Når der går sport i logistikken

Når der går sport i logistikken

Sport Event Denmark vil styrke den danske sporteventindustri og et af midlerne handler om effektiv, smidig og sikker eventlogistik. Derfor har eventrådgiveren og -planlæggeren indgået et partnerskab med logistikvirksomheden DB Schenker

Store events og sportsbegivenheder kræver god planlægning og dermed både et godt samarbejde mellem flere forskellige involverede parter og en effektiv eksekvering af planerne.

Om det er cykelsportens Tour de France-karavane eller Post Danmark Rundt der drager fra et nyt start- og målområde fra dag til dag, er store sejlsportbegivenheder med ”indbygget byfest”, motionsløb eller racerløb for veteranbiler, ja, så er begivenhederne forbundet med et stort forarbejde og også en stram styring af de mange processer.

Materialer, udstyr og installationer skal monteres hurtigt og effektivt og under sikre forhold og også tages tages ned og sendes videre efterfølgende.

Uden det skaber flaskehalse i den interne transport og uden der opstår trafikkaos i nærmiljøet.    

Et globalt centrum for sportevents
Succes med sportevents afhænger derfor også i høj grad af professionel logistik. For at kunne levere mindeværdige oplevelser skal arrangørerne have tillid til, at logistikken bliver håndteret problemfrit og pålideligt.

Med dette mål for øje har DB Schenker og Sport Event Denmark indgået et partnerskab for at forbedre kvaliteten af sportevents i hele Danmark og sætte nye standarder for logistik til sportevents.

Med deres erfaring og dokumenterede resultater ønsker DB Schenker og Sport Event Denmark at bidrage til at styrke både den danske sporteventindustri og Danmarks position som et globalt centrum for sportevents. Samarbejdet fokuserer på at støtte med omkostningseffektive og risikofrie logistikløsninger, der er skræddersyet til arrangørens behov.

Ved at kombinere DB Schenkers globale erfaring fra en bred vifte af både små lokale begivenheder og store internationale arrangementer med Sport Event Denmarks succes med at støtte flere end 400 internationale sportevents gennem de seneste 15 år, er partnerskabet fokuseret på at udvikle innovative modeller og løsninger, der er effektive og pålidelige og samtidig bestbræber sig på at reducere miljøpåvirkningen.

Stærke aktører på området
Som Officiel Logistikpartner for Sport Event Denmark vil DB Schenker levere stor ekspertise og sikre professionelle logistikløsninger, der dækker alle behov.

Janne Matikka, Head of Fairs and Exhibition, DB Schenker Cluster Nordics, udtaler:

- Vi er begejstrede for at kunne annoncere partnerskabet mellem to stærke aktører inden for området. Ved at kombinere begge parters erfaring og ekspertise løfter vi kvaliteten af events i Danmark og skaber uforglemmelige øjeblikke sammen. Vi stræber efter løbende forbedring og ser frem til at se, hvad fremtiden bringer.

Lars Lundov, CEO for Sport Event Denmark, tilføjer:

- Kravene til afvikling af store, internationale sportevents stiger hele tiden. Vi oplever især, at der er både krav og forventninger til at logistikken spiller. 

- Vi ser derfor frem til at kunne tilbyde eventarrangører et stærkt partnerskab med DB Schenker.

Processer bliver mere komplekse
Ud over at levere professionelle logistikløsninger fokuserer samarbejdet på at styrke den danske eventsektor gennem uddannelse og videndeling.

DB Schenker vil tilbyde ekspertrådgivning om projektledelse og bestræbe sig på at integrere løsninger med så lav miljøpåvirkning som muligt, hvor det kan lade sig gøre, for at understøtte ansvarlige og effektive logistikmetoder.

Initiativet har til formål at forbedre kompetencerne og effektiviteten hos eventteams, så de er godt rustet til at håndtere logistiske udfordringer.

- Events bliver større og større. Og der bliver flere og flere af dem. Dermed bliver planlægning og processerne med klargøring og nedtagning også stadig mere komplekse.

- Her er det vigtigt at logistikdelen bliver varetaget af eksperter. Vores partnerskabsaftale med DB Schenker betyder at vi kan tilbyde at en sådan kapacitet er til rådighed, i de faser, hvor der er behov for det, siger Lars Lundov.

-hawin

21/1 2025
  • Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    logistikloesninger ›Produktionslinje til vandmålere, dynamisk opmåling af aluminiumsprofiler og et fuldautomatisk svejseanlæg dyster i år om DIRAs Automatiseringspris, der uddeles under HI-messen
  • Danmark hænger fast i oliedyndet

    Danmark hænger fast i oliedyndet

    logistikloesninger ›Politikerne skal turde indrette økonomien til at understøtte elektrificering med et energieffektiviseringsfradrag - i stedet for at lade virksomhedernes investeringer strande i puljebureaukrati
  • Last mile-leverancer optimeret

    Last mile-leverancer optimeret

    logistikloesninger ›Den engelske specialist i oplagring og hjemmelevering af store varer, ArrowXL har valgt Descartes’ ruteplanlægningsløsning til at automatisere og effektivisere sine last mile-leverancer
  • Ny leder i Init Group

    Ny leder i Init Group

    logistikloesninger ›Init Group styrker sig til det tværorganisatoriske arbejde i virksomhedens mange afdelinger, med ny leder
  • Nemlig lancerer ny strategi

    Nemlig lancerer ny strategi

    logistikloesninger ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Strategisk brownfield-automatisering

    Strategisk brownfield-automatisering

    logistikloesninger ›Med et nyt logistikprojekt viser ODTH og Movus at brandvisionen om tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed er realiserbar i eksisterende logistikvirksomheder
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    logistikloesninger ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    logistikloesninger ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration