Højsæson for logistikydelser
Julen står for døren og Black Friday er lige op over. Årets mest hæsblæsende weekend og måned for forbrugere og detailhandlere nærmer sig. FDIH-analyse viser, at logistikservice er blevet en afgørende faktor, når der skal lokkes kunder til netbutikkerne. Best Transport hilser det hele velkommen med nye fleksible leveringsmuligheder
Årets travleste periode for detailhandlen nærmer sig med Black Friday rundt om hjørnet efterfulgt af julemåneden, hvor onlinebestillinger, vareleveringer og e-mailkvitteringer sprøjtes ud over hele landet.
Ifølge FDIH’s nyeste logistikanalyse er det ikke kun de bedste tilbud, der sikrer butikkerne en afgørende fordel i kampen om de shoppelystne danskere. Hele 54% af de danske butikker anser ekspreslevering som en konkurrenceparameter, hvilket er en stigning på 16 procentpoint sammenlignet med sidste år.
I praksis er det dog kun 22% af butikkerne, der på nuværende tidspunkt tilbyder samme-dag-levering, hvilket har fået Best Transport til at skrue op for fleksibiliteten i transportvirksomhedens løsninger, så tilbuds- og juleshoppingen kan blive endnu lettere for både detailhandlen og forbrugerne.
- Det er en god tid på året for detailhandlere, og vi er stolte af vores særlige tilbud med aften- og ekspresleveringer i hovedstadsområdet, så forbrugerne herfra kan stå med deres Black Friday-produkter før sengetid. På samme måde kan netbutikker med vores services sikre, at forbrugerne kan bestille de sidste julegaver den 23. december og få dem leveret om aftenen. Vi råder over 100 biler i Danmark, og vi kører alle ugens dage. Det gør Best Transport til en fleksibel samarbejdspartner, siger Kitte Filtenborg, direktør for Best Transport i Danmark.
På tværs af Danmark, Norge og Sverige forventer Best Transport en stigning på 60 % i antallet af leverancer på dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Efterspørgsel efter fleksibilitet
Det var blandt andet Best Transports succes med aften- og hjemmeleveranceser mellem kl. 18-22 i Sverige, der for et par år siden fik den svenske transportvirksomhed til at etablere sig på det danske marked.
Og siden udvidelsen til dansk jord har pilen kun peget opad for Best Transport, hvilket førte til opkøbet af transportvirksomheden Kurérgruppen i sommer. De store ambitioner fortsætter ind i 2020, hvor målsætningen er at etablere aftenlevering uden for Hovedstadsområdet startende med Aarhus efterfulgt af Odense, Aalborg og Trekantområdet.
- Vi er meget spændte på fremtiden, hvor vi ser et stort potentiale for at udrulle aftenlevering til flere af de andre store byer. Netbutikkerne har gjort det let at shoppe, men det skal også være let at få varen. Det er klart, at man som forbrugere hellere vil have sit indkøb leveret hjem til hoveddøren fremfor at skulle afhente det i en pakkeshop.
- Irritationsmomentet vokser kun, hvis fx pakkeshoppen er lukket, når man har mulighed for at hente varen, eller en pakke er blevet væk mellem de andre pakker. Man kan miste kunder på ikke at kunne levere som efterspurgt, siger Kitte Filtenborg og fortsætter:
- De fleste er som regel altid hjemme efter kl. 18, og med aftenleverancerne har vi en hitrate tæt på 100 %.
Det set-up er ikke kun for Nethandel, men også en ny mulighed for detailhandel. ”Ship from shop”, hvor detailhandel sender varerne direkte ud fra deres butik. Det giver en presset detailhandel en ekstra konkurrencefordel for at bibeholde deres kunder ved den yderligere service.
- Den trend ses i de større byer såsom London og Stockholm. Så mon ikke at danskerne får øjnene op for denne mulighed? Vi er allerede i dialog med nogle af de større detailbutikker omkring det.
-hawin
Læs mere om FDIH's logistikanalyse her