Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

Fleggaard har investeret massivt i onlineforretningen bl.a. med et fuldautomatisk robotlager og en click&collect-ordning. Det seneste år har det løftet onlineomsætningen med 35 procent. Og det stopper ikke her

Hos Fleggaard vil man have en bid af kagen inden for onlinehandel, hvor der er voksende summer at komme efter.

Danskernes online forbrug er steget i årevis og gjorde det igen i 2024, hvor det endte på 133 milliarder kroner, ifølge en ny analyse fra Dansk Industri.

Grænsekæden har derfor investeret et tocifret millionbeløb i onlineforretningen, og effekten kan allerede ses.

I løbet af det seneste år er der blevet klikket og hentet mere end nogensinde før hos Fleggaard. Siden 1. oktober 2024 er onlineomsætningen vokset 35 procent sammenlignet med samme periode året før.

- Vi har investeret et tocifret millionbeløb i at gøre vores onlineforretning stærkere, og vi kan se, at det lønner sig og er blevet rigtig populært hos kunderne.

- Ved at bestille online, får de adgang til et endnu større sortiment af varer. Og så får de øl, sodavand og andre varer leveret direkte til deres bagagerum, så de slipper for at skubbe tunge kundevogne igennem butikken, fortæller Lars Mose Iversen, der er direktør i Fleggaard og tilføjer:

- Af konkurrencehensyn ønsker vi ikke at oplyse den konkrete størrelse på vores investering eller onlineomsætningen i kroner og øre, men jeg kan sige, at omsætningen online udgør et solidt trecifret millionbeløb.

Fleggaard tilbyder udelukkende nethandel i form af click&collect og leverer således ikke varerne ud til kunder i Danmark.

Fuldautomatisk robotlager til millioner
Millioninvesteringen hos Fleggaard er blandt andet gået til et fuldautomatisk robotlager til pakning af kundernes onlinekøb, som blev indviet i sommeren 2023, samt nye mobiloptimerede webshops for Fleggaard- og Calle-kæderne, der blev tilgængelige i september 2024.

I dag udgør onlinekøb cirka 12 procent af Fleggaards omsætning og det tal skal vokse. Ambitionen er, at onlinekøb udgør minimum 25 procent af omsætningen inden for de næste tre år.

- Vi kan se, at indkøbskurven er større hos de kunder, der handler online, inden de besøger butikken. Det handler om, at man i ro og mag kan sidde derhjemme og finde ud af, hvad man partout skal have og hvad man kan hyggeshoppe, når man går gennem butikken.

- Vi skaber en bedre indkøbsoplevelse ved at tilbyde kunderne muligheden for at handle online. Det er noget, de gerne vil, og derfor er det også vigtigt for os, siger Lars Mose Iversen.

Ifølge Fleggaard er det både unge, ældre og alle dem midt imellem, fordelt over hele landet, der handler online på fleggaard.dk, inden de besøger grænsebutikkerne.

-hawin

26/3 2025
  • Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    logistikloesninger ›Speditøren American Lamprecht tilbyder nu sine kunder opdateringer i realtid om deres luft- og søtransporter. Oplysningerne hentes via Descartes' avancerede sporingsløsning, der er integreret med virksomhedens transportfakturerings- og regnskabssystem
  •   AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    logistikloesninger ›Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning
  •  Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    logistikloesninger ›Største enkeltstående investering på logistikområdet - nyt ultramoderne lager skal styrke Lemvigh-Müllers markedsposition og forberede virksomheden til fremtiden
  • 250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    logistikloesninger ›Sidste år omdeltes omkring 250 mio. personlige breve, aviser, pakker og magasiner til danskerne. Selvom omdelingen er under forandring i disse år, tyder alt på, at de fysiske breve fortsætter med at være en del af hverdag herhjemme – og derfor er der også brug for postkasser i fremtiden
  • Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    logistikloesninger ›Canadian Robotics Council (CRC) og Odense Robotics, som er de respektive nationale robotklynger fra de to lande, har underskrevet en hensigtserklæring, der skal uddybe samarbejdet om innovation og anvendelse af robotteknologi. Aftalen blev underskrevet på Hannover Messe tidligere på måneden
  • Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    logistikloesninger ›Automationsvirksomheden RoboTool, har netop leveret et nyt avanceret anlæg til effektiv palletering af æg hos Danæg
  • Rhenus udvider direktionen

    Rhenus udvider direktionen

    logistikloesninger ›Den globale logistikvirksomhed med afdelinger i bl.a. Horsens og Hvidovre, udvider antallet af medlemmer i direktionen fra fire til syv medlemmer. Det sker for at drive vækst og transformation yderligere frem
  • Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    logistikloesninger ›AI-robotter, der kan opfatte og reagere på den virkelige verden og selv tilpasse sig forholdene i disse dage for første gang præsenteret i kommercielt anvendelige løsninger. Det sker på messen NVDIA GTC-messen i San Jose i USA