Effekten af chaufførmangel kan begrænses ved hjælp af ruteoptimering

Effekten af chaufførmangel kan begrænses ved hjælp af ruteoptimering

Samtidig med at behovet for og kravene til levering øges, daler antallet af chauffører. Det lægger et stort pres på arbejdsgiveren om at fastholde og finde nye chauffører. Med ruteoptimering kan chaufførernes produktivitet dog øges betydeligt. Descartes har løsningen

I løbet af de seneste uger har vi kunnet læse om manglen på chauffører i Storbritannien, og hvordan det har ført til tomme hylder i butikkerne.

Også i Norden ser vi samme tendens – der er ikke nok chauffører til at dække leveringsbehovet, en situation der ikke ser ud til at ændre sig i de kommende år med tanke på den hurtigt voksende e-handel.

For at mindske effekten af chaufførmanglen bliver arbejdsgiverne nødt til at gøre en indsats for at holde på de eksisterende chauffører og øge produktiviteten hos dem, der allerede findes i organisationen. Her kan ruteoptimering spille en vigtig rolle.

Ved at implementere dynamisk ruteoptimering kan chaufførens leveringskapacitet øges med helt op til 35 procent. I større organisationer vil det svare til at ansætte yderligere ti chauffører.

Vigtigheden af at holde på chaufførerne
At holde på chaufførerne er afgørende. Fragtkørsel kan være meget belastende, især når dårligt planlagte ruter gør, at chaufførerne må kæmpe for at nå deres leveringer inden for køretiden.

Det høje stressniveau, som chaufførerne udsættes for, gør, at mange søger job i en anden branche.

Anvendelsen af machine learning, ML, inden for ruteoptimering kan være med til at fastholde chaufførerne ved at planlægge individuelle ruter baseret på førerens produktivitet.

Machine learning kan også kortlægge, hvilke chauffører der udfører opgaverne på kortere tid end planlagt, og af den grund kan gøre flere stop.

Pågens skridt mod klimasmart og effektiv transport
Et eksempel på en virksomhed, der har effektiviseret transporten, er Pågen.

Samtidig med at butikkerne skal betjenes på bedste vis med levering inden for forskellige tidsvinduer, skal chaufførerne også i deres rolle som sælgere sørge for kundekontinuitet og afholde de obligatoriske pauser.

Ved hjælp af ruteplanlægningsværktøjer fra Descartes får Pågen den bedste udnyttelse af virksomhedens 400 biler og sikrer en normal 40 timers arbejdsuge for sine chauffører.

Der er ingen hurtig løsning på problemet med chaufførmangel. Samtidig med at arbejdsgiverne fortsætter indsatsen med at tiltrække nye chauffører, bør de også lægge vægt på at gøre de eksisterende chauffører mere effektive og sørge for, at de bliver i organisationen.

Strategisk ruteoptimering er vigtigt for at øge kapaciteten hos de eksisterende og i stigende grad knappe chaufførressourcer.

-hawin

 

5/11 2021
  • Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    logistikloesninger ›Martin Seier, 48 år kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg. Her har han været direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe, tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark
  •  Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    logistikloesninger ›Hvordan kan danske virksomheder fremtidssikre sig ved hjælp af robotberedskab og kunstig Intelligens? Det er temaet ved ROBOTBRAG 2025, som Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk (DIRA) arrangerer i Odense den 8. og 9. maj
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Nyt center skal modne Danmark til usikker fremtid

    Nyt center skal modne Danmark til usikker fremtid

    logistikloesninger ›Oprettelsen af Resilienscenter Danmark skal styrke udviklingen af viden og løsninger, der kan hjælpe virksomheder og organisationer med at leve op til nye krav om øget robusthed. Centret samler de syv danske GTS-institutters indsats for at fremme vækst og eksport af resiliensteknologi
  • Ahlsell henter ny logistikdirektør i egne rækker

    Ahlsell henter ny logistikdirektør i egne rækker

    logistikloesninger ›Ahlsell Danmark har udnævnt sin distributionschef gennem 15 år, Morten Laumann, som ny logistikdirektør. Samtidig har virksomheden samlet al drift i én operationel enhed under divisionsdirektør Henrik Krabbe, som med en kommerciel tilgang til logistik vil tage kundeoplevelsen til næste niveau
  • Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    logistikloesninger ›De nyeste tendenser inden for truck og materiel til varehåndering på lageret lægger vejen forbi LogiMAT 2025 i Stuttgart. Fleksible og skalerbare løsninger, som optimerer varehåndteringen og giver operatørerne komfortable og ergonomiske arbejdsforhold, er blandt de mange løsninger, som samtidig afspejler, at der er stor efterspørgsel på automation og emissionsfrit materiel
  • Når der går sport i logistikken

    Når der går sport i logistikken

    logistikloesninger ›Sport Event Denmark vil styrke den danske sporteventindustri og et af midlerne handler om effektiv, smidig og sikker eventlogistik. Derfor har eventrådgiveren og -planlæggeren indgået et partnerskab med logistikvirksomheden DB Schenker
  • Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    logistikloesninger ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer