Goodyears levering af dæk til Le Mans kræver optimal logistik

Goodyears levering af dæk til Le Mans kræver optimal logistik

Le Mans indtager en stolt plads i FIA World Endurance Championships kalender som et omrejsende højhastighedscirkus med nogle af verdens mest avancerede teknologier og de største talenter inden for motorsport. Og når det handler om de logistiske dækmæssige udfordringer, er der heller ingen, der kan sammenlignes med Le Mans

Når bilerne kan stille op til start i hundredårsudgaven af 24-timers Le Mans lørdag den 10. juni, skyldes det tusindvis af timers forberedelse og opsætning. Dette gælder også for Goodyear, som er eneleverandør af dæk til LMP2-klassen.

Le Mans er det løb i hele sæsonen, der kræver mest planlægning og flest ressourcer. Hvert team har brug for betydeligt mere for at kunne køre problemfrit i 24 timer.

På vej til sejren i 2022 tilbagelagde Team Jota f.eks. 369 omgange (5.028 km) eller det, der svarer til over 16 Formel 1 Grand Prix-distancer.

I løbet af de sidste par sæsoner har Goodyear arbejdet på at reducere det samlede antal dæk, der bruges hver weekend. Det sker bl.a. ved at udvide anvendelsesvinduet for både slick- og våddæk. Dette afspejler udviklingen i Goodyears prisbelønnede sortiment af vejdæk, som er designet til at håndtere hele spektret af sommer-, vinter- og helårsforhold.

I løbet af weekenden vil der blive brugt over 2.500 dæk, som transporteres på 10 lastbiler fra Goodyears produktionsanlæg i Hanau, Tyskland, til Le Mans. Mere end 65 af Goodyears teammedlemmer rejser til Le Mans for at støtte de forskellige teams.

Ud over det sædvanlige Le Mans-udstyrsstykke er Goodyear i år også involveret i Garage 56-projektet, som sammen med Hendrick Motorsport og Chevrolet får NASCAR til at vende tilbage til Le Mans for første gang siden 1976. Projektet har krævet et skræddersyet dækudviklingsprogram, der samler Goodyears ekspertise inden for både enduranceløb og NASCAR.

Udviklingsarbejdet til Garage 56 har fundet sted på to kontinenter med flere hold af ingeniører. I løbet af 10 test i de seneste 12 måneder er der blevet tilbagelagt næsten 10.000 km som forberedelse til Le Mans.

Support i paddocken: Arbejde i døgndrift
Arbejdet slutter ikke, når dækkene ankommer til banen. Goodyears dedikerede team af montører servicerer dæk døgnet rundt for at sikre, at teamene får deres tildelte sæt til tiden.

Mere end en uge før løbet indretter Goodyear-ingeniører monteringsområderne i paddocken. Hvert team skal modtage deres dæk på det rigtige tidspunkt, så de er klar til inspektion og endelig oppumpning.

Dækkene transporteres fra monteringsområdet til garagerne, hvor de skal monteres på bilerne. Når de brugte dæk returneres til Goodyear, analyseres et udvalg af dem i monteringsområdet, inden de genanvendes.

Hvert team får tildelt seks sæt slickdæk til træningen og 14 sæt til løbet og kvalifikationen. Antallet af våddæk er ubegrænset. Goodyears dedikerede dækingeniører indgår i hvert enkelt team for at tage vare på alle dækbehov, og de arbejder ofte med det samme team hele sæsonen igennem.

Den støtte, Goodyears ingeniører yder, omfatter også rådgivning af holdene om den bedste opsætning og vejledning i forhold til løbsstrategi.

For at holde styr på forbruget af dæk er den nyeste RFID-teknologi (Radio Frequency Identification Tag) installeret i hvert enkelt dæk. Det er en hjælp til at kontrollere dækkenes tilstand og sikrer, at dækkene er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

Goodyear har været medvirkende til udviklingen og indførelsen af RFID, og de var den første dækproducent, der indførte teknologien i motorsporten i 2008.

Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA, Goodyear:

- Forberedelserne til Le Mans er sæsonens største opgave, og planlægningen begynder flere måneder i forvejen. Alle medlemmer af Goodyear-teamet deler en passion for racerløb, og det er derfor vi kontinuerligt har været i stand til at levere innovation.

- Selv om Le Mans er det mest krævende for de enkelte teams, er startfeltet typisk meget større end ved en gennemsnitlig WEC-begivenhed, fordi vi også byder teams fra European Le Mans Series (ELMS) velkommen. Vi er glade for fortsat at kunne støtte dette udvidede startfelt i kalenderens mest ikoniske løb.

- Vores team af dækmontører, ingeniører og det bredere supportteam arbejder alle sammen for at gøre hvert enkelt arrangement til en succes. Når det gælder udfordringerne i Le Mans, er Goodyears ekspertteam klar til det hele.

-hawin

2/6 2023
  • Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    logistikloesninger ›Produktionslinje til vandmålere, dynamisk opmåling af aluminiumsprofiler og et fuldautomatisk svejseanlæg dyster i år om DIRAs Automatiseringspris, der uddeles under HI-messen
  • Danmark hænger fast i oliedyndet

    Danmark hænger fast i oliedyndet

    logistikloesninger ›Politikerne skal turde indrette økonomien til at understøtte elektrificering med et energieffektiviseringsfradrag - i stedet for at lade virksomhedernes investeringer strande i puljebureaukrati
  • Last mile-leverancer optimeret

    Last mile-leverancer optimeret

    logistikloesninger ›Den engelske specialist i oplagring og hjemmelevering af store varer, ArrowXL har valgt Descartes’ ruteplanlægningsløsning til at automatisere og effektivisere sine last mile-leverancer
  • Ny leder i Init Group

    Ny leder i Init Group

    logistikloesninger ›Init Group styrker sig til det tværorganisatoriske arbejde i virksomhedens mange afdelinger, med ny leder
  • Nemlig lancerer ny strategi

    Nemlig lancerer ny strategi

    logistikloesninger ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Strategisk brownfield-automatisering

    Strategisk brownfield-automatisering

    logistikloesninger ›Med et nyt logistikprojekt viser ODTH og Movus at brandvisionen om tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed er realiserbar i eksisterende logistikvirksomheder
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    logistikloesninger ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    logistikloesninger ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration