DI vil kortlægge Danmark som handelsnation i 2030

DI vil kortlægge Danmark som handelsnation i 2030

Dansk Industri sender op mod 200 af landets største virksomhedsledere en invitation til at deltage i to 'summits' og drøftelser i det næste halve år om Danmark som handelsnation i 2030

DI vil med initiativet tage hul på en omfattende kortlægning af de kæmpe muligheder og store udfordringer med opbrud i forbrugeradfærd, handelsmønstre, kunstig intelligens og et hav af forskellige salgskanaler – i såvel fysiske butikker og i webshops, som er undervejs.

- Danmark har altid været en stolt handelsnation. Vores evne til at møde kundernes behov og vores dygtighed til sælge vores produkter verden over er en væsentlig forudsætning for vores velstand.

- Derfor bliver det helt afgørende, at vores erhvervsliv på tværs af brancher bliver klar til fremtidens handelsmønstre. Vi er i gang med disruption 2.0. Mange er ved at forberede sig på udviklingen, men vi skal have flere med.

- Derfor tager vi nu hul på arbejdet med Vision2030 sammen med virksomhederne, siger branchedirektør i DI Handel og chef for e-commerce i DI, Jacob Kjeldsen.

Vision2030 er slutproduktet, som de to summits og den kommende tids drøftelser skal munde ud i.

Branchedirektør i DI Handel og chef for e-commerce i DI, Jacob Kjeldsen.

Det bliver en række helt konkrete anbefalinger om, hvordan erhvervslivet kan gøre sig klar til en nær fremtid, hvor alle virksomheder er handelsvirksomheder, og hvor fysiske butikker og webshops smelter sammen.

Enorme krav fra forbrugere
- Forbrugerne stiller enorme krav til virksomhederne, når det kommer til købsoplevelsen, hvor relationen til virksomhedens værdier og forbrugernes tillid til virksomhedernes brand bliver centrale.  Vi ser også nu en tendens til, at f.eks. bekvemmelighed og personalisering er afgørende for fremtidens forbrugere.

- Samtidig går den digitale og teknologiske udvikling stærkt. Brug af generativ AI, Internet of Things, droner, robotter og andre teknologier indeholder store muligheder for øget produktivitet i virksomhederne og en sammensmeltning af de digitale og fysiske verdener, siger Jacob Kjeldsen.

I en undersøgelse fra 2023 foretaget af Accenture gav 95% af lederne i handelsvirksomhederne udtryk for, at de mener, at deres kunder ændrer sig hurtigere end deres virksomheder. Og det er ikke sikkert, at de alle tager fejl i den antagelse.

Der er flere indikationer på, at flere virksomheder, der førhen solgte til andre virksomheder, nu også sælger direkte til forbrugerne. Derfor er forbrugerne begyndt at spille en langt mere central rolle i alle detailvirksomheders drift.

Uforberedte på forandringer
World Economic Forum anslår, at 75 % af alle organisationer er uforberedte på forandringerne i og omkring deres branche, og anbefaler fremsynethed som en afgørende strategisk evne.

DI Handel har som optakt til drøftelserne udarbejdet en fremskrivning af udviklingen i handelsmønstrene i samarbejde med Institut for Fremtidsforskning.

-hawin

Se mere om Institut for Fremtidsforsknings undersøgelse og fremskrivning HER

 

21/9 2023
  • Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    logistikloesninger ›Produktionslinje til vandmålere, dynamisk opmåling af aluminiumsprofiler og et fuldautomatisk svejseanlæg dyster i år om DIRAs Automatiseringspris, der uddeles under HI-messen
  • Danmark hænger fast i oliedyndet

    Danmark hænger fast i oliedyndet

    logistikloesninger ›Politikerne skal turde indrette økonomien til at understøtte elektrificering med et energieffektiviseringsfradrag - i stedet for at lade virksomhedernes investeringer strande i puljebureaukrati
  • Last mile-leverancer optimeret

    Last mile-leverancer optimeret

    logistikloesninger ›Den engelske specialist i oplagring og hjemmelevering af store varer, ArrowXL har valgt Descartes’ ruteplanlægningsløsning til at automatisere og effektivisere sine last mile-leverancer
  • Ny leder i Init Group

    Ny leder i Init Group

    logistikloesninger ›Init Group styrker sig til det tværorganisatoriske arbejde i virksomhedens mange afdelinger, med ny leder
  • Nemlig lancerer ny strategi

    Nemlig lancerer ny strategi

    logistikloesninger ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Strategisk brownfield-automatisering

    Strategisk brownfield-automatisering

    logistikloesninger ›Med et nyt logistikprojekt viser ODTH og Movus at brandvisionen om tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed er realiserbar i eksisterende logistikvirksomheder
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    logistikloesninger ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    logistikloesninger ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration