Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

Fleggaard har investeret massivt i onlineforretningen bl.a. med et fuldautomatisk robotlager og en click&collect-ordning. Det seneste år har det løftet onlineomsætningen med 35 procent. Og det stopper ikke her

Hos Fleggaard vil man have en bid af kagen inden for onlinehandel, hvor der er voksende summer at komme efter.

Danskernes online forbrug er steget i årevis og gjorde det igen i 2024, hvor det endte på 133 milliarder kroner, ifølge en ny analyse fra Dansk Industri.

Grænsekæden har derfor investeret et tocifret millionbeløb i onlineforretningen, og effekten kan allerede ses.

I løbet af det seneste år er der blevet klikket og hentet mere end nogensinde før hos Fleggaard. Siden 1. oktober 2024 er onlineomsætningen vokset 35 procent sammenlignet med samme periode året før.

- Vi har investeret et tocifret millionbeløb i at gøre vores onlineforretning stærkere, og vi kan se, at det lønner sig og er blevet rigtig populært hos kunderne.

- Ved at bestille online, får de adgang til et endnu større sortiment af varer. Og så får de øl, sodavand og andre varer leveret direkte til deres bagagerum, så de slipper for at skubbe tunge kundevogne igennem butikken, fortæller Lars Mose Iversen, der er direktør i Fleggaard og tilføjer:

- Af konkurrencehensyn ønsker vi ikke at oplyse den konkrete størrelse på vores investering eller onlineomsætningen i kroner og øre, men jeg kan sige, at omsætningen online udgør et solidt trecifret millionbeløb.

Fleggaard tilbyder udelukkende nethandel i form af click&collect og leverer således ikke varerne ud til kunder i Danmark.

Fuldautomatisk robotlager til millioner
Millioninvesteringen hos Fleggaard er blandt andet gået til et fuldautomatisk robotlager til pakning af kundernes onlinekøb, som blev indviet i sommeren 2023, samt nye mobiloptimerede webshops for Fleggaard- og Calle-kæderne, der blev tilgængelige i september 2024.

I dag udgør onlinekøb cirka 12 procent af Fleggaards omsætning og det tal skal vokse. Ambitionen er, at onlinekøb udgør minimum 25 procent af omsætningen inden for de næste tre år.

- Vi kan se, at indkøbskurven er større hos de kunder, der handler online, inden de besøger butikken. Det handler om, at man i ro og mag kan sidde derhjemme og finde ud af, hvad man partout skal have og hvad man kan hyggeshoppe, når man går gennem butikken.

- Vi skaber en bedre indkøbsoplevelse ved at tilbyde kunderne muligheden for at handle online. Det er noget, de gerne vil, og derfor er det også vigtigt for os, siger Lars Mose Iversen.

Ifølge Fleggaard er det både unge, ældre og alle dem midt imellem, fordelt over hele landet, der handler online på fleggaard.dk, inden de besøger grænsebutikkerne.

-hawin

26/3 2025
  • Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    logistikloesninger ›Fonden for Retfærdig Omstilling investerer 250 mio. kr. i udvikling af grønne teknologier i Syd- og Nordjylland
  • Logistikken får en hovedrolle

    Logistikken får en hovedrolle

    logistikloesninger ›Med de nye klimakrav i byggeriet, der er trådt i kraft den 1. juli, logistikken et fokusområde for byggeriet. Derfor skruer Bygma op for effektiv levering, intelligent pakning og klimadokumentation
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard