Effekten af chaufførmangel kan begrænses ved hjælp af ruteoptimering

Effekten af chaufførmangel kan begrænses ved hjælp af ruteoptimering

Samtidig med at behovet for og kravene til levering øges, daler antallet af chauffører. Det lægger et stort pres på arbejdsgiveren om at fastholde og finde nye chauffører. Med ruteoptimering kan chaufførernes produktivitet dog øges betydeligt. Descartes har løsningen

I løbet af de seneste uger har vi kunnet læse om manglen på chauffører i Storbritannien, og hvordan det har ført til tomme hylder i butikkerne.

Også i Norden ser vi samme tendens – der er ikke nok chauffører til at dække leveringsbehovet, en situation der ikke ser ud til at ændre sig i de kommende år med tanke på den hurtigt voksende e-handel.

For at mindske effekten af chaufførmanglen bliver arbejdsgiverne nødt til at gøre en indsats for at holde på de eksisterende chauffører og øge produktiviteten hos dem, der allerede findes i organisationen. Her kan ruteoptimering spille en vigtig rolle.

Ved at implementere dynamisk ruteoptimering kan chaufførens leveringskapacitet øges med helt op til 35 procent. I større organisationer vil det svare til at ansætte yderligere ti chauffører.

Vigtigheden af at holde på chaufførerne
At holde på chaufførerne er afgørende. Fragtkørsel kan være meget belastende, især når dårligt planlagte ruter gør, at chaufførerne må kæmpe for at nå deres leveringer inden for køretiden.

Det høje stressniveau, som chaufførerne udsættes for, gør, at mange søger job i en anden branche.

Anvendelsen af machine learning, ML, inden for ruteoptimering kan være med til at fastholde chaufførerne ved at planlægge individuelle ruter baseret på førerens produktivitet.

Machine learning kan også kortlægge, hvilke chauffører der udfører opgaverne på kortere tid end planlagt, og af den grund kan gøre flere stop.

Pågens skridt mod klimasmart og effektiv transport
Et eksempel på en virksomhed, der har effektiviseret transporten, er Pågen.

Samtidig med at butikkerne skal betjenes på bedste vis med levering inden for forskellige tidsvinduer, skal chaufførerne også i deres rolle som sælgere sørge for kundekontinuitet og afholde de obligatoriske pauser.

Ved hjælp af ruteplanlægningsværktøjer fra Descartes får Pågen den bedste udnyttelse af virksomhedens 400 biler og sikrer en normal 40 timers arbejdsuge for sine chauffører.

Der er ingen hurtig løsning på problemet med chaufførmangel. Samtidig med at arbejdsgiverne fortsætter indsatsen med at tiltrække nye chauffører, bør de også lægge vægt på at gøre de eksisterende chauffører mere effektive og sørge for, at de bliver i organisationen.

Strategisk ruteoptimering er vigtigt for at øge kapaciteten hos de eksisterende og i stigende grad knappe chaufførressourcer.

-hawin

 

5/11 2021
  • DB Cargo indfører solcelledrevet sporing til godsvogne

    DB Cargo indfører solcelledrevet sporing til godsvogne

    logistikloesninger ›Konventionelle elektroniske enheder har ofte svært ved at klare de barske miljøforhold i jernbanetransporten. Men en speciel IoTgo Track-Solar fra Giesecke+Devrient kan sikre overvågning og styring af godset
  • Interrolls transportbånd kåret som årets specialitet på IFOY

    Interrolls transportbånd kåret som årets specialitet på IFOY

    logistikloesninger ›MCP PLAY er en intelligent styringsløsning til modulære transportbånd, der gør det hurtigt og enkelt at opsætte systemer til håndtering af varer op til 50 kilo. Løsningen sparer energi og øger gennemstrømningen, og juryen kalder den et regulært paradigmeskift inden for transportteknologi
  • Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    logistikloesninger ›Fonden for Retfærdig Omstilling investerer 250 mio. kr. i udvikling af grønne teknologier i Syd- og Nordjylland
  • Logistikken får en hovedrolle

    Logistikken får en hovedrolle

    logistikloesninger ›Med de nye klimakrav i byggeriet, der er trådt i kraft den 1. juli, logistikken et fokusområde for byggeriet. Derfor skruer Bygma op for effektiv levering, intelligent pakning og klimadokumentation
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert