Hvem køber hvad på nettet?

Hvem køber hvad på nettet?

Børnefamilierne er de flittigste netshoppere, det grå guld bruger flest penge og de unge køber tøj på nettet. Det viser analyse fra FDIH, der har kortlagt danskernes e-handelsforbrug

Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen har kigget på tallene, og hun er ikke overrasket over, at de ældre ligger i den digitale top:

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet.

Det er endnu en gang de midaldrende forbrugere, der skal have en særlig stor tak fra danske netbutikker. Gruppen med forbrugere i alderen fra 51 til 64 år har nemlig for alvor taget nettet til sig, og de er ikke bange for at åbne den digitale pung. Det grå guld står således for næsten en tredjedel (28 %) af det samlede danske netforbrug.

Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen har kigget på tallene, og hun er ikke overrasket over, at de ældre ligger i den digitale top:

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet.

De midaldrende klikker ifølge analysen på købsknappen 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kr. pr. køb. Dermed har de det højeste gennemsnitsforbrug. Til sammenligning trykker børnefamilierne køb fire gange om måneden, hvor de handler for 870 kr. pr gang.

De digitale unge mangler købekraft

Der bliver ofte talt om de digitale unge, der ubesværet bevæger sig rundt på nettet, hvor de shopper, deler og liker. FDIHs analyse viser dog, at de unge blot står for en tiendedel af alle handler og syv % af det samlede forbrug. Ifølge Ann Lehmann Erichsen er det dog ikke et udtryk for manglende digitalisering hos de unge:

- Det økonomiske råderum hos ungdommen er mindre end hos mange af de andre grupper, og så har de nogle andre behov. Derfor bruger de penge på tøj, sko og streaming fremfor rejser, dagligvarer og hårde hvidevarer. Der er med andre ord ingen grund til at bruge penge, man ikke har, på ting, man ikke har behov for.

Forbrugereksperten understreger også, at de ældres forbrug smitter af på de unge:

- Det kan godt ske, at det er mor, der bestiller rejsen, eller farfar, der køber computeren, men ofte så inviterer de jo sønnike og svigerdatter med på turen til Toscana eller sender computeren videre.

-hawin

1/3 2017
  • Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    logistikloesninger ›Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg
  • Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    logistikloesninger ›MiR introducerer MC600 som åbner for automatisering af flere opgaver som palletering, håndtering af varer og betjening af industrielle maskiner. Cobotten kombinerer kombinerer mobiliteten fra den autonome MiR600 med præcisionen og styrken fra Universal Robots robotarme
  • UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    logistikloesninger ›UPS Healthcare udvider sine løsninger til højværdiforsendelser på det danske og europæiske marked. Med introduktionen af UPS Pickup Point og UPS Premier Platinum får sundhedsvirksomheder i Danmark, og i flere andre lande i Europa, adgang til avancerede logistikservices, som sikrer forbedret kontrol og effektivitet i laboratorie- og medicinske forsendelser
  • Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    logistikloesninger ›Jan Bisgaard Sørensen fra BILA Group er kåret som Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland. Med en baggrund som ingeniør og overtagelsen af majoriteten af virksomheden i 2002 har han stået i spidsen for en markant vækstperiode, der har gjort BILA Group til en førende aktør inden for automatiseringsløsninger
  • Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    logistikloesninger ›Jan Kaihøj er tiltrådt den nyoprettede stilling den 1. november. Han kommer fra en stilling som Vice President, Industry hos Schneider Electric, hvor han var ansvarlig for Industry Business Division, først i Danmark og senest for hele Norden og Baltikum
  • AI Accelerator skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

    AI Accelerator skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

    logistikloesninger ›Universal Robots (UR), den danske producent af kollaborative robotter præsenterer nu et nyt brugervenligt hardware- og software-toolkit, der vil fremme udviklingen af AI-drevne cobot-applikationer
  • Zetes investerer i Robotize

    Zetes investerer i Robotize

    logistikloesninger ›Leverandøren af løsninger til forsyningskædens processer, Zetes har investeret i Robotize, en dansk robotvirksomhed, der er kendt for sine autonome mobile robotter
  • Transport- og logistikbranchen er den største aftager af robotter

    Transport- og logistikbranchen er den største aftager af robotter

    logistikloesninger ›Mere end hver anden professionelle servicerobot, der blev solgt i 2023, blev bygget til anvendelsesklassen transport og logistik. Salget steg med 35 %, og der blev solgt næsten 113.000 enheder i 2023, viser rapport fra International Federation of Robotics (IFR)