Miljøansvar står højt på agendaen

Miljøansvar står højt på agendaen

Der hersker en vis ambivalens hos forbrugeren, når det drejer sig om hjemmelevering af indkøbte varer. Forbrugere elsker bekvemmeligheden ved hjemmelevering, men er samtidig bekymrede for leverancernes klimaaftryk. Det fremgår af en ny undersøgelse om hjemmelevering og kundetilfredshed, som Descartes for nylig har fået udført

73 procent af de adspurgte i Norden oplyste, at de har leverancens klimaaftryk i tankerne, når de bestiller varer hjem online.

Selvom mange forhandlere i øjeblikket ser rekordhøje online salgstal, bør de være bevidste om, at kunderne vil forvente mere bæredygtige leverancer med lav miljøpåvirkning i fremtiden.

Dette gælder især for forhandlere, der henvender sig til yngre målgrupper. Studiet viser, at forbrugerens miljøbevidsthed stiger, jo yngre forbrugeren er, med et højeste niveau på 86 procent for gruppen mellem 18 og 24 år.

Også i Postnords seneste rapport over e-handelen i Europa står miljøspørgsmålet højt på dagsordenen for forbrugerne.

Rapporten viser blandt andet, at cirka 30 procent af danskerne aktivt vælger at handle online for at mindske klimaaftrykket.
 
Hos Descartes mener man derfor, at virksomheder bør se forbrugernes stigende miljøbevidsthed som en mulighed for ikke bare at gøre deres kunder tilfredse, men også for at kunne forbedre virksomhedens produktivitet og bundlinje.

Ifølge leverandøren af løsninger inden for strategisk ruteoptimering, transportoptimering og toldhåndtering findes der flere måder at gøre hjemmelevering mere miljøvenlige på – hvor det i dag er muligt at kombinere forbedret klimaaftryk og øget effektivitet i leverancerne.
 
Forskellige forbrugere har nemlig forskellige krav og indgangsvinkler til forventning af levering. En del forbrugere vil f.eks. have leverancen så hurtigt som muligt, andre så billigt som muligt. Og nu altså stadig oftere på den mest miljøvenlige måde.

I undersøgelsen spurgte Descartes forbrugerne, hvor interesserede de er i leveringsrelaterede tjenester, og de tre mest valgte leveringsalternativer havde positive miljøkonsekvenser.

Ved at konsolidere kundens ordrer over en uge samt anvende drop box-faciliteter, kan forhandlere reducere antallet af leverancer til kunden, hvilket reducerer leveringsomkostningerne og antallet af kørte kilometer. Det har altså både en positiv effekt på miljøet og forhandlerens driftsomkostninger.
 
En anden måde er at bruge økoleverancer. Med økoleverancer menes leveringsalternativer, som ligger inden for eksisterende leveringsvinduer og derfor kræver kortere kørselsstrækninger.

Mindre brændstof betyder lavere CO2-udledninger, og derfor er denne tilgang et mere miljøvenligt alternativ.

Takket være de reducerede kørselsstrækninger, der er nødvendige for at gennemføre leveringen (typisk ca. 20 procent sammenlignet med standardleverancer), er økoleverancer de mest CO2-besparende og omkostningseffektive.

Det er en "win-win"-situation for både kunden og forhandleren.
 
Hos Descartes ser man en sammenhæng mellem de miljøvenlige muligheder for hjemmelevering og tilgang, der giver resultater – og som desuden adskiller sig fra, hvordan de fleste forhandlere arbejder.
 
For det første skal forhandlere gå fra en situationsbaseret leveranceplanlægning til ordrebaseret leveranceplanlægning. Denne tilgang tager ikke kun højde for bestillingerne til den enkelte kunde, men tager også højde for hele kundebasen.

For det andet skal leveringsalternativerne kunne præsenteres dynamisk for kunderne, når det drejer sig om at informere dem om leverancens miljøpåvirkning.
 
Denne kombination, mener man, gør det muligt for kunderne at vælge miljøbevidste leverancer og med stor sandsynlighed også at reducere omkostningerne til hjemmelevering for forhandleren.

-hawin

 

3/3 2022
  • Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    logistikloesninger ›Martin Seier, 48 år kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg. Her har han været direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe, tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark
  •  Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    logistikloesninger ›Hvordan kan danske virksomheder fremtidssikre sig ved hjælp af robotberedskab og kunstig Intelligens? Det er temaet ved ROBOTBRAG 2025, som Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk (DIRA) arrangerer i Odense den 8. og 9. maj
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Nyt center skal modne Danmark til usikker fremtid

    Nyt center skal modne Danmark til usikker fremtid

    logistikloesninger ›Oprettelsen af Resilienscenter Danmark skal styrke udviklingen af viden og løsninger, der kan hjælpe virksomheder og organisationer med at leve op til nye krav om øget robusthed. Centret samler de syv danske GTS-institutters indsats for at fremme vækst og eksport af resiliensteknologi
  • Ahlsell henter ny logistikdirektør i egne rækker

    Ahlsell henter ny logistikdirektør i egne rækker

    logistikloesninger ›Ahlsell Danmark har udnævnt sin distributionschef gennem 15 år, Morten Laumann, som ny logistikdirektør. Samtidig har virksomheden samlet al drift i én operationel enhed under divisionsdirektør Henrik Krabbe, som med en kommerciel tilgang til logistik vil tage kundeoplevelsen til næste niveau
  • Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    logistikloesninger ›De nyeste tendenser inden for truck og materiel til varehåndering på lageret lægger vejen forbi LogiMAT 2025 i Stuttgart. Fleksible og skalerbare løsninger, som optimerer varehåndteringen og giver operatørerne komfortable og ergonomiske arbejdsforhold, er blandt de mange løsninger, som samtidig afspejler, at der er stor efterspørgsel på automation og emissionsfrit materiel
  • Når der går sport i logistikken

    Når der går sport i logistikken

    logistikloesninger ›Sport Event Denmark vil styrke den danske sporteventindustri og et af midlerne handler om effektiv, smidig og sikker eventlogistik. Derfor har eventrådgiveren og -planlæggeren indgået et partnerskab med logistikvirksomheden DB Schenker
  • Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    logistikloesninger ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer