DI vil kortlægge Danmark som handelsnation i 2030

DI vil kortlægge Danmark som handelsnation i 2030

Dansk Industri sender op mod 200 af landets største virksomhedsledere en invitation til at deltage i to 'summits' og drøftelser i det næste halve år om Danmark som handelsnation i 2030

DI vil med initiativet tage hul på en omfattende kortlægning af de kæmpe muligheder og store udfordringer med opbrud i forbrugeradfærd, handelsmønstre, kunstig intelligens og et hav af forskellige salgskanaler – i såvel fysiske butikker og i webshops, som er undervejs.

- Danmark har altid været en stolt handelsnation. Vores evne til at møde kundernes behov og vores dygtighed til sælge vores produkter verden over er en væsentlig forudsætning for vores velstand.

- Derfor bliver det helt afgørende, at vores erhvervsliv på tværs af brancher bliver klar til fremtidens handelsmønstre. Vi er i gang med disruption 2.0. Mange er ved at forberede sig på udviklingen, men vi skal have flere med.

- Derfor tager vi nu hul på arbejdet med Vision2030 sammen med virksomhederne, siger branchedirektør i DI Handel og chef for e-commerce i DI, Jacob Kjeldsen.

Vision2030 er slutproduktet, som de to summits og den kommende tids drøftelser skal munde ud i.

Branchedirektør i DI Handel og chef for e-commerce i DI, Jacob Kjeldsen.

Det bliver en række helt konkrete anbefalinger om, hvordan erhvervslivet kan gøre sig klar til en nær fremtid, hvor alle virksomheder er handelsvirksomheder, og hvor fysiske butikker og webshops smelter sammen.

Enorme krav fra forbrugere
- Forbrugerne stiller enorme krav til virksomhederne, når det kommer til købsoplevelsen, hvor relationen til virksomhedens værdier og forbrugernes tillid til virksomhedernes brand bliver centrale.  Vi ser også nu en tendens til, at f.eks. bekvemmelighed og personalisering er afgørende for fremtidens forbrugere.

- Samtidig går den digitale og teknologiske udvikling stærkt. Brug af generativ AI, Internet of Things, droner, robotter og andre teknologier indeholder store muligheder for øget produktivitet i virksomhederne og en sammensmeltning af de digitale og fysiske verdener, siger Jacob Kjeldsen.

I en undersøgelse fra 2023 foretaget af Accenture gav 95% af lederne i handelsvirksomhederne udtryk for, at de mener, at deres kunder ændrer sig hurtigere end deres virksomheder. Og det er ikke sikkert, at de alle tager fejl i den antagelse.

Der er flere indikationer på, at flere virksomheder, der førhen solgte til andre virksomheder, nu også sælger direkte til forbrugerne. Derfor er forbrugerne begyndt at spille en langt mere central rolle i alle detailvirksomheders drift.

Uforberedte på forandringer
World Economic Forum anslår, at 75 % af alle organisationer er uforberedte på forandringerne i og omkring deres branche, og anbefaler fremsynethed som en afgørende strategisk evne.

DI Handel har som optakt til drøftelserne udarbejdet en fremskrivning af udviklingen i handelsmønstrene i samarbejde med Institut for Fremtidsforskning.

-hawin

Se mere om Institut for Fremtidsforsknings undersøgelse og fremskrivning HER

 

21/9 2023
  • Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    logistikloesninger ›Fonden for Retfærdig Omstilling investerer 250 mio. kr. i udvikling af grønne teknologier i Syd- og Nordjylland
  • Logistikken får en hovedrolle

    Logistikken får en hovedrolle

    logistikloesninger ›Med de nye klimakrav i byggeriet, der er trådt i kraft den 1. juli, logistikken et fokusområde for byggeriet. Derfor skruer Bygma op for effektiv levering, intelligent pakning og klimadokumentation
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard