Jungheinrich skærper fokus på helhedsløsningerJungheinrich er klar til at gå hele vejen for at hjælpe kunderne. Man løser opgaver med projektering, planlægning, design, uvikling, etablering og installation af hele projekter.

Jungheinrich skærper fokus på helhedsløsninger

Levering af integrerede lagerløsninger, hvor rullebaner, kranudstyr, shuttleenheder, reoler og gaffeltruck spiller sammen i en samlet løsning, er i vækst hos Jungheinrich. Det er først og fremmest brugen af automatiske truck, som trækker udviklingen i denne retning i Danmark, fortæller salgschef hos Jungheinrich Morten Snitgaard Juul

Af Hans Windeløv

Vi lever i en digital tidsalder. Digitale løsninger har da også for længst gjort sit indtog i logistikverdenen. En af de leverandører af udstyr til håndtering af gods og varer på lagre, terminaler, distributionscentre og produktionsvirksomheder, som er med på den digitale trend, er Jungheinrich.

Jungheinrich er først og fremmes kendt som en af verdens største producenter af gaffeltruck. Men med de digitale løsningers indtog rettede virksomheden allerede for flere år siden blikket mod integrerede lagerløsninger, hvor truck spiller sammen med conveyor systemer, reoler, shuttleudstyr og en øget grad af automatik.

I dag udgør komplette lagerløsninger en del af produktporteføljen, og man er faktisk i stand til at levere alt, lige fra en enkelt palletruck til et helt og komplet automatiseret lager.

De store helhedsmæssige løsninger har man leveret flere af i eksempelvis Tyskland, Schweitz, Rusland og Slovenien. Og pilen peger da også i den retning, når det handler om de opgaver, man løser i Danmark. Det fortæller salgschef hos Jungheinrich, Morten Snitgaard Juul.

Helheden skal optimeres

- Virksomheder, der håndterer rigtig mange varer, efterspørger i stigende grad løsninger, som effektiviserer og forenkler deres processer. Rigtig mange kigger på mulighederne for at få optimeret helheden, og derfor følger de med i, hvordan situationen ser ud hos leverandørerne. Herhjemme er der faktisk rigtigt stor interesse for, hvad vi kan levere. Vi har da også en god dialog med flere virksomheder, som ser en stor fordel i, at løsningen kommer fra en og samme leverandør.

- Selv om vi mange steder stadig bliver forbundet med gaffeltruck, er der altså flere og flere virksomheder, som har lagt mærke til den udvikling, vi har gennemgået inden for det, vi kalder ’Solutions’, altså de komplette lagerløsninger.  Vi har jo i forvejen stor ekspertise i at hjælpe kunderne med at få truckflåden til at spille optimalt sammen med resten af lageret og de mange forskellige processer der.

- Nu leverer vi så hele pakken selv, med automatiske truck, it-systemer – herunder WMS – reoler, kransystemer, conveyorløsninger og meget andet. Ja, faktisk kan vi bygge hele lageret. Hvis en kunde har en grund og skal have lageret placeret der, kan man altså sagtens ringe til os. ’Green field’ – er navnet på den slags totalløsninger, siger Morten Snitgaard Juul og kommer ind på, at Jungheinrich har løst flere af sådanne opgaver i udlandet.

- I Danmark bliver vi stadig forbundet meget med gaffeltruck og warehouse maskiner, men man er altså begyndt at se potentialet med de automatiske truck, som vi har leveret og installeret komplet med software og styringssystemer mange steder i Danmark, uddyber han.

Omkostningstung drift i Danmark

Det er blandt andet den omkostningstunge drift i Danmark, som får mange virksomheder til at overveje øget automation. Og når man overvejer de mange effektiviseringsmæssige fordele, der er forbundet med automatisering, er der også nogle, som overvejer at tage skridtet fuldt ud og får et fuldt integreret set-up installeret i samarbejde med Jungheinrich.

- Vi rådgiver i alle faser af projektet. Fra planlægningen til design, opførelse og installation af den samlede integrerede løsning med udstyr og it-systemer, siger Morten Snitgaard Juul.

Jungheinrich er også klar til at gå ind og effektivisere eksisterende løsninger og optimere dem.

- I Danmark har vi lavet løsninger, hvor vi får det eksisterende set-up til at spille sammen med nyt udstyr. Her er først og fremmest tale om, at vi har leveret automatiske lagertruck hos forskellige kunder. Vi undersøger kundens lager og det eksisterende set-up og beregner og analyserer, hvad det er for en løsning, som er påkrævet i forhold til fremtidens behov.

- Stort set alle løsninger er forskellige og er altså skræddersyede, så kunderne får lige præcis det set-up, som optimerer deres drift, både i forhold til tidseffektivisering, ressourseforbrug og økonomiske omkostninger. Det får en øget værdiskabelse, og dermed bliver de til attraktive samarbejdspartnere i en lang række sammenhænge over for deres kunder, siger han.

Differentierede løsninger

Han forklarer, at man hos Jungheinrich godt kan mærke, at der er gang i en transformation ude på lagrene. Langt flere lagre og produktionsvirksomheder end tidligere overvejer både optimering med automation og også helhedsmæssige løsninger. De helt store koncerner fokuserer kraftigt på effektivisering og driftsbesparelser, og her er det ofte ’green-field’-løsningerne, som er sagen.

- Men mange mindre virksomheder kan drage fordel af teknologien. Vi leverer differentierede løsninger, der matcher de enkelte virksomheder uaset størrelse. Via de partnerskaber, vi bygger op med kunderne, er vi altid i stand til at videreudvikle løsningerne, hvis kunderne er interesserede, siger Morten Snitgaard Juul.

Jungheinrich udvikler hele tiden sortimentet af gaffeltruck.  Også her er der fokus på energibesparelser, effektivisering og bæredygtighed.  Det betyder, at man altid kan levere det mest effektive materiel til varehåndtering, uanset om det skal spille sammen med en hel integreret løsning, eller det er en stand-alone-truck-løsning.

 


 

 

13/12 2016
  • Brug af AI halter hos SMV-produktionsvirksomhederne

    Brug af AI halter hos SMV-produktionsvirksomhederne

    logistikloesninger ›Ny rapport fra Teknologisk Institut afdækker, at knap to ud af tre SMV-produktionsvirksomheder er AI-afventende på fabriksgulvet. Det er mangel på viden og ikke teknologierne, der er den største barriere for at indfri potentialet
  • Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    logistikloesninger ›Et Autostoreanlæg på det belgiske Maria Middelares hospitalsvæsens centrale logistikcenter skal effektivisere driften og varehåndteringen for flere hospitaler og reducere trafikale risici. Dematic har leveret systemet
  • Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    logistikloesninger ›Element Logic implementerer én samlet skandinavisk organisation fra 1. januar 2026 med danske Nikolaj Bjørn Eriksen i spidsen
  • Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    logistikloesninger ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Teknologi er afgørende for vækst

    Teknologi er afgørende for vækst

    logistikloesninger ›AI og automatisering er, ifølge Descartes' 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study, nøglefaktorer for vækst i et usikkert globalt logistikmiljø
  • Pitstop i himlen

    Pitstop i himlen

    logistikloesninger ›På anbefaling af forsvarschefen er forsvarsforligskredsen orienteret om, at den kommende lufttanknings- og transportkapacitet placeres på Flyvestation Karup
  • Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    logistikloesninger ›Et enstemmigt folketing har i dag vedtaget lov om krigsforsikring. Loven sikrer, at den danske handelsflåde kan sejle videre i tilfælde af krig og opretholde afgørende forsyningskæder
  • To familievirksomheder - en vision

    To familievirksomheder - en vision

    logistikloesninger ›Med overtagelsen af Dantra Group udvider Hoyer Group serviceporteføljen, ekspertisen og netværket for kunder i hele Europa og resten af verden