Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Fødevaregrossisten, Dagrofa Foodservice, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 millioner kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021. Fremgangen skyldes bl.a. generelt øget aktivitet i foodservicebranchen, en optimering af virksomhedens logistik og tiltrækningen af nye kunder i tæt samarbejde med virksomhedens specialistenheder

2022 er en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning, som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen.

Årets resultat lander på 38,9 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 100 millioner kroner i forhold til 2021. Omsætningen er vokset med 669 millioner kroner i forhold til 2021.

 

2022

2021

2020

2019

2018

Årets resultat

38,9 mio. kr.

-61,1 mio. kr.

-155,9 mio. kr.

-31,5 mio. kr.

-126,6 mio. kr.

Omsætning

4,44 mia. kr.

3,77 mia. kr.

3,57 mia. kr.

4,39 mia. kr.

4,23 mia. kr.

Driftsresultat (EBITDA)

95,9 mio. kr.

-30,9 mio. kr.

-104,2 mio. kr.

35,3 mio. kr.

-5,5 mio. kr.

- Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at skabe væsentlig fremgang og et positivt årsresultat for første gang i en årrække. Det har været nogle meget udfordrende år, hvor særligt coronanedlukningerne har været hård for alle landets restauranter, hoteller og kantiner. Det seneste år har også været præget af uforudsete hændelser, som f.eks. de meget voldsomme prisstigninger på energi, som vi så i løbet af sensommeren og efteråret, siger Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Han fortsætter:

- I 2022 har vi dog generelt oplevet, at foodservicemarkedet er begyndt at ligne sig selv igen, og det har naturligvis haft stor betydning for os. Samtidig har vi også brugt året på at foretage en række interne driftsoptimeringer af bl.a. vores logistikkæder, hvilket også bidrager til det positive årsresultat. En tredje faktor er, at vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder. Det skyldes ikke mindst, at vi er blevet en mere attraktiv partner gennem et endnu tættere samarbejde med vores specialister som f.eks. HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.

Strategien er på plads – men fremtiden byder på udfordringer
I 2022 tog Dagrofa – og dermed også Dagrofa Foodservice - hul på den nye strategi #FremgangSammen, som skal sikre fremadrettet vækst og økonomiske overskud frem mod 2025.

Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Ifølge Niels Miles Frandsen er Dagrofa Foodservices årsregnskab for 2022 bevis på, at strategien virker efter hensigten:  

- Pilen peger opad for Dagrofa Foodservice, og vi har søsat en lang række strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. I 2023 og i årene frem investerer vi bl.a. i en helt ny digital kundeoplevelse, et styrket sortiment i samarbejde med vores leverandører og en videreudvikling af vores Cash&Carry-butikker.

Niels Miles Frandsen siger afslutningsvis:

- Når jeg ser på markedsudviklingen og de mange initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2023 fortsætter den positive udvikling. Men hvis der er noget, som jeg har lært siden, jeg startede i Dagrofa Foodservice i marts 2021, så er det, at vi opererer i et uforudsigeligt marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed er blevet langt bedre rustet til at håndtere, hvad der måtte komme af udfordringer.

-hawin

27/3 2023
  • Droneaktører i ny forening

    Droneaktører i ny forening

    logistikloesninger ›Den seneste tids store fokus på droner i dansk luftrum skaber behov for at styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder på droneområdet. Nu går droneaktører sammen i en ny forening under DI
  • Flyvende døgnvagter med eget netværk

    Flyvende døgnvagter med eget netværk

    logistikloesninger ›Logistikbranchen er del af målgruppen, der kan få glæde af den selvstyrende droneteknolgi fra startup-virksomheden SKYFRR, som har fået plads i Teknologisk Instituts robotnetværk
  • Robotarrangører lancerer ny begivenhed i 2026

    Robotarrangører lancerer ny begivenhed i 2026

    logistikloesninger ›Under den fælles titel Week of Robotics går det traditionelle ROBOTBRAG til næste år sammen med konferencen NextGen Robotics LIVE i et tre-dages internationalt robotarrangement på Fyn
  • Strømlinet produktion med 3D-Vision og en robot

    Strømlinet produktion med 3D-Vision og en robot

    logistikloesninger ›Den højtteknologiske virksomhed, SENEX har med SCAPE's 3D Vision-Guided Robotics opnået en fejlfri, fleksibel og fuldautomatisk produktion af sine differenstryksensorer
  • 3D vision og robotautomation i praksis

    3D vision og robotautomation i praksis

    logistikloesninger ›Scape Technologies slår dørene op og inviterer til åbent hus, hvor gæsterne kan opleve 3D vision og robotautomation i praksis
  • BinPick skaber orden i kaos

    BinPick skaber orden i kaos

    logistikloesninger ›Teknologisk Institut og flere industrivirksomheder var samlet hos Unimec til faglig dialog om bin picking og fremtidens automatiseringsløsninger
  •  'Detector Lab' åbner hos DBI

    'Detector Lab' åbner hos DBI

    logistikloesninger ›Europa mangler faciliteter til test af røgdetekteringsprodukter. Det laver DBI nu om på med et nyt laboratorium og et tilhørende akkrediteret testområde
  • Automatiseringspris til M&J Recycling

    Automatiseringspris til M&J Recycling

    logistikloesninger ›Robotsammenslutningen DIRA har belønnet Horsensvirksomheden, som med et fuldautomatisk robotsvejseanlæg har flyttet produktionen af neddeler-udstyr tilbage fra Kina. Se video om anlægget: