frandsen er Dagrofa Foodservices årsregnskab for 2022 bevis på, at strategien virker efter hensigten:  

- Pilen peger opad for Dagrofa Foodservice, og vi har søsat en lang række strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. I 2023 og i årene frem investerer vi bl.a. i en helt ny digital kundeoplevelse, et styrket sortiment i samarbejde med vores leverandører og en videreudvikling af vores Cash&Carry-butikker.

Niels Miles Frandsen siger afslutningsvis:

- Når jeg ser på markedsudviklingen og de mange initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2023 fortsætter den positive udvikling. Men hvis der er noget, som jeg har lært siden, jeg startede i Dagrofa Foodservice i marts 2021, så er det, at vi opererer i et uforudsigeligt marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed er blevet langt bedre rustet til at håndtere, hvad der måtte komme af udfordringer.

-hawin

27/3 2023
  • Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    logistikloesninger ›Et Autostoreanlæg på det belgiske Maria Middelares hospitalsvæsens centrale logistikcenter skal effektivisere driften og varehåndteringen for flere hospitaler og reducere trafikale risici. Dematic har leveret systemet
  • Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    logistikloesninger ›Element Logic implementerer én samlet skandinavisk organisation fra 1. januar 2026 med danske Nikolaj Bjørn Eriksen i spidsen
  • Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    logistikloesninger ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Teknologi er afgørende for vækst

    Teknologi er afgørende for vækst

    logistikloesninger ›AI og automatisering er, ifølge Descartes' 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study, nøglefaktorer for vækst i et usikkert globalt logistikmiljø
  • Pitstop i himlen

    Pitstop i himlen

    logistikloesninger ›På anbefaling af forsvarschefen er forsvarsforligskredsen orienteret om, at den kommende lufttanknings- og transportkapacitet placeres på Flyvestation Karup
  • Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    logistikloesninger ›Et enstemmigt folketing har i dag vedtaget lov om krigsforsikring. Loven sikrer, at den danske handelsflåde kan sejle videre i tilfælde af krig og opretholde afgørende forsyningskæder
  • To familievirksomheder - en vision

    To familievirksomheder - en vision

    logistikloesninger ›Med overtagelsen af Dantra Group udvider Hoyer Group serviceporteføljen, ekspertisen og netværket for kunder i hele Europa og resten af verden
  • Fragtdroner over Dubai

    Fragtdroner over Dubai

    logistikloesninger ›Emirates SkyCargo indgår samarbejde med Lodd Autonomous om at udvikle og teste store, selvflyvende fragt-droner i Dubai