Mulighed for grønt brændstof er afgørende for valget af logistikpartner
DHL Global Forwarding oplever stigende efterspørgsel på bæredygtige transportløsninger, og medicinalkoncernen Novo Nordisk er en af de kunder, som er begyndt at benytte sig af transport- og logistikvirksomhedens mulighed for at dekarbonisere sine luftfragtforsendelser - og dermed spare mindst 30.000 tons CO2 i år
Af Lisbeth Petersen
DHL tilbyder sine kunder at dekarbonisere deres transport gennem tjenesten GoGreen Plus-tjenesten. Herved forbruger transportørerne bæredygtige biobrændstoffer på vegne af DHL. De deraf følgende emissionsreduktioner overføres til DHL og vil derefter blive fordelt til afsenderne.
Novo Nordisk har meldt sig til ordningen som en naturlig del af koncernens strategi, Circular for Zero:
-Dette er endnu et skridt i Novo Nordisks kontinuerlige støtte til udviklingen af bæredygtigt flybrændstof. Vores luftfragt tegner sig størstedelen af vores produkt-distributionsudledninger af CO2, da vi leverer livsvigtig medicin til patienter over hele verden. Vi ønsker at skabe forandring på dette
mråde for at bane vejen for, at andre virksomheder også kan omstille sig og reducere deres udledning, siger Dorethe Nielsen, som er Vice President for Novo Nordisks miljøstrategi.
Øget efterspørgsel trods flere omkostninger
Generelt oplever DHL Global Forwarding, DHL Groups en øget efterspørgsel på bæredygtige transportløsninger baseret på brug af bæredygtige brændstoffer som f.eks. grønne flybrændstoffer. Uanset om det er i en udbudsproces eller i forhandlinger med eksisterende kunder, er der et stigende antal, som ikke kun efterspørger større gennemsigtighed i udledningen af drivhusgasser, men også ønsker bæredygtige løsninger selv om de er forbundet med ekstra omkostninger.
- Vi er opmuntrede over, at vores kunder deler vores opfattelse af, at tiden nu er inde til dekarbonisering.
Et stigende antal af kunderne har allerede bæredygtighed som en integreret del af deres forretningsstrategi, og vi er glade for at kunne bevise, at de med løsninger som vores GoGreen Plus-service, der bruger bæredygtige brændstoffer, kan reducere udledningen af kuldioxid effektivt allerede i dag, siger Thomas George, Chief Commercial Officer, DHL Global Forwarding og tilføjer:
E-brændstoffer som f.eks. brint og andre bæredygtigt producerede, syntetiske brændstoffer blive først mere tilgængelige fra 2030 og frem. Indtil da skal vi opskalere brugen af bæredygtige biobrændstoffer - og det er kun muligt i en fælles indsats.
-lipe