Nyt containerregulativ modtages med ro af dansk erhvervsliv
Fra 1. juli skal alle containere, der skal ud af landet via søvejen, forsynes med en såkaldt VGM-vægtanmærkning, inden de må lastes ombord på et skib. Dansk Industri forventer, at det indføres i Danmark uden større vanskeligheder
Det kommer ikke til at skabe nævneværdige problemer for dansk erhvervsliv, når et nyt internationalt containerregulativ fra IMO, FN’s internationale maritime organisation, træder i kraft 1. juli.
Det vurderer konsulent i Dansk Industri Jakob Svane.
- Jeg fornemmer ikke nogen akut desperation over det, der skal ske. Slet ikke. Min fornemmelse siger mig, at det kan gennemføres uden større vanskeligheder.
Containerregulativet, der en opstramning af hidtidige procedurer, betyder, at samtlige eksportcontainere, der skal ud af landet med skib, forsynes med en såkaldt ”verificeret vægt” - VGM (Verified Gross Mass).
- Mange af de eksportører, jeg har talt med, har allerede helt styr på vægten, fortæller Jakob Svane og fortsætter:
- Lad os bare tage fødevaresektoren, som er en stor del af dansk eksport, der har man ned til nærmest hvert gram styr på, hvad tingene vejer, så det er blot et spørgsmål om at få det kørt ind i de systemer, som mange allerede har.
Hos transportgiganten DSV tager de også de kommende ”praktiske udfordringer”, som søfragtsmanager Lone Reventlov Ginge kalder dem, med ophøjet ro.
- Umiddelbart synes vi ikke, de er så voldsomme, siger hun.
Kommunikationsopgaven er den store udfordring
Den egentlige udfordring bliver at få informeret i tilstrækkelig grad ud til kunderne, så eventuelle usikkerheder manes til jorden, fortsætter Lone Reventlov Ginge:
- Derfor gik vi allerede sidste år i gang med at sende information ud, og det vil vi forsætte med frem til 1. juli. Der er noget arbejde i det, for vi kan mærke, at folk kan være forvirrede over, hvad det egentlig er, de skal.
Noget af forvirringen går på, hvad den danske udgave af IMO’s lovgivning, der udstedes primo maj, kommer til at indeholde af særskilte regler, men Jakob Svane, der har kendskab til den kommende bekendtgørelse, afviser, at den kommer til at byde på nogen større overraskelser.
IMO har givet lov til, at der i de forskellige nationale lovgivninger er plads til at lave overgangsordninger, og derfor vil det det første år af containerregulativets levetid være lovligt ”at vægten af den lastede container fastlægges inden for en nøjagtighed på +/- 1.000 kilo”, står der skrevet i den foreløbige bekendtgørelse fra Søfartsstyrelsen.
Jakob Svane er enig i, at kommunikationsopgaven er større end den egentlige implementering af de nye regler.
- Vi får mange henvendelser fra danske industrivirksomheder, som er usikre på de her regler og på, hvad de kræver.
Derfor har Dansk Industri været med til at udarbejde nogle letforståelige vejledninger, som hurtigere skal klæde folk på.
- Det er noget nemmere at danne sig et overblik gennem et A4-ark end en lang paragraftung bekendtgørelse, siger han.
To vejesystemer
Containervejningen kan foregå på to måder.
Enten vejer man hele containeren, efter den er pakket, eller også vejes hver enkeltdel for sig og lægges til sidst sammen med containerens taravægt.
I begge tilfælde er det afskiberen/speditørens ansvar at oplyse VGM til skibsføreren og havneterminaloperatøren. Hvis containeren ikke har en vægtanmærkning, kan det resultere i en afvisning, og containeren må blive på land.
Snuppes en container med en forkert vægtanmærkning i en havnekontrol, kan det resultere i strafforfølgelse.
Mere bøvl – men ens for alle
Som med andre ændringer, der føjer flere regler til, vil det nye containerregulativ skabe noget ”mere bøvl”, men som Jakob Svane pointerer, skal man huske på, at ens kollegaer er i samme båd:
- Reglerne er jo ens for alle i verden, så det er ikke noget, der kommer til at virke konkurrenceforvridende. Og så indføres det for en god sag - nemlig at forbedre søfartssikkerheden.
Den tilgang har de også hos DSV, der ser god mening i den forøgede mængde bøvl, der måtte komme.
- Det her er noget, der skal øge sikkerheden på skibene, og det er IMO’s vurdering, at en forkert vægt kan forårsage flere ulykker til søs, så vi synes, det giver rigtig god mening, siger Lone Reventlov Ginge.