Move 2018 samler og inspirerer logistikbranchen

Move 2018 samler og inspirerer logistikbranchen

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen - Move 2018 i Fredericia samler branchen til et fælles blik på de mange udfordringer - både nationale og globale

I maj har Messe C Fredericia premiere på Move 2018, Danmarks nye fagmesse for logistikbranchen, og den store forhåndsinteresse tyder på, at messen rammer plet som et udstillings- og konferencekoncept for fremtiden.

- Vi oplever en meget positiv bevågenhed fra aktører og interessenter, der har en vital interesse i logistikbranchens fremtid i Danmark, og det er netop dem, Move henvender sig til, konstaterer Jørgen Kronborg, projektleder i Messe C.

Han understreger, at Move også vil have et EU- og et globalt udsyn:

- Vi er gode til logistik i Danmark, og vi ligger blandt andet centralt på Scan-Med korridoren, der trækker en linje fra den russiske grænse til Middelhavet. Vi er forbundet til resten af verden via de 3000-4000 lastbiler, der dagligt krydser Danmarks grænse, foruden skibe, fly og tog i stort tal. Men vi kan og skal ikke alene fokusere på Danmark, når vi taler logistik. Vi er helt og aldeles afhængige af, hvad der sker i verden omkring os, fastslår Jørgen Kronborg.

Ifølge projektlederen er der både muligheder, udfordringer og endda trusler i vores omverden.

- De rigtig store spillere på logistikmarkedet er ikke danske, og dem er man tvunget til at forholde sig til som dansk aktør. Man må også reagere på de strømninger, der udspringer af et ændret forbrugermønster, og deraf følgende krav til både godsmængder, leveringssikkerhed, leveringshastigheder med videre, siger han.

I det perspektiv er der åbenlyse fordele ved, at logistikbranchen i Danmark rykker sammen i bussen. Ingen kan klare sig alene i konkurrencen overfor de kræfter, der buldrer frem i verden omkring os.

Men typisk er det nødvendige overblik og udsyn begrænset for den enkelte interessent og aktør, der ofte er optaget af den daglige drift og måske ikke har de nødvendige ressourcer til at følge udviklingen og tænke bredt og langsigtet. Det skal Move 2018 gerne bidrage til at ændre.

- Når man som besøgende - eksempelvis som ejer eller ansat i en logistikvirksomhed -  forlader Move 2018, skal man meget gerne være blevet "rusket lidt op" og være inspireret til at tænke over sin virksomhed eller sit job i relation til logistikbranchens nære og fjerne fremtid, fortæller Jørgen Kronborg.  

Moves eksistensberettigelse er at samle et felt af udstillere og et konferenceprogram, der sammen indkredser nogle af de både nære og mere langsigtede temaer og udfordringer, som logistikbranchen har foran sig nationalt og globalt.

- Vi håber, rigtig mange branchefolk vil komme og blive inspireret af den viden, der spredes fra scenerne i konferenceprogrammet, og det værktøj, der kan løse nogle af udfordringerne, repræsenteret ved en bred vifte af udstillere, der har konkrete bud på forskellige løsninger i logistikbranchen, siger Jørgen Kronborg.

Han betoner, at både konference- og udstillingsdelen vil afspejle temaerne.

- Vi er i kontakt med mange spændende udstillere og indlægsholdere, der alle brænder efter at bidrage til viden og inspiration overfor de besøgende fra alle dele af logistikbranchen. Besøgsmålgruppen er blandt andre repræsentanter fra vognmænd, warehouse/lager, havne/maritime erhverv, uddannelse, TPL, digitalisering og automatisering, investering, E-commerce med videre, oplyser Jørgen Kronborg. Han tilføjer, at der stadig er ledige pladser, hvis man ønsker at udstille.

-hawin

8/1 2018
  • Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    logistikloesninger ›De nyeste tendenser inden for truck og materiel til varehåndering på lageret lægger vejen forbi LogiMAT 2025 i Stuttgart. Fleksible og skalerbare løsninger, som optimerer varehåndteringen og giver operatørerne komfortable og ergonomiske arbejdsforhold, er blandt de mange løsninger, som samtidig afspejler, at der er stor efterspørgsel på automation og emissionsfrit materiel
  • Når der går sport i logistikken

    Når der går sport i logistikken

    logistikloesninger ›Sport Event Denmark vil styrke den danske sporteventindustri og et af midlerne handler om effektiv, smidig og sikker eventlogistik. Derfor har eventrådgiveren og -planlæggeren indgået et partnerskab med logistikvirksomheden DB Schenker
  • Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    logistikloesninger ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Jungheinrich styrker ledelsesteamet

    Jungheinrich styrker ledelsesteamet

    logistikloesninger ›Camilla Walentin Olsson, som er ny Enablement Director i logistikvirksomheden indtræder i teamet for Danmark og Sverige. Fremover er hun ansvarlig for leje af trucks, salg af brugte trucks og værkstederne i begge lande
  • Innovationer booster logistikindustrien

    Innovationer booster logistikindustrien

    logistikloesninger ›Beumer Group udstiller på LogiMAT i marts måned. På messen i Stuttgart viser leverandøren udstyr som effektiviserer logistikprocesserne og gør dem mere simple
  • AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    logistikloesninger ›Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena