Goodyears levering af dæk til Le Mans kræver optimal logistik

Goodyears levering af dæk til Le Mans kræver optimal logistik

Le Mans indtager en stolt plads i FIA World Endurance Championships kalender som et omrejsende højhastighedscirkus med nogle af verdens mest avancerede teknologier og de største talenter inden for motorsport. Og når det handler om de logistiske dækmæssige udfordringer, er der heller ingen, der kan sammenlignes med Le Mans

Når bilerne kan stille op til start i hundredårsudgaven af 24-timers Le Mans lørdag den 10. juni, skyldes det tusindvis af timers forberedelse og opsætning. Dette gælder også for Goodyear, som er eneleverandør af dæk til LMP2-klassen.

Le Mans er det løb i hele sæsonen, der kræver mest planlægning og flest ressourcer. Hvert team har brug for betydeligt mere for at kunne køre problemfrit i 24 timer.

På vej til sejren i 2022 tilbagelagde Team Jota f.eks. 369 omgange (5.028 km) eller det, der svarer til over 16 Formel 1 Grand Prix-distancer.

I løbet af de sidste par sæsoner har Goodyear arbejdet på at reducere det samlede antal dæk, der bruges hver weekend. Det sker bl.a. ved at udvide anvendelsesvinduet for både slick- og våddæk. Dette afspejler udviklingen i Goodyears prisbelønnede sortiment af vejdæk, som er designet til at håndtere hele spektret af sommer-, vinter- og helårsforhold.

I løbet af weekenden vil der blive brugt over 2.500 dæk, som transporteres på 10 lastbiler fra Goodyears produktionsanlæg i Hanau, Tyskland, til Le Mans. Mere end 65 af Goodyears teammedlemmer rejser til Le Mans for at støtte de forskellige teams.

Ud over det sædvanlige Le Mans-udstyrsstykke er Goodyear i år også involveret i Garage 56-projektet, som sammen med Hendrick Motorsport og Chevrolet får NASCAR til at vende tilbage til Le Mans for første gang siden 1976. Projektet har krævet et skræddersyet dækudviklingsprogram, der samler Goodyears ekspertise inden for både enduranceløb og NASCAR.

Udviklingsarbejdet til Garage 56 har fundet sted på to kontinenter med flere hold af ingeniører. I løbet af 10 test i de seneste 12 måneder er der blevet tilbagelagt næsten 10.000 km som forberedelse til Le Mans.

Support i paddocken: Arbejde i døgndrift
Arbejdet slutter ikke, når dækkene ankommer til banen. Goodyears dedikerede team af montører servicerer dæk døgnet rundt for at sikre, at teamene får deres tildelte sæt til tiden.

Mere end en uge før løbet indretter Goodyear-ingeniører monteringsområderne i paddocken. Hvert team skal modtage deres dæk på det rigtige tidspunkt, så de er klar til inspektion og endelig oppumpning.

Dækkene transporteres fra monteringsområdet til garagerne, hvor de skal monteres på bilerne. Når de brugte dæk returneres til Goodyear, analyseres et udvalg af dem i monteringsområdet, inden de genanvendes.

Hvert team får tildelt seks sæt slickdæk til træningen og 14 sæt til løbet og kvalifikationen. Antallet af våddæk er ubegrænset. Goodyears dedikerede dækingeniører indgår i hvert enkelt team for at tage vare på alle dækbehov, og de arbejder ofte med det samme team hele sæsonen igennem.

Den støtte, Goodyears ingeniører yder, omfatter også rådgivning af holdene om den bedste opsætning og vejledning i forhold til løbsstrategi.

For at holde styr på forbruget af dæk er den nyeste RFID-teknologi (Radio Frequency Identification Tag) installeret i hvert enkelt dæk. Det er en hjælp til at kontrollere dækkenes tilstand og sikrer, at dækkene er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

Goodyear har været medvirkende til udviklingen og indførelsen af RFID, og de var den første dækproducent, der indførte teknologien i motorsporten i 2008.

Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA, Goodyear:

- Forberedelserne til Le Mans er sæsonens største opgave, og planlægningen begynder flere måneder i forvejen. Alle medlemmer af Goodyear-teamet deler en passion for racerløb, og det er derfor vi kontinuerligt har været i stand til at levere innovation.

- Selv om Le Mans er det mest krævende for de enkelte teams, er startfeltet typisk meget større end ved en gennemsnitlig WEC-begivenhed, fordi vi også byder teams fra European Le Mans Series (ELMS) velkommen. Vi er glade for fortsat at kunne støtte dette udvidede startfelt i kalenderens mest ikoniske løb.

- Vores team af dækmontører, ingeniører og det bredere supportteam arbejder alle sammen for at gøre hvert enkelt arrangement til en succes. Når det gælder udfordringerne i Le Mans, er Goodyears ekspertteam klar til det hele.

-hawin

2/6 2023
  • Medarbejderboom hos Körber

    Medarbejderboom hos Körber

    logistikloesninger ›Efterspørgslen på smart intralogistikteknologi stiger over hele verden. Det skaber behov for flere jobs hos leverandøren, Körber Supply Chain
  • Sealing System og BILA Group er igen sammen på HI

    Sealing System og BILA Group er igen sammen på HI

    logistikloesninger ›På en fælles stand fortæller virksomhederne bl.a. om leverede turnkeyløsninger til førende virksomheder, og fremviser PALOMAT'er, AGV'er og robotter i aktion
  • Fødevarelogistik til campingfolket

    Fødevarelogistik til campingfolket

    logistikloesninger ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Salg af lufthavn skal give plads til logistikcenter

    Salg af lufthavn skal give plads til logistikcenter

    logistikloesninger ›Ringkøbing-Skjern Kommune vil sælge Stauning Lufthavn med bl.a. 500.000 m2, så ny ejer kan opføre store logistikfaciliteter på det attraktive område i Vestjylland
  • DB Cargo indfører solcelledrevet sporing til godsvogne

    DB Cargo indfører solcelledrevet sporing til godsvogne

    logistikloesninger ›Konventionelle elektroniske enheder har ofte svært ved at klare de barske miljøforhold i jernbanetransporten. Men en speciel IoTgo Track-Solar fra Giesecke+Devrient kan sikre overvågning og styring af godset
  • Interrolls transportbånd kåret som årets specialitet på IFOY

    Interrolls transportbånd kåret som årets specialitet på IFOY

    logistikloesninger ›MCP PLAY er en intelligent styringsløsning til modulære transportbånd, der gør det hurtigt og enkelt at opsætte systemer til håndtering af varer op til 50 kilo. Løsningen sparer energi og øger gennemstrømningen, og juryen kalder den et regulært paradigmeskift inden for transportteknologi
  • Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    logistikloesninger ›Fonden for Retfærdig Omstilling investerer 250 mio. kr. i udvikling af grønne teknologier i Syd- og Nordjylland
  • Logistikken får en hovedrolle

    Logistikken får en hovedrolle

    logistikloesninger ›Med de nye klimakrav i byggeriet, der er trådt i kraft den 1. juli, logistikken et fokusområde for byggeriet. Derfor skruer Bygma op for effektiv levering, intelligent pakning og klimadokumentation