Højsæson for logistikydelser

Højsæson for logistikydelser

Julen står for døren og Black Friday er lige op over. Årets mest hæsblæsende weekend og måned for forbrugere og detailhandlere nærmer sig. FDIH-analyse viser, at logistikservice er blevet en afgørende faktor, når der skal lokkes kunder til netbutikkerne. Best Transport hilser det hele velkommen med nye fleksible leveringsmuligheder

Årets travleste periode for detailhandlen nærmer sig med Black Friday rundt om hjørnet efterfulgt af julemåneden, hvor onlinebestillinger, vareleveringer og e-mailkvitteringer sprøjtes ud over hele landet.

Ifølge FDIH’s nyeste logistikanalyse er det ikke kun de bedste tilbud, der sikrer butikkerne en afgørende fordel i kampen om de shoppelystne danskere. Hele 54% af de danske butikker anser ekspreslevering som en konkurrenceparameter, hvilket er en stigning på 16 procentpoint sammenlignet med sidste år.

I praksis er det dog kun 22% af butikkerne, der på nuværende tidspunkt tilbyder samme-dag-levering, hvilket har fået Best Transport til at skrue op for fleksibiliteten i transportvirksomhedens løsninger, så tilbuds- og juleshoppingen kan blive endnu lettere for både detailhandlen og forbrugerne.

- Det er en god tid på året for detailhandlere, og vi er stolte af vores særlige tilbud med aften- og ekspresleveringer i hovedstadsområdet, så forbrugerne herfra kan stå med deres Black Friday-produkter før sengetid. På samme måde kan netbutikker med vores services sikre, at forbrugerne kan bestille de sidste julegaver den 23. december og få dem leveret om aftenen. Vi råder over 100 biler i Danmark, og vi kører alle ugens dage. Det gør Best Transport til en fleksibel samarbejdspartner, siger Kitte Filtenborg, direktør for Best Transport i Danmark.

På tværs af Danmark, Norge og Sverige forventer Best Transport en stigning på 60 % i antallet af leverancer på dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.

Efterspørgsel efter fleksibilitet
Det var blandt andet Best Transports succes med aften- og hjemmeleveranceser mellem kl. 18-22 i Sverige, der for et par år siden fik den svenske transportvirksomhed til at etablere sig på det danske marked.

Og siden udvidelsen til dansk jord har pilen kun peget opad for Best Transport, hvilket førte til opkøbet af transportvirksomheden Kurérgruppen i sommer. De store ambitioner fortsætter ind i 2020, hvor målsætningen er at etablere aftenlevering uden for Hovedstadsområdet startende med Aarhus efterfulgt af Odense, Aalborg og Trekantområdet.

- Vi er meget spændte på fremtiden, hvor vi ser et stort potentiale for at udrulle aftenlevering til flere af de andre store byer. Netbutikkerne har gjort det let at shoppe, men det skal også være let at få varen. Det er klart, at man som forbrugere hellere vil have sit indkøb leveret hjem til hoveddøren fremfor at skulle afhente det i en pakkeshop.

- Irritationsmomentet vokser kun, hvis fx pakkeshoppen er lukket, når man har mulighed for at hente varen, eller en pakke er blevet væk mellem de andre pakker. Man kan miste kunder på ikke at kunne levere som efterspurgt, siger Kitte Filtenborg og fortsætter:

- De fleste er som regel altid hjemme efter kl. 18, og med aftenleverancerne har vi en hitrate tæt på 100 %.

Det set-up er ikke kun for Nethandel, men også en ny mulighed for detailhandel. ”Ship from shop”, hvor detailhandel sender varerne direkte ud fra deres butik. Det giver en presset detailhandel en ekstra konkurrencefordel for at bibeholde deres kunder ved den yderligere service.

- Den trend ses i de større byer såsom London og Stockholm. Så mon ikke at danskerne får øjnene op for denne mulighed? Vi er allerede i dialog med nogle af de større detailbutikker omkring det.   

-hawin

 

Læs mere om FDIH's logistikanalyse her

26/11 2019
  • Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    logistikloesninger ›Produktionslinje til vandmålere, dynamisk opmåling af aluminiumsprofiler og et fuldautomatisk svejseanlæg dyster i år om DIRAs Automatiseringspris, der uddeles under HI-messen
  • Danmark hænger fast i oliedyndet

    Danmark hænger fast i oliedyndet

    logistikloesninger ›Politikerne skal turde indrette økonomien til at understøtte elektrificering med et energieffektiviseringsfradrag - i stedet for at lade virksomhedernes investeringer strande i puljebureaukrati
  • Last mile-leverancer optimeret

    Last mile-leverancer optimeret

    logistikloesninger ›Den engelske specialist i oplagring og hjemmelevering af store varer, ArrowXL har valgt Descartes’ ruteplanlægningsløsning til at automatisere og effektivisere sine last mile-leverancer
  • Ny leder i Init Group

    Ny leder i Init Group

    logistikloesninger ›Init Group styrker sig til det tværorganisatoriske arbejde i virksomhedens mange afdelinger, med ny leder
  • Nemlig lancerer ny strategi

    Nemlig lancerer ny strategi

    logistikloesninger ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Strategisk brownfield-automatisering

    Strategisk brownfield-automatisering

    logistikloesninger ›Med et nyt logistikprojekt viser ODTH og Movus at brandvisionen om tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed er realiserbar i eksisterende logistikvirksomheder
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    logistikloesninger ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    logistikloesninger ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration