Klar med live update på CO2-udledning fra affaldFor at lette den administrative byrde hos virksomheder har affaldsvirksomheden Junkbusters netop lanceret en ny og forbedret version af deres digitaliserede affaldsrapport. Foto: PR

Klar med live update på CO2-udledning fra affald

Den digitale affaldsvirksomhed, Junkbusters arbejder hådt på at skabe mere bæredygtige løsninger til affaldshåndtering. Virksomheden har udviklet en ny affaldsrapport, der kan beregne genanvendelsesgraden og CO2-aftrykket fra det bygge- og erhvervsaffald, de håndterer

Rester af plastik, træ, papir og glas bliver dagligt kasseret hos virksomheder over hele landet, og der er tale om rigtig store mængder affald.

Med de store mængder affald følger nye og tidskrævende miljøkrav i affaldsdokumentationen for den enkelte virksomhed.

For at lette den administrative byrde hos virksomheder i for eksempel produktionsindustrien eller indenfor byggeri og anlæg, har affaldsvirksomheden Junkbusters netop lanceret en ny og forbedret version af deres digitale affaldsrapport. Udviklingsarbejdet har taget det meste af 2022 og har krævet en del mere udviklingsarbejde, end der først var planlagt

– Nu kan virksomhederne få et hurtigt og transparant billede af, hvad der sker med affaldet, og samtidig slipper de for at grave sig gennem endeløse papirbunker for at få et fyldestgørende overblik, siger Steffen Rasmussen, der er stifter og CEO hos Junkbusters.

CO2-besparelser i fokus
Ifølge Junkbusters-direktøren er løbende overblik over især CO2-udledning de seneste par år blevet et vigtigt målepunkt for kunderne, og det faktum satte tidligt i processen sit præg på udviklingen af den nye affaldsrapport.

– Stort set alt, der rimer på bæredygtighed, måles i, hvor meget CO2 man sparer miljøet for. Den tendens har også sneget sig ind i virksomhedernes affaldshåndtering, og derfor var det helt oplagt og nødvendigt at tage denne funktion med i systemets opgradering, fortæller Steffen Rasmussen.

Den nye funktion i it-løsningen giver virksomheder et klart og opdateret billede af, hvor meget CO2 der produceres periodisk eller total set på mange forskellige parametre.

Det kan for eksempel være per afhentning, per byggeplads, per affaldstype såvel per tidsperiode eller per ordre.

Rapporterne genereres blandt andet ud fra data som antal kørte kilometer, hvilken slags lastbil der anvendes, om den kører på gas eller diesel samt hvilket sorteringsanlæg, affaldet leveres til, da behandlingen af affald kan være meget forskellig ud fra hvor den afleveres.

– Servicen er udviklet i samarbejde med firmaet, BeWo, som er eksperter på området for CO2- udledning. BeWo´s ekspertise med GHG-protokoller og CO2, sammenlagt med vores viden om branchen og genanvendelse, er mundet ud i et helt unikt og markedsledende rapporteringsværktøj, som ikke bare arbejder med gennemsnitsbetragtninger, udtaler Steffen Rasmussen.

Data er nøglen
Affaldsrapporten fra Junkbusters kan tilgås via et dashboard, hvor kunderne for eksempel kan monitorere, hvor meget affald der er hentet fra hver enkel adresse, samt hvor meget der går til genanvendelse og nyttiggøres til energi og deponi.

– Vi hører fra mange af vores kunder, at de ikke blot bruger de tilgængelige oplysninger som dokumentation i deres ESG-rapporterer. Mange tager skridtet videre og bruger informationerne i både det strategiske arbejde og på et mere operationelt niveau i de enkelte teams. De benytter sig altså af muligheden for at træffe små og store beslutninger ud fra data og ikke ud fra deres egen mavefornemmelse, siger Steffen Rasmussen.

Steffen Rasmussen fortæller desuden, at Junkbusters allerede har stærke og veludbyggede samarbejder med landets bedste sorteringsanlæg, hvor op til 99 procent af affaldet genanvendes eller nyttiggøres.

Men trods dette er der stor forskel på behandlingen af affaldet på de enkelte anlæg, hvorfor der er behov for en rapportering, som tager højde for dette.

-hawin

14/6 2023
  • Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    logistikloesninger ›Martin Seier, 48 år kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg. Her har han været direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe, tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark
  •  Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    logistikloesninger ›Hvordan kan danske virksomheder fremtidssikre sig ved hjælp af robotberedskab og kunstig Intelligens? Det er temaet ved ROBOTBRAG 2025, som Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk (DIRA) arrangerer i Odense den 8. og 9. maj
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Nyt center skal modne Danmark til usikker fremtid

    Nyt center skal modne Danmark til usikker fremtid

    logistikloesninger ›Oprettelsen af Resilienscenter Danmark skal styrke udviklingen af viden og løsninger, der kan hjælpe virksomheder og organisationer med at leve op til nye krav om øget robusthed. Centret samler de syv danske GTS-institutters indsats for at fremme vækst og eksport af resiliensteknologi
  • Ahlsell henter ny logistikdirektør i egne rækker

    Ahlsell henter ny logistikdirektør i egne rækker

    logistikloesninger ›Ahlsell Danmark har udnævnt sin distributionschef gennem 15 år, Morten Laumann, som ny logistikdirektør. Samtidig har virksomheden samlet al drift i én operationel enhed under divisionsdirektør Henrik Krabbe, som med en kommerciel tilgang til logistik vil tage kundeoplevelsen til næste niveau
  • Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    logistikloesninger ›De nyeste tendenser inden for truck og materiel til varehåndering på lageret lægger vejen forbi LogiMAT 2025 i Stuttgart. Fleksible og skalerbare løsninger, som optimerer varehåndteringen og giver operatørerne komfortable og ergonomiske arbejdsforhold, er blandt de mange løsninger, som samtidig afspejler, at der er stor efterspørgsel på automation og emissionsfrit materiel
  • Når der går sport i logistikken

    Når der går sport i logistikken

    logistikloesninger ›Sport Event Denmark vil styrke den danske sporteventindustri og et af midlerne handler om effektiv, smidig og sikker eventlogistik. Derfor har eventrådgiveren og -planlæggeren indgået et partnerskab med logistikvirksomheden DB Schenker
  • Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    logistikloesninger ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer