Innovation bliver belønnet med IFOY-priser
Vinderne af IFOY AWARD 2023 blev fundet for få måneder siden. Repræsentanter for Agilox, Crown, DS Automotion, Hunic og Still modtog den internationale intralogistikpris ved Award Night i Dortmunder U. Jungheinrich tog to af trofæerne, der også er kendt som ‘intralogistikkens Oscar’
Den internationale pris International Intralogistics and Forklift Truck of the Year, IFOY AWARD, som har den tyske forbundsminister for økonomi og klimabeskyttelse, Robert Habeck, som protektor, er kendt verden over.
I 2023 var 21 virksomheder med 23 produkter og løsninger finalister i den 11. udgave af konkurrencen. Det er flere end nogensinde før.
- Juryen traf en af sine hårdeste beslutninger i april og sendte et signal med ønsket om mere teknologi i logistikken. Allerede under IFOY Test Days blev det klart, at niveauet blandt årets finalister var højt. Og nogle er langt foran deres konkurrenter på markedet med hensyn til innovation og kundefordele.
- Deres produkter og løsninger bliver fremtidens målestok for moderne distributionscentre, sagde Anita Würmser, formand for IFOY-juryen ved priseventen.
Blandt deltagerne ved IFOY AWARD-prisuddellingen var blandt andet Dr. Johannes Söllner (administrerende direktør, Geis Industrial Services), Prof. Dr. h. c. Michael ten Hompel (administrerende direktør, Fraunhofer IML), Steffen Bersch (bestyrelsesformand, VDMA Materials Handling and Intralogistics Association), Thomas Westphal (borgmester i Dortmund), Bettina Baumann (grundlægger af Baumann Paletten), Udo Schmidt (Vice President Europe, Cascade Europe) og Peter Trapp (CIO, HGK Häfen und Güterverkehr Köln).
Omkring 200 gæster fra erhvervsliv, videnskab, politik og medierne deltog i eventen, da IFOY-priserne blev uddelt til vinderne i Dortmunder U.
Agilox ODM og Crown SP 1500
I kategorien ‘Automated Guided Vehicle (AGV/AMR)’ vandt AGILOX ODM. Den omnidirektionelle dolly transporter er en smart logistikrobot til små lastbærere.
Takket være X-Swarm-teknologien finder dolly-løsningen selv den hurtigste vej gennem produktions- eller logistikmiljøet. Juryen fremhævede blandt andet de autonome funktioner, som gør det muligt for dolly’en at undgå forhindringer på ruten.
Vinderen i kategorien "Warehouse Truck highlifter" blev Crown med SP 1500, som er en truck til ordrepluk. Den scorede point for ydeevne, effektivitet og ergonomi.
IFOY's Innovation Check fremhæver da også den ‘unikke ergonomi med mange konfigurationsmuligheder, der er udviklet ud fra studier ude hos kunderne’.
Den vægter også ‘anvendelsen i forskellige gangbredder, en unik individuelt justerbar betjening samt det fremragende udsyn’ højt.
DS Automotion Arcos og Hunic SoftExo
I kategorien ‘Intralogistics Software’ tog DS Automotion et trofæ med hjem for sin Arcos Køretøjsoftware.
IT-systemet gør for første gang variabel kørsel mellem faste zoner mulig for AGV- og AMR-flåder og samtidig opnå fleksibel undvigelse og fri navigation med én fleksibel køretøjssoftware (plannable autonomy).
I kombination med kooperativ navigation, som gør det muligt for robotterne at foretage koordinerede undvigemanøvrer, giver det ifølge juryen en meget effektiv løsning, der også kan integrere køretøjer fra andre producenter via VDA 5050-interface.
I alt fem unge virksomheder konkurrerede i år om prisen i kategorien ‘Start-up of the Year’. I det tætte kapløb overbeviste Hunic til sidst juryen med SoftExo Lift.
Det passive exoskelet er et ekstremt let, men effektivt løfte- og bærehjælpemiddel. Medarbejderne bliver understøttet med op til 21 %, når de løfter og bærer varer.
Kroppen aflastes med op til 50 %. Desuden bliver brugeren gjort opmærksom på forkerte bevægelser. Ifølge jurymedlemmerne ligger det store innovative spring i, at exoskelettet er designet udelukkende af elastiske materialer.
Jungheinrich og Jungheinrich
Jungheinrich vandt i kategorien ‘Special of the Year’ med sit ‘addedVIEW fork camera’. Det fuldt digitale kamera med stregkodescanning til truckens gaffelaggregat reducerer fejl ved lagring og afhentning.
Det forhindrer forkert registrerede vare- eller lagerplaceringer i Warehouse Management System (WMS) og dermed lange søgetider, returneringer eller tab af varer.
Kameraet aflæser stregkoder direkte på lageret, sammenligner dem med specifikationerne i WMS og markerer korrekte og forkerte rum med farve, når køretøjet passerer.
Kvittering sker ved styretøjet. Selv om de enkelte teknologier ikke i sig selv er nye, ‘skal kombinationen i den eksemplariske implementering betragtes som meget innovativ’, lød juryens begrundelse.
Med sejren i kategorien ‘Intralogistikrobot’ sikrede den fleksible, hurtige og effektive, PowerCube Jungheinrich den anden pris.
Det automatiserede, kompakte kasse-lagringssystem med adgang nedefra giver mulighed for let vedligeholdelse og variable loftshøjder.
Juryen fremhævede flere nyskabelser, bl.a. en lastvægt til kasser med en vægt på op til 50 kilo og en hurtigopladningsfunktion, så robotterne kan køre døgnet rundt uden nedetid.
Still EXH 16
Intralogistikleverandøren Still vandt en af de eftertragtede priser for EXH 16 i kategorien ‘Warehouse Truck lowlifter’-kategorien.
Trucken er en del af EXH 14-20 Plus-serien - håndstyrede lavtløftere og lignende med ekstra løft til ordreplukning.
Det kompakte design sammen med det funktionelle styrestangshoved og de deraf følgende forbedringer med hensyn til betjening og køreegenskaber er klassificeret som ‘utvivlsomt ny’ af IFOY Innovation Check.
EXH viser dermed, at det stadig er muligt at skabe innovative løsninger i denne truckklasse.