Hvem køber hvad på nettet?

Hvem køber hvad på nettet?

Børnefamilierne er de flittigste netshoppere, det grå guld bruger flest penge og de unge køber tøj på nettet. Det viser analyse fra FDIH, der har kortlagt danskernes e-handelsforbrug

Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen har kigget på tallene, og hun er ikke overrasket over, at de ældre ligger i den digitale top:

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet.

Det er endnu en gang de midaldrende forbrugere, der skal have en særlig stor tak fra danske netbutikker. Gruppen med forbrugere i alderen fra 51 til 64 år har nemlig for alvor taget nettet til sig, og de er ikke bange for at åbne den digitale pung. Det grå guld står således for næsten en tredjedel (28 %) af det samlede danske netforbrug.

Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen har kigget på tallene, og hun er ikke overrasket over, at de ældre ligger i den digitale top:

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet.

De midaldrende klikker ifølge analysen på købsknappen 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kr. pr. køb. Dermed har de det højeste gennemsnitsforbrug. Til sammenligning trykker børnefamilierne køb fire gange om måneden, hvor de handler for 870 kr. pr gang.

De digitale unge mangler købekraft

Der bliver ofte talt om de digitale unge, der ubesværet bevæger sig rundt på nettet, hvor de shopper, deler og liker. FDIHs analyse viser dog, at de unge blot står for en tiendedel af alle handler og syv % af det samlede forbrug. Ifølge Ann Lehmann Erichsen er det dog ikke et udtryk for manglende digitalisering hos de unge:

- Det økonomiske råderum hos ungdommen er mindre end hos mange af de andre grupper, og så har de nogle andre behov. Derfor bruger de penge på tøj, sko og streaming fremfor rejser, dagligvarer og hårde hvidevarer. Der er med andre ord ingen grund til at bruge penge, man ikke har, på ting, man ikke har behov for.

Forbrugereksperten understreger også, at de ældres forbrug smitter af på de unge:

- Det kan godt ske, at det er mor, der bestiller rejsen, eller farfar, der køber computeren, men ofte så inviterer de jo sønnike og svigerdatter med på turen til Toscana eller sender computeren videre.

-hawin

1/3 2017
  • Brug af AI halter hos SMV-produktionsvirksomhederne

    Brug af AI halter hos SMV-produktionsvirksomhederne

    logistikloesninger ›Ny rapport fra Teknologisk Institut afdækker, at knap to ud af tre SMV-produktionsvirksomheder er AI-afventende på fabriksgulvet. Det er mangel på viden og ikke teknologierne, der er den største barriere for at indfri potentialet
  • Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    logistikloesninger ›Et Autostoreanlæg på det belgiske Maria Middelares hospitalsvæsens centrale logistikcenter skal effektivisere driften og varehåndteringen for flere hospitaler og reducere trafikale risici. Dematic har leveret systemet
  • Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    logistikloesninger ›Element Logic implementerer én samlet skandinavisk organisation fra 1. januar 2026 med danske Nikolaj Bjørn Eriksen i spidsen
  • Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    logistikloesninger ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Teknologi er afgørende for vækst

    Teknologi er afgørende for vækst

    logistikloesninger ›AI og automatisering er, ifølge Descartes' 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study, nøglefaktorer for vækst i et usikkert globalt logistikmiljø
  • Pitstop i himlen

    Pitstop i himlen

    logistikloesninger ›På anbefaling af forsvarschefen er forsvarsforligskredsen orienteret om, at den kommende lufttanknings- og transportkapacitet placeres på Flyvestation Karup
  • Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    logistikloesninger ›Et enstemmigt folketing har i dag vedtaget lov om krigsforsikring. Loven sikrer, at den danske handelsflåde kan sejle videre i tilfælde af krig og opretholde afgørende forsyningskæder
  • To familievirksomheder - en vision

    To familievirksomheder - en vision

    logistikloesninger ›Med overtagelsen af Dantra Group udvider Hoyer Group serviceporteføljen, ekspertisen og netværket for kunder i hele Europa og resten af verden